Performancing Metrics

فرصت جدید توافق هسته ای و صادرات سیمان کشور | اتاق خبر
کد خبر: 329424
تاریخ انتشار: 14 فروردین 1395 - 12:49
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از صادرات سیمان به پاکستان خبر داد
ایران مزیت های بسیاری در حوزه سیمان دارد و واحدهای تولیدی متعددی در سال های گذشته راه اندازی شده ضمن آنکه کشورمان از فرصت منابع انرژی ارزان برای فعال سازی این صنعت برخوردار است.

اتاق خبر- ایران مزیت های بسیاری در حوزه سیمان دارد و واحدهای تولیدی متعددی در سال های گذشته راه اندازی شده ضمن آنکه کشورمان از فرصت منابع انرژی ارزان برای فعال سازی این صنعت برخوردار است.

یکی از رویدادهای مهم اقصادی در تعطیلات نوروزی سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان به همراه هیات بلندپایه اقتصادی بود، سفری که به نظر می رسد دستاوردهای اقتصادی آن کم، کم مشخص خواهد شد و در اولین گام مرتضی لطفی مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان از سوآپ سیمان ایران به بازارهای هدف از طریق پاکستان خبر داد و گفت توافق کردیم تا سوآپ بخشی از سیمان تولیدی ایران از طریق پاکستان به بازارهای هدف انجام شود. به گفته نایب رئیس انجمن تولید کارفرمایان سیمان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با توجه به ظرفیت صادراتی پاکستان توافق شده است سوآپ بخشی از سیمان تولیدی ایران از طریق پاکستان به بازارهای هدف صورت گیرد.

در ماه های گذشته و بعد نهایی شدن توافق هسته ای مذاکرات گسترده ای بین شرکت های ایران و خارجی برای افزایش تولید سیمان صورت گرفته است. پیش از این نیر مرتضی لطفی از اعلام آمادگی شرکت های فرانسه و سوئیس برای ورود به صنعت سیمان ایران و انعقاد قرارداد خبر داده بود. به گفته لطفی شرکت های «هولسیم» سوئیس و «لافارش» فرانسه برای همکاری در صنعت سیمان ایران و بستن قرارداد با شرکت سیمان «فارس خوزستان» ابراز آمادگی کرده اند و تشریفات لازم برای بسته شدن قراردادها با دو شرکت یادشده انجام شده است. این شرکت های خارجی که به عنوان بزرگترین شرکت های صنعت سیمان در جهان محسوب می شوند. به گفته لطفی توافق هسته ای فرصت های جدید را برای کشور ایجاد خواهد کرد که به نظر می رسد سوآپ سیمان کشور از طریق پاکستان برای همسایگانی همچون افغانستان و کشورهای جنوب شرق آسیا یکی از آن باشد. او با اشاره به این که پاکستان در زمینه صادرات سیمان به کشورهای همسایه ظرفیت خوبی دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه این کشور خود کسری تولید سیمان دارد صنایع تولید سیمان ایران نیاز داخلی این کشور به سیمان را تامین می کنند پاکستان نیز به همان اندازه که نیاز این کشور به سیمان را تامین کردیم به کشورهای همسایه و به نام ایران سیمان صادر خواهد کرد.»

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان افزود: ظرفیت 80 میلیون تنی سیمان در کشور و بازار مصرف خوب سیمان در پاکستان موجب شد تا مذاکرات خوبی برای صادرات سیمان به این کشور انجام دهیم. با توجه به نیاز بالای پاکستان به سیمان و ظرفیت تولید 40 میلیون تنی این کشور، ضمن تامین نیاز پاکستان از طریق صادرات به این کشور می توانیم سوآپ سیمان را نیز از طریق این کشور انجام دهیم. به گفته او علاوه بر صادرات سیمان به پاکستان، توافق با مسئولان و فعالان اقتصادی پاکستان صورت گرفته تا واحد سایش سیمان را در کویته مرکز بلوچستان پاکستان احداث کنیم.

ایران مزیت های بسیاری در حوزه سیمان دارد و واحدهای تولیدی متعددی در سال های گذشته راه اندازی شده ضمن آنکه کشورمان از فرصت منابع انرژی ارزان برای فعال سازی این صنعت برخوردار است. دولت برای صنعت سیمان پیش بینی کرده که در افق 1404 به تولید 120 میلیون تن سیمان برسد، اما اکنون افت شدید تولید، دستیابی به این رقم را دور از دسترس می کند.

منبع: اتاق بازرگانی تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید