Performancing Metrics

افزایش۵۹ درصدی حجم معاملات سالانه فرابورس | اتاق خبر
کد خبر: 328993
تاریخ انتشار: 12 فروردین 1395 - 10:16
حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران در سال ۹۴ به ترتیب با رشد ۵۹ و ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شد و تعداد نمادهای قابل معامله از ۲۸۰ به ۳۱۱ نماد افزایش یافت.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، گزارشات آماری نشانگر رشد معاملات فرابورس ایران در سال ۹۴ نسبت به سال پیش از آن است به نحوی که ضمن افزایش ۵۹ درصدی حجم معاملات، ارزش بازار فرابورس ایران نیز رشد ۱۶ درصدی را به ثبت رساند.

بررسی معاملات بازارهای پنج‌گانه فرابورس ایران در این مدت حاکی از داد وستد ۸۳ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۵۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد ریال در ۲۴۳ روز معاملاتی طی سال ۹۴ است که در آن ارزش بازار فرابورس ایران به رقم ۹۶۶ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال رسید.

در این میان حجم و ارزش این معاملات نیز در مقایسه با سال ۹۳ به ترتیب ۵۹ و ۳۶ درصد رشد نشان داد و تعداد نمادهای قابل معامله از ۲۸۰ به ۳۱۱ نماد افزایش یافت.

در یک سال گذشته به طور میانگین هر ماه، ۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۷ هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و حجم و ارزش معاملات در شهریورماه به بالاترین حد در میان ماه‌های سال رسید؛ ضمن آنکه روزانه به طور میانگین ۳۴۴ میلیون اوراق بهادار به ارزش یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون ریال داد و ستد شد.

در سالی که گذشت با توجه به تسهیل رویه‌ها و مقررات و فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب، اقبال شرکت‌ها برای حضور در فرابورس ایران افزایش یافت و در مجموع، نماد ۲۵ شرکت در فرابورس درج و ۲۳ شرکت پذیرش شد که از این میزان ۴ شرکت مربوط به بازار اول و ۱۹ شرکت مربوط به بازار دوم بود. همچنین نماد ۶ شرکت در بازار اول و ۱۹ شرکت در بازار دوم درج شد.

در بازار ابزارهای نوین مالی با افزوده شدن هفت ETF جدید در سال ۹۴، تعداد صندوق‌های قابل معامله به ۱۳ عدد رسید؛ همین‌طور تعداد اوراق با درآمد ثابت نیز از ۳۵ به ۳۸ عدد افزایش یافت و با پذیرش اسناد خزانه اسلامی در این بازار، ۵ نماد جدید به آن اضافه شد که البته بعد از سررسید مرحله نخست این اسناد در ۲۳ اسفندماه سال ۹۴، هم‌اکنون ۴ نماد معاملاتی فعال اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی وجود دارد.

ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی از آغاز گشایش نخستین نماد آن در سال گذشته به رقم ۲۲ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال بالغ شده و ارزش بازار بدهی فرابورس در مجموع افزون بر ۱۲ هزار میلیارد تومان شده است.

در عین حال در آخرین روز معاملاتی سال ۹۴، آیفکس با ۱۳۷ واحد افزایش معادل ۲۱ درصد نسبت به پایان سال قبل از آن به عدد ۸۰۶ واحد رسید و ارزش کل بازار فرابورس نیز رشد ۱۶ درصدی را تجربه کرد.

گروه‌های بانک، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی، سه صنعت پیشرو در بازار معاملات سهام فرابورس ایران در سال ۱۳۹۴ به لحاظ ارزش معاملات هستند.

همچنین در اسفندماه سال گذشته، تعداد ۱۴ میلیارد و ۸۱۴ میلیون ورقه بهادار در فرابورس ایران داد و ستد شد و ارزش آن به ۱۰۷ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال رسید که این وضعیت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حاکی از رشد ۱۰۱ درصدی حجم و ۱۷۸ درصدی ارزش معاملات است.

در ماه پایانی سال ۹۴، حجم و ارزش معاملات بازارهای فرابورس روند افزایشی داشت به طوری که در بازار اول شاهد رشد ۱۳۴ درصدی حجم و ۱۲۵ درصدی ارزش و در بازار دوم شاهد افزایش ۱۸۴ درصدی حجم و ۲۸۴ درصدی ارزش معاملات بودیم.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید