Performancing Metrics

افزایش تولید و صادرات گل در سال جاری | اتاق خبر
کد خبر: 33059
تاریخ انتشار: 23 آبان 1391 - 10:59

 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران از تولید یک و نیم میلیارد شاخه گل در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: 100 میلیون شاخه گل به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، باکو، ارمنستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای حوزه بلوک شرق صادر شده است.

غلامحسین سلطان محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با پیش‌بینی صادرات 200 میلیون شاخه‌ای گل در شش ماهه دوم سال جاری اظهار کرد: به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات گل رونق بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است چراکه ارزش نرخ صادرات هر شاخه گل افزایش یافته و این امر صادرات گل و گیاه را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه واردات گل با توجه به افزایش نرخ ارز به شدت کاهش یافته است تصریح کرد: در گذشته یک شاخه گل گلایول از هلند با هزینه‌ای حدود 50 تا 100 تومان وارد می‌شد و علی رغم اینکه هزینه تولید هر شاخه گلایول 50 تا 60 تومان بود به دلیل کیفیت بالاتر گل گلایول وارداتی رغبت برای واردات و خرید آن محصول بیش‌تر بود. این در حالی است که هم اکنون ضمن افزایش اشتغال در این بخش صادرات گل به 20 درصد تولید داخلی افزایش یافته است.

سلطان‌محمدی درباره ارزآوری این صنعت عنوان کرد: سال گذشته حدود 50 میلیون دلار ارزآوری از صادرات گل و گیاه عاید کشور شده که این رقم در سال جاری به 100 میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین امیدواریم با توجه به بازگشت حجاج ایرانی و مناسبت‌های جهانی همچون کریسمس با رونق روزافزونی در مصرف داخلی و صادرات مواجه شویم.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران گفت:‌ در حال حاضر با توجه به اینکه مشکل سردی هوا وجود نداشت براساس مذاکرات وزارت جهاد کشاورزی با وزارت نفت مقرر شد سهمیه سوخت تولیدکنندگان گل و گیاه را به آن‌ها تحویل دهیم اما علی‌رغم افزایش هزینه گاز باید این محصول را به نمونه‌ جهانی‌اش نزدیک کنیم.

وی افزود: تولید گل در کشور باید با هدف صادراتی، کیفی‌سازی و با کمترین هزینه صورت گیرد، در چنین شرایطی تاکید بر صادرات به جای مصرف داخلی به صرفه‌تر است. همچنین توجه به تولید انبوه، بسته‌بندی روز دنیا، تولید براساس شرایط اقلیمی، آبیاری قطره‌ای به جای استفاده از روش غرقابی، تولید مدرن ضروری است.

سلطان‌محمدی با اشاره به وعده اعطای زمین از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت:‌ در این راستا رایزنی‌های بسیاری صورت گرفته و قرار شد زمین‌های حوالی تهران را شناسایی شود تا سرمایه‌گذاران را برای تاسیس گلخانه‌های مدرن با توانایی تولید انبوه تشویق کنیم.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران با اشاره به تمرکز بر تاسیس گلخانه‌های نیمه صنعتی به دلیل مقرون به صرفه‌تر بودن آن‌ها، تصریح کرد: گلخانه‌های نیمه صنعتی هزینه‌ کمتری برای تولیدکننده به همراه دارد و به همین دلیل در توسعه و تاسیس گلخانه‌های جدید درصدد توجه بیشتر به این نوع گلخانه‌ها هستیم.

یه گفته وی در شهر آنتالیای ترکیه 75 هزار هکتار گلخانه نیمه صنعتی وجود دارد که این میزان 15 برابر تمامی گلخانه‌های ایران است.

انتهای پیام

 

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید