Performancing Metrics

وضعیت نامعلوم ارز صادراتی در اتاق | اتاق خبر
کد خبر: 32970
تاریخ انتشار: 21 آبان 1391 - 11:26

آرمان - اگرچه هشت روز از تصویب کارگروه ارزی مبنی بر ارائه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی با توافق شش بندی صادرکنندگان با دولت می‌گذرد، اتاق مبادلات ارزی اعلام می‌کند که هنوز این مصوبه به بانک مرکزی ابلاغ نشده است. با این حال اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق ایران خبر داده که نرخ دلار صادراتی در مرکز مبادلات دوشنبه نهایی می‌شود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به فارس گفت: قیمت عرضه دلار صادرات در مرکز مبادلات را سه‌هزار تومان پیشنهاد دادیم. عسگراولادی اظهار کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان مرکز مبادلات داشتیم، پیشنهاد ما این بود تا دلار صادرکنندگان به قیمت سه هزار تومان فروخته شود که با آن مخالفت شد.

وی افزود: پیشنهاد دولت این بود دلار صادرکنندگان به قیمت 2500 تا 2600 تومان عرضه شود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: قرار است روز دوشنبه در خصوص قیمت دلار صادرکنندگان به توافق برسیم که احتمالا عددی بین 2500 تا 3000 تومان خواهد بود. این در حالی است که هشت روز قبل مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت که خود عضو کارگروه ساماندهی ارزی هم است، اعلام کرد که توافقات صادرکنندگان با دولت مبنی بر شیوه ارائه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی به تصویب این کارگروه رسیده است. در واقع، این خواست دولت بود که صادرکنندگان را مجبور به این کند که در قالب توافق، تفاهم یا هر چیز دیگری که بتوان اسم روی آن گذاشت، ارز حاصل از صادرات خود را در «چهارراه استانبول» نفروشند و آن را در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند تا عواید آن، نصیب واردکنندگان شود.

 به گزارش مهر، به هرحال، دولت به هر ترفندی توانست صادرکنندگان را پای میز مذاکره بکشاند و شرایطی را پیش روی آنها قرار دهد تا با وساطت اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران، صادرکنندگان راضی شوند که ارز حاصل از صادرات خود را در اتاق مبادلات ارزی، عرضه کنند. در نهایت، توافقات این دو گروه منجر به ارائه پیشنهاداتی در قالب شش بند شد که توانست شرایطی را پیش روی صادرکنندگان قرار دهد که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند و بتوان از آن، در راه سایر مصارف استفاده کرد؛ البته این تصمیمی نبود که همه صادرکنندگان نسبت به آن راضی باشند، بلکه به هرحال تصمیم نمایندگان صادرکنندگان و تشکل‌های کشور بود که اتخاذ شده است.

حال هم هشت روز یعنی از 13 آبان ماه گذشته که یک عضو کابینه دهم و نیز عضو کارگروه ارزی کشور اعلام کرده که این توافقات در دولت به تصویب نهایی رسیده است و آن‌طور که مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران می‌گویند، این مصوبه از سوی دولت ابلاغ هم شده است. این در شرایطی است که بانک مرکزی از ابلاغ چنین مصوبه‌ای ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید که این مصوبه هنوز به بانک مرکزی ابلاغ نشده است. به همین دلیل هم این بانک نمی‌تواند ابلاغیه‌ای به مرکز مبادلات ارزی داشته باشد و بر این اساس، به نظر می‌رسد که صادرکنندگان هنوز هم ارز حاصل از صادرات را در اتاق مبادلات ارزی، عرضه نکرده‌اند.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید