Performancing Metrics

از حاشیه‌های مشهد و لاس‌وگاس تا بازگشت بنا | اتاق خبر
کد خبر: 328786
تاریخ انتشار: 11 فروردین 1395 - 03:05
کشتی فرنگی در سالی که گذشت
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در سال 94 روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت اما با روی کار آمدن محمد بنا بار دیگر توقعات از این تیم برای کسب افتخاری دیگر در المپیک ریو بالا رفته است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کشتی فرنگی ایران نیز همانند سایر رشته های ورزشی تلخی و شیرینی‌های زیادی را در سال 94 پشت سر گذاشت که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می‌شود.

سوریان همه را سر کار گذاشت!

خرداد ماه. مشهد مقدس. سالن غرق در جمعیت بود چرا که قرار بود پر افتخارترین کشتی‌گیر ایران به نام حمید سوریان به روی تشک برود. گوینده سالن نیز بر خلاف عرف معمول بارها نام سوریان را با شور و حرارت صدا زد و اینکه قرار است پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در نخستین مصاف خود رو در روی عبدالمحمد پاپی به روی تشک برود. هر بار با آورده شدن نامش بسیاری به احترامش از جا بلند می‌شدند و به تشویق او می‌پرداختند.

سوریان هم به سالن گرم آمده و در حال تمرین با دو دوست خود یعنی بیابانگرد و عبدولی است. همه چیز مهیای یک نبرد جذاب است جایی که قرار است اسطوره کشتی ایران برای نخستین بار در یک رقابت انتخابی و حساس برای ورود به تیم ملی و احترام به قانونمداری به مصاف هموطن دیگر خود برود چرا که حتما به این باور رسیده که حریفش نیز درست به اندازه او حق دارد برای ورود به تیم ملی بجنگد هر چند که فاصله میان آن‌ها زیاد باشد.

اما چه سود در آن طرف گویا این شور و اشتیاق دیده نمی‌شود و در حالی که همه حضور او را بر روی تشک تجسم می‌کنند و به آن دلخوش هستند، وی خیالات دیگری در سر دارد و اصلا بنا نیست به روی تشک بیاید. همانطور هم شد. سوریان به یکباره به همراه برادرش و بدون اینکه کسی را از قصدش با خبر کند، دقایقی قبل از مسابقه‌ سالن را ترک کرد تا حاضران در سالن و تماشاگران تلویزیونی با خیال خود خوش باشند.

گوینده سالن طبق عرف سه مرتبه نام او را برای حضور بر روی تشک اعلام کرد اما او نیامد که نیامد تا ثابت کند در خیال خود بزرگتر از این است که بخواهد برای حضور در تیم ملی از کانال انتخابی عبور کند. رفت تا مردم با خیال خود خوش باشند و بدانند اسطوره فقط قرار است برایشان در مسابقات جهانی و المپیک به روی تشک برود!

چوب کشی نوروزی پس از شکست!

این اتفاق تلخ گذشت و مردم باز هم اسطوره داشتند که بخاطر مبارزه او در سالن میخکوب شوند تا هنر او را ببینند. این‌بار نوبت امید نوروزی دیگر طلایی المپیک لندن بود تا با حضور بر روی تشک نشان دهد اهل عمل است و شانه از زیر بار مسئولیت خالی نمی‌کند.

امید آمد تا به مردم احترام بگذارد و نشان دهد می‌تواند با شکست حریفانش به تیم ملی برسد، تا ثابت کند اگر در سالیان گذشته پای ثابت تیم ملی بوده به لطف هنرش بوده و نه نورچشم بودن!

او در اولین مصاف مقابل مهمترین رقیبش به نام مهدی زیدوند به روی تشک رفت، جوانی که عنوان کرده بود فقط برای کسب دوبنده تیم ملی پا به میدان خواهد گذاشت. پس کار امید سخت بود و باید حسابی می جنگید تا تواناییهایش را به رخ بکشد.

البته به لطف عنوان‌دار بودن، کمیته فنی نوروزی، سوریان و یکی دو چهره شاخص دیگر را از دور حذفی مسابقات معاف کرده بود. در واقع نوروزی دور اول معاف شد و در دور دوم هم با قرعه استراحت روبرو شد تا بعداز ظهر با نیرویی مضاعف به مصاف زیدوند برود و این در حالی بود که زیدوند در صبح مسابقات دو دور کشتی گرفته بود.

اما در این کشتی زیدوند 4 بر صفر پیش افتاد و بهت و حیرت سالن را در برگرفت. نوروزی در ادامه به به اجرای فن ناقص پرداخت که داوران به او امتیازی ندادند اما او و مربیانش معتقد بودند که فن را ناقص اجرا کرده و باید حداقل دو امتیاز به او بدهند. فیلم بازبینی شد اما داوران بر تصمیم خود مصمم‌تر شدند و بخاطر اینکه اعتراض نوروزی رد شد یک امتیاز دیگر به حریف او دادند.

اعتراض‌ها که پیش از این روند آرام‌تری داشت به یکباره به اوج خود رسید، امید و مربیانش وقتی دیدند داوران حرف او را قبول ندارند به سمت خادم که در کنار تشک بر روی صندلی حضور داشت رفتند. نوروزی وسط مسابقه دوبنده‌اش را درآورده بود و قصد ترک مبارزه را داشت که با وساطت عرب رییس هیات کشتی فارس غائله ختم به خیر شد تا کشتی ادامه پیدا کند.

نوروزی جنگید، جنگی که با چاشنی عصبانیت همراه بود اما نتوانست امتیازی دشت کند و فاصله اش را با زیدوند جوان کم کند. در نهایت بیست ثانیه مانده به پایان مبارزه اعتراض‌ها باز به اوج خود رسید و این‌بار نوروزی تشک را ترک کرد و با لگدی بر تابلوی تبلیغاتی آنها را شکست و از سکو پایین رفت اما این پایان کار نبود. در هنگام ورود به رختکن گویی که جرقه ای در امید زده شده باشد دوبنده‌اش را درآورد و با چوب به سمتی که رییس فدراسیون و داور مسابقه حضور داشتند حمله‌ور شد اما جمعیت حاضر در کنار تشک جلوی او را گرفتند. کسی نفهمید امید چه کسی را می‌خواست با چوب نوازش کند اما هر چه بود تمام این اتفاقات جلوی چشمان بهت‌زده حاضران در سالن که بسیاری از آن‌ها به قول استاد برزگر به عشق دیدن هنر این بزرگان به سالن آمده بودند، رخ داد که در میان آن ها نوجوان و خردسال هم کم نبودند.

این در حالی بود که مسابقات به صورت دو حذفی برگزار می شد و اگر حقی از نوروزی ضایع شده بود که نشده بود، او فرصت داشت سایر رقبایش را شکست دهد و دوباره با زیدوند روبرو شود و توانایی هایش را نشان دهد اما امید همه را ناامید کرد و بدترین گزینه را انتخاب کرد و به همین راحتی فرصت حضور در مسابقات جهانی را از دست داد تا در نهایت زیدوند نیز با ارائه یک نمایش ضعیف نتواند در لاس وگاس کاری از پیش ببرد.

نوروزی به دنبال این اتفاق از سوی کمیته انضباطی با جریمه جالبی مواجه شد؛ آموزش اجباری کشتی به رده‌های پایه در استان فارس!

مسابقات جهانی لاس وگاس/ اوج نمایش ضعیف برخی چهره ها

کشتی فرنگی ایران در مهمترین رویداد سال گذشته عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داد و در مسابقات جهانی لاس وگاس آمریکا با هدایت احد پازاج با کسب یک مدال نقره و دو برنز به جایگاهی بهتر از چهارمی جهان نرسید.

نتیجه‌ای که در نهایت به برکناری کادر فنی تیم ملی منجر شد تا پس از کش و قوس‌های فراوان احد پازاج جای خود را به محمد بنا چهره خاطره ساز کشتی فرنگی ایران بدهد.

درباره نتایج ضعیف و دور از انتظار چهره‌هایی نظیر سوریان، عبدولی و بیابانگرد در مسابقات جهانی 2015 حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد و کار تا جایی پیش رفت که ناصر نوربخش مربی تیم ملی کشتی فرنگی در این رقابت‌ها در گفت‌وگوی جنجالی خود با ایسنا مدعی شد برخی از فرنگی‌کاران تیم ملی به عمد در این مسابقات بازنده شدند تا راه را برای بازگشت دوباره بنا به تیم ملی هموار کنند. هر چند این ادعا توسط کشتی‌گیران تکذیب و در نهایت منجر به محرومیت 6 ماهه نوربخش از مربیگری در کشتی شد.

در جریان رقابت‌های جهانی آمریکا که حکم کسب سهمیه المپیک را نیز داشت، موفق‌ترین چهره ایران قاسم رضایی بود که در دیدار فینال وزن 98 کیلوگرم مقابل آرتور الکسانیان ارمنستانی مغلوب شد و به مدال نقره رسید. یوسف قادریان چهره جوان کشتی ایران که برای بار نخست عازم این مسابقات بود نیز در وزن 80 کیلوگرم که وزنی غیر المپیکی است به مدال برنز رسید و حبیب‌الله اخلاقی نیز بر سکوی سوم دنیا ایستاد. عبدولی نیز به عنوان پنجمی بسنده کرد تا به همراه اخلاقی و رضایی سه سهمیه از 6 سهمیه المپیک را برای کشتی فرنگی ایران بدست آورند.

در پایان این رقابت‌ها حمید سوریان در وزن 59 کیلوگرم حذف شد. مهدی زیدوند در 66 کیلوگرم در رتبه 34 جهان جای گرفت.افشین بیابانگرد در وزن 71 کیلوگرم چهاردهم شد و مهدی علیاری نیز که با تصمیم کادر فنی در این مسابقات به وزن 130 کیلوگرم آمده بود به جایگاهی بهتر از بیست و ششمی جهان دست نیافت.

سوریان، زیدوند و علیاری با کسب این نتایج از رسیدن به سهمیه المپیک بازماندند.

سوریان و عملکردی غیر قابل باور

اما حمید سوریان پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران که 6 مدال طلای جهان و یک مدال طلای المپیک را در کارنامه خود دارد در این مسابقات سوریان همیشگی نبود و در نهایت در حالیکه مشخص بود در شرایط روحی مناسبی قرار ندارد مقابل روشن بایراموف آذربایجانی با زدن ضربه سر از سوی داور دیسکالیفه شد.

سوریان در ادامه و در گروه بازنده‌ها مقابل حریفی از کره شمالی نیز در حالیکه از حریف خود پیش بود باز هم با زدن ضربه سر به صورت حریف دو امتیاز تقدیم وی کرد تا در نهایت و با تجدید قوای حریف بازنده میدان شود و ضمن حذف از این رقابت‌ها، گرفتن سهمیه المپیک را به مسابقات قزاقستان موکول کند!

فرنگی‌کار تیم ملی در آمریکا غیبش زد!

تیم ملی کشتی فرنگی پس از کسب عنوان چهارمی جهان، بامداد 22 شهریور از آمریکا به ایران بازگشت اما حسن بابک مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی و محسن حاجی‌پور نفر ذخیره سوریان به ایران نیامدند.

در این میان نیامدن حاجی‌پور به ایران خیلی سر و صدا به پا کرد و حتی شایعاتی مبنی بر اینکه وی قصد ندارد دیگر به ایران بازگرد خیلی زود دهان به دهان شد.

علیرضا حیدری نایب رییس وقت فدراسیون نیز این اقدام حاجی‌پور را بی معرفتی در قبال فدراسیون قلمداد کرد و به او توصیه کرد به نفعش است هر چه زودتر به ایران بازگردد. البته همان زمان اعلام شد حاجی‌پور برای دیدن اقوام خود در آمریکا مانده و خیلی زود با ملحق شدن به آزادکاران ایران در آمریکا به همراه آن ها به ایران بازخواهد گشت. در نهایت همینطور هم شد و وی پس از حاشیه‌های فراوان با تیم ملی کشتی آزاد به ایران بازگشت.

حاجی‌پور در فرودگاه در مواجهه با خبرنگاران گفت: از شنیدن این همه شایعات در باره چند روز ماندنم در آمریکا شوکه شده‌ام چرا که فقط برای دیدن اقوامم آن هم با هماهنگی مسئولان تیم چند روز بیشتر در آمریکا ماندم!

بازگشت دوباره بنا به تیم ملی

به دنبال عملکرد ناموفق احد پازاج در مسابقات جهانی آمریکا، محمد بنا پس از ۱۷ ماه دوری از صحنه پر فراز و نشیب کشتی و پس از کش و قوس های فراوان و اما و اگرهای مختلف سرانجام در حالی که کمتر کسی انتظارش را داشت با مرد اول کشتی ایران در جلسه ای دوستانه اما پشت درهای بسته خیلی زود به توافق رسید و ردای سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی را بار دیگر بر تن کرد تا تیمی از هم گسیخته را ساخته و پرداخته کرده و راهی المپیک کند.

بر خلاف اینکه برخی کار کردن بنا و خادم را امری محال می‌دانستند اما اتفاقا این دو با هدف مشترک موفقیت دو تیم کشتی آزاد و فرنگی ایران در رقابت های المپیک ریو رابطه بسیاردوستانه و نزدیکی با هم دارند و بنا نیز تاکنون بر این نکته اذعان داشته که خادم هر آنچه را که در توان داشته برای پیشبرد برنامه‌های او مهیا کرده است.بدون شک حفظ این همدلی و همراهی می‌تواند نوید بخش کسب موفقیتی دیگر برای کشتی ایران در المپیبک باشد.

قهرمانی در آسیا در اولین میدان رسمی بنا

پایان بهمن ماه سال 94 تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدایت محمد بنا موفق شد با کسب ۴ مدال طلای آسیا توسط افشین بیابانگرد، رامین طاهری، مهدی علیاری و امیر قاسمی منجزی، یک مدال نقره سامان عبدولی و ۲ مدال برنز مهدی زیدوند و پیام بویری و همچنین عنوان پنجمی یوسف قادریان، عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کند تا محمد بنا پس از بازگشت دوباره به تیم ملی در اولین آزمون رسمی و نسبتا جدی خود سربلند بیرون بیاید. تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب این قهرمانی برای دهمین مرتبه بر سکوی نخست آسیا تکیه زد.

شوک سوریان به ایران

حمید سوریان،امید نوروزی و بشیر باباجان‌زاده سه فرنگی‌کار ایران بودند که در آخرین روزهای سال 94 و نخستین روز از سال جدید به عنوان نمایندگان ایران برای کسب 3 سهمیه باقیمانده المپیک در رقابت‌های قزاقستان به روی تشک رفتند.

سوریان پر افتخارترین کشتی‌گیر ایران که زیر نظر بنا تمرینات پرفشاری را طی چند ماه گذشته پشت سر گذاشته بود و امید زیادی به موفقیت وی پس از ناکامی در رقابت‌های جهانی لاس وگاس می‌رفت با ارائه یک نمایش عجیب و دور از انتظار در همان دور نخست این مسابقات مقابل شی نی بو اوتا از ژاپن و دارنده مدال های نقره و برنز آسیا با نتیجه 7 بر 4 شکست خورد و از رسیدن به سهمیه المپیک در عین ناباوری بازماند.

نوروزی، سهمیه چهارم را گرفت

بشیر باباجان زاده و امید نوروزی دو فرنگی کار دیگر ایران بودند که در آستانه به میدان رفتند. باباجان زاده که با روزهای اوجش همچنان فاصله زیادی دارد مقابل نورماخان تینالیف از قزاقستان شکست خورد و سهمیه نگرفت اما امید نوروزی با کسب مدال نقره اجازه نداد تیم محمد بنا دست خالی برگردد و در وزن 66 کیلوگرم ایران را صاحب سهمیه کرد.

کشتی فرنگی ایران اردیبهشت سال 95 می‌تواند در 2 رویداد مغولستان و ترکیه برای کسب سهمیه‌های باقیمانده تلاش کند هر چند اینبار بر خلاف رقابت‌های قزاقستان که فقط کشتی‌گیران آسیا حضور داشتند، رقبای بازمانده از المپیک از سراسر جهان در این 2 مسابقه حضور پیدا می‌کنند و نمایندگان ایران شاید در برخی اوزان کار به مراتب سخت‌تری در پیش داشته باشند.

سالی سخت و مهم برای تکرار نتایج لندن

بدون شک در فاصله 4 ماه مانده به المپیک 2016 همدلی هر چه بیشتر میان جامعه ورزش و حمایت خوب مسئولان از ورزشکاران اعزامی به این میدان بزرگ و رفع دغدغه‌های آنها می تواند افتخاری دیگر برای ورزش ایران در المپیک را رقم بزند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید