Performancing Metrics

کشتی آزاد ایران در سالی که گذشت | اتاق خبر
کد خبر: 328503
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1395 - 12:33
کشتی آزاد ایران همانند سال‌های گذشته روزهای تلخ و شیرین زیادی را در سال 94 پشت سر گذاشت. افتخاراتی چون قهرمانی در جام جهانی آمریکا که باعث غرور میلیون‌ها ایرانی در سراسر دنیا شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، دیدار فینال جام جهانی کشتی آزاد 2015 بین ایران و آمریکا در لس آنجلس برگزار شد که ایران موفق شد در حالی که داوری ها به سود میزبان بود، آمریکا را در خاک کشورش به زانو درآورد و برای چهارمین بار متوالی قهرمان جام جهانی شود.

تیم ملی کشتی آزاد ایران با هدایت رسول خادم این مسابقه را 5 بر 3 از آمریکا برد. حسن رحیمی، بهنام احسانپور، حسن یزدانی، میثم مصطفی جوکار و کمیل قاسمی پنج برد ایران را رقم زدند و در مقابل، مسعود اسماعیل پور، مرتضی رضایی قلعه و محمدحسین محمدیان نیز کشتی های خود را واگذار کردند.

ایران پیش از رسیدن به فینال این رقابت‌ها موفق شد به ترتیب مقابل بلاروس، ترکیه و جمهوری آذربایجان مقتدرانه به برتری برسد. استقبال تماشاگران ایرانی ساکن آمریکا از مسابقات دلیرمردان ایرانی به حدی بود که به گفته کشتی‌گیران ایرانی نه تنها آن ها در آمریکا احساس غربت نداشتند بلکه گویی در ایران به روی تشک مبارزه رفته‌اند.

این قهرمانی با ارزش با توجه به اینکه در خاک آمریکا به دست آمد، پیام تبریک رییس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی را نیز به دنبال داشت.

*آرزوی طلا بر دل ایران ماند!

تیم ملی کشتی آزاد ایران در پایان رقابت‌های قهرمانی جهان 2015 که اواخر شهریور ماه در لاس‌وگاس آمریکا برگزار شد با کسب دو مدال نقره حسن رحیمی و حسن یزدانی و دو مدال برنز سید احمد محمدی و علیرضا کریمی و دو عنوان پنجمی علیرضا قاسمی و عباس طحان، عنوان نایب قهرمانی جهان را از آن خود کرد. آزادکاران ایران در حالی بر سکوی دوم دنیا ایستادند که از رسیدن به مدال طلا بازماندند.

روسیه نیز با 2 طلا، یک نقره و چهار برنز و کسب 61 امتیاز قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را به دست آورد و قهرمانی سال قبلش را تکرار کرد. پس از روسیه، ایران با 48 امتیاز نایب قهرمان شد و گرجستان با 44 امتیاز در رده سوم قرار گرفت.

*ایران موفق‌ترین تیم در کسب سهمیه پس از روسیه

در پایان این رقابت‌ها که حکم گزینشی المپیک 2016 را نیز داشت، حسن رحیمی، سید احمد محمدی، علیرضا قاسمی، علیرضا کریمی و عباس طحان موفق به کسب 5 سهمیه المپیک از 6 سهمیه ممکن برای ایران شدند. پرویز هادی نیز در سنگین وزن با حذف از این رقابت‌ها از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند تا جور او را کمیل قاسمی در مسابقات گزینشی قزاقستان بکشد.

حسن یزدانی نیز در وزن 70 کیلوگرم که وزنی غیرالمپیکی است به مدال نقره رسید و بهنام احسان‌پور نیز در 61 کیلوگرم از دور رقابت‌ها کنار رفت.

ایران پس از روسیه موفق ترین تیم در کسب سهمیه های المپیک بود.

*ثانیه‌های نحس، طلا را از حسن رحیمی گرفت

باخت حسن رحیمی نماینده سبک وزن ایران که طلای جهان را در کارنامه خود دارد مقابل ولادیمیر خینچگاشویلی گرجستانی در ثانیه‌های پایانی دیدار فینال یکی از تلخ ترین حوادث این مسابقات بود. ملی‌پوش 57 کیلوگرم ایران نمایش بسیار خوبی در این رقابت‌ها داشت اما در ثانیه های پایانی دیدار فینال در حالی که 4 بر یک از حریف پیش بود، دو بار خاک شد و ناباورانه مدال طلا را از دست داد.

*ذکاوت ماگومدوف روس بر جنگندگی یزدانی چربید

حسن یزدانی نیز که برای نخستین بار عازم این رقابت‌ها شده بود تا پیش از دیدار فینال با همان صلابت و جنگندگی که او را از دیگر حریفانش متمایز می کند،همه رقبای خود از جمله جیمز گرین آمریکایی را یکی پس از دیگری از پیش رو برداشت اما در دیدار فینال مقابل ماگومد رسول گاجی ماگومدوف کشتی‌گیر کاربلد روس نتوانست کاری از پیش ببرد و در نهایت با نتیجه عجیب 10 بر 3 شکست خورد تا مشخص شود یزدانی نباید در هر میدانی بی محابا و بدون برنامه مشخص فقط به فکر حمله به حریفان و تمام کردن کشتی در همان دقایق نخست باشد.

* تانک روس، بولدوزر ایرانی را از کار انداخت!

علیرضا کریمی بدون شک یکی از استعدادهای‌ ناب کشتی ایران است که زیر نظر مربی کاربلدی چون محمد کرمانی که کشتی‌گیرانی نظیر علیرضا حیدری را به کشتی ایران ارزانی داشته است، راه و رسم بزرگی در دنیای کشتی را فرا گرفته است هر چند راه زیادی تا رسیدن به قله‌های افتخار دارد.

کریمی جوان که مدال طلای آسیا را در کارنامه دارد برای نخستین بارو با اعتماد رسول خادم پا به این آوردگاه بزرگ گذاشت. هرچند وی با شکست 6 بر 2 مقابل عبدالرشید سعدا‌لله‌یف که لقب تانک روس را یدک می‌کشد از رسیدن به فینال بازماند و در نهایت به مدال برنز بسنده کرد، اما در مجموع عملکرد خوبی داشت و از این آزمون سربلند بیرون آمد.سعدالله‌یف در نهایت برای دومین بار پیاپی بر سکوی نخست جهان تکیه زد.

دوپینگی که ایران را به شوک برد!

اوایل آذرماه اتحادیه جهانی کشتی از محرومیت مادام‌العمر طالب نعمت‌پور به دلیل ارتکاب به دوپینگ برای دومین مرتبه و همچنین محرومیت چهار ساله محمدحسین محمدیان به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ خبر داد. این خبر در حالی اعلام شد که نعمت‌پور یک ماه قبل از انتشار این خبر و در جواب به ابراز علاقه محمد بنا برای حضور دوباره او در تمرینات تیم ملی با ارسال نامه‌ای خداحافظی‌اش از کشتی را اعلام کرده بود.

اما در این میان آنچه باعث شوک به اهالی کشتی شد اعلام خبر دوپینگ محمد حسین محمدیان آزادکار وزن 97 کیلوگرم ایران و فرزند عسگری محمدیان پیشکسوت پرافتخار کشتی آزاد و عضو شورای فنی بود.

هرچند محمدیان پسر به دنبال این اتفاق سکوت را پیشه کرد اما عسگری محمدیان در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت قسم جلاله خورد که پسرش هیچگاه به صورت عمد دست به دوپینگ نزده چرا که پسرش اگر ریگی به کفش داشت هیچگاه داوطلبانه اقدام به دادن تست نمی‌کرد.

او همچنین تاکید کرد در زمان مناسب پرده از راز این اتفاق برخواهد داشت.

استعفای علیرضا حیدری

کش و قوس فدراسیون کشتی و وزارت ورزش در نهایت با این موضوع پایان یافت که حکم نایب رئیسی علیرضا حیدری پس از ماه‌ها از سوی وزارت ورزش صادر شد اما حیدری اعلام استعفاء کرد.

حیدری 13 دی ماه در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد: من پیش از آغاز مسابقات جهانی لاس وگاس از سمت نایب رئیسی فدراسیون کشتی استعفا دادم اما به کسی چیزی نگفتم تا مبادا برای تیم ملی مشکل و حاشیه‌ای به وجود بیاید. من این حکم را نمی‌پذیرم ولی باز هم می‌گویم هر جایی که کشتی ایران به من احتیاج داشته باشد و بتوانم به آن کمک کنم در خدمت کشتی خواهم بود. من قبلا استعفا داده بودم و اصلا نیازی به زدن این حکم نبود. احساس کردم بودن یا نبودنم خیلی در آنجا احساس نمی‌شود و به آن صورت کمکی نیست که بخواهم انجام بدهم.

*بیست و پنجمین فتح قله آسیا

تیم ملی کشتی آزاد ایران که پس از مسابقات قهرمانی جهان در فاصله اندک باز هم تمرینات خود را این‌بار برای آمادگی هر چه بیشتر در المپیک آغاز کرده بود، علاوه بر حضور در چند تورنمنت، عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا شد.

در ترکیب تیم ایران نفرات با تجربه‌ای چون احسان لشگری که با رهایی از بند مصدومیت، بازگشت مقتدرانه‌ای به کشتی داشت بهره می‌برد. علاوه بر او نام نفراتی مانند رضا یزدانی و مصطفی حسین خانی که شانس حضور در المپیک را دارند نیز به چشم می‌خورد تا خادم هرچه بهتر بتواند این نفرات را در یک میدان خارجی محک بزند.

حسین‌خانی، لشگری و یزدانی هر سه به مدال طلا دست یافتند تا با مدال طلای میثم نصیری، نقره بهنام احسان‌پور، برنز محمد نادری و عنوان پنجمی یونس سرمستی، تیم ملی کشتی آزاد ایران برای بیست و پنجمین بار قهرمان آسیا شد.

*قاسمی و طحان شانس حضور در المپیک را از دست دادند

قاسمی و طحان آزادکاران اوزان 74 و 97 کیلوگرم ایران که موفق شدند با کسب عنوان پنجمی در مسابقات جهانی لاس وگاس سهمیه حضور در المپیک را به دست بیاورند بنا بر دستور کادر فنی تیم ملی، از حضور در مسابقات جام تختی به عنوان مرحله نخست انتخابی تیم ملی معاف شدند تا مستقیما جواز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی برای حضور در المپیک را به دست بیاورند.

قاسمی و طحان اواخر بهمن ماه به همراه دیگر آزادکاران شاخص تیم ملی به دو تورنمنت پاریس و بلاروس اعزام شدند اما در نهایت نتوانستند توقعات کادر فنی تیم ملی را برآورده کنند و در ادامه به دنبال تشکیل جلسه شورای فنی کشتی آزاد در تاریخ 7 اسفند ماه از حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کنار گذاشته شدند. موضوعی که انتقاد این دو کشتی‌گیر را نیز به دنبال داشت و این تصمیم را ناعادلانه دانستند.

از دیگر تصمیمات شورای فنی این بود که سید احمد محمدی و میثم نصیری در وزن 65 کیلوگرم، حسن یزدانی و مصطفی حسین خانی در وزن 74 کیلوگرم، علیرضا کریمی، احسان لشگری، رضا بیات و میثم مصطفی جوکار در وزن 86 کیلوگرم و رضا یزدانی و امیر محمدی نیز در وزن 97 کیلوگرم در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در المپیک با یکدیگر به رقابت بپردازند.

شورای فنی همچنین تصمیم گرفت نماینده وزن 57 کیلوگرم ایران از میان حسن رحیمی و رضا اطری و همچنین نماینده سنگین وزن ایران از میان کمیل قاسمی و کشتی گیر دیگری که واجد شرایط باشد پس از حضور در یک تورنمنت خارجی مشخص شود.

* نامه‌ای غیرمنتظره به رییس‌جمهور

دغدغه‌های رسول خادم رییس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در راه آماده‌سازی هر چه بهتر کشتی گیران برای حضور در المپیک و دفاع از جایگاه ایران و همچنین گلایه‌های پیدا و پنهان از عملکرد مسئولان ورزشی در نهایت به نامه‌نگاری خادم با بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رییس جمهوردر اسفند ماه شد.

نامه‌ای همراه با گلایه از بی‌توجهی‌ها به نمایندگان ایران در المپیک ریو و هشدار از این بابت که ادامه این روند می‌تواند باعث ناکامی ورزش ایران در این آوردگاه بزرگ بین‌المللی شود.

خادم برای مرتبه دوم نیز نامه دیگری به رییس جمهور نوشت تا نشان دهد سخت پیگیر جلب نظر رییس جمهور به مشکلات ورزش اول ایران است. نامه‌ای که در نهایت کار خود را کرد و دکتر روحانی در جلسه هیات دولت دستور رسیدگی به مشکلات ورزشکاران اعزامی به المپیک و تامین بودجه مورد نیاز را صادر و حتی بر لزوم ارائه گزارش منظم از روند رسیدگی به ورزشکاران تا حضور در المپیک تاکید کرد.

وزیر ورزش و جوانان نیز با استقبال از این امر، از رسیدگی هرچه بهتر وزارت ورزش و جوانان به مشکلات ورزشکاران اعزامی به المپیک خبر داد و گفت: قطعا با تمام توان در جهت فراهم آوردن زمینه حضور موفقیت‌آمیز ورزشکاران اعزامی ایران به رقابت های المپیک اقدام خواهیم کرد.

کمیل قاسمی سهمیه‌های ایران را کامل کرد

تنها سهمیه باقی مانده کشتی آزاد برای حضور در المپیک به وزن 125 کیلوگرم مربوط می‌شد که کمیل قاسمی با شکست تمامی رقبا در مسابقات گزینشی قزاقستان، آخرین سهمیه المپیک را هم برای کشتی آزاد گرفت تا خیال رسول خادم از این بابت راحت شود.

مردم چشم انتظار موفقیت کشتی‌گیران در المپیک

تیم ملی کشتی آزاد ایران با هدایت رسول خادم در شدیدترین فشارها تمرینات خود را برای کسب موفقیتی دیگر در المپیک پشت سر می‌گذارد. بدون شک همدلی هرچه بیشتر میان مسئولان فدراسیون کشتی و مسئولان عالیرتبه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، امید مردم به کسب افتخار گوش شکسته‌ها در بزرگترین رویداد ورزشی و حتی سیاسی، اجتماعی جهان به نام المپیک را بیش از پیش خواهد کرد.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید