Performancing Metrics

تولید نفت در اسفند و فروردین به بیش از ۲ میلیون بشکه رسید | اتاق خبر
کد خبر: 330696
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 07:55
وزیر نفت خبر داد
وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید نفت به ۲ میلیون بشکه در ماه‌های اسفند و فروردین خبر داد و گفت: سفره پارس جنوبی را در این دولت جمع می‌کنیم.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، بیژن نامدار زنگنه امروز در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی، در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به افزایش تولید نفت بعد از رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: متوسط صادرات نفت در 10 ماهه سال گذشته یک میلیون 350 هزار بشکه در روز بود که این میزان در ماه‌های اسفند و فروردین به بالای 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی با اشاره به پیش‌بینی صادرات روزانه 2 میلیون 250 هزار بشکه نفت در بودجه سال 95، گفت: برای تحقق این پیش‌بینی باید تولید روزانه نفت و میعانات گازی،‌ به 4 میلیون بشکه در روز برسد.

زنگنه تصریح کرد: تأمین گاز در 3سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته، به‌طوری‌که در سال 92 که میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها 47 درصد بود، در سال 93 به 27 درصد و در سال 94 به 18 درصد کاهش یافت و این رقم در سال 95 به زیر 10 درصد خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه سفره پارس جنوبی را (اجرای پروژه‌های نفتی در عسلویه در پارس جنوبی) در این دولت جمع می‌کنیم، تصریح کرد: در 3 سال گذشته، 5 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید و امسال فازهای 17 و 18 به اتمام می‌رسد و فازهای 19، 20 و 21 به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گفته وی پروژه مهم نفتی کشور در قلب کارون با سرعت پیگیری می‌شود و قراردادهای جدید نفتی با وجود همه سروصداها، به پیش خواهد رفت و ما قراردادهای جدید را منعقد می‌کنیم.

زنگنه برنامه دیگر وزارت نفت را کمک به توسعه پتروشیمی عنوان کرد و گفت: امسال واحدهای عظیم پتروشیمی به مدار می‌آیند و 5 میلیارد دلار افزایش تولید در این بخش خواهیم داشت. دو واحد پتروشیمی اوره و آمونیاک، 3 واحد پلی‌اتیلن در مهاباد و سنندج و لرستان به ظرفیت 300 هزار تن در سال و 2 پروژه در عسلویه و بندرامام(ره) امسال وارد مدار می‌شوند.

وی اضافه کرد: واحدهای پتروشیمی موجود، باتوجه به افزایش تولید اتان و رفع تحریم، افزایش تولید خوبی خواهند داشت.

وزیر نفت همچنین به گازرسانی روستایی اشاره کرد و گفت: در این مدت 4 تا 5 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی سرمایه‌گذاری کردیم و امسال هم این روند را ادامه می‌دهیم، امیدواریم تا پایان سال جاری، 90 درصد کل کشور از نعمت گاز برخوردار باشند و همچنین طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان را با قدرت ادامه می‌دهیم.

زنگنه با بیان اینکه برنامه وسیعی برای گازرسانی به صنایع داریم، افزود: باید دکان قاچاق مازوت و گازوئیل جمع شود؛ چراکه یک‌سری از صنایع که اصلا تولید ندارند، سهمیه گازوئیل می‌گیرند. باید به همه صنایع گازرسانی شود تا سهمیه گازوئیل و مازوت به‌طور‌کلی قطع شود.

وی با اشاره به برنامه توسعه جایگاه‌های تک‌سکو، افزود: در مناطق شهری به‌ویژه در مناطقی که قیمت زمین بالاست، نمی‌توان جایگاه سوخت یک‌هکتاری و وسیع احداث کرد. به همین دلیل باید به سمت توسعه جایگاه‌های تک‌سکو برویم. در همین زمینه باید شهرداری‌ها به ما کمک کنند.

وزیر نفت همچنین به بحث نظارت بر جایگاه‌های سوخت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 3 هزار و 700 تا 3 هزار و 800 جایگاه سوخت داریم که هر کدام از آنها به صورت تک‌نفری با ما ارتباط دارند که در هیچ کجای دنیا چنین نوع مدیریت وجود ندارد.

زنگنه گفت: من سوم فروردین‌ماه به یکی از جایگاه‌های سوخت مراجعه کردم و 80 لیتر بنزین زدم، اما عقربه ماشین 15 لیتر کم‌تر نشان می‌داد. حالا ما با این افراد چه‌کار کنیم. هر سال تعداد زیادی در این رابطه زندانی می‌شوند، اما این کار هیچ فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه باید به سمت ایجاد برند برای جایگاه‌ها برویم، افزود: باید رابطه شرکت پالایش و پخش با جایگاه‌داران تغییر کند و این‌گونه نباشد که ما سوخت را تا جایگاه ببریم و آنها آن را بفروشند و بعد پول ما را بدهند، بلکه باید جایگاه‌دار در مبدأ از ما سوخت را بخرد.

وزیر نفت با تأکید مجدد بر توسعه بخش پتروشیمی و پایین‌دست آن، افزود: یکی از موارد مطرح‌شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد زنجیره تولید در پایین‌دست نفت و پتروشیمی است.

زنگنه با اشاره به پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در کشور، اظهار داشت: برخی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند 10 میلیارد دلار فاینانس دارند، اما من اصلا با این افراد صحبت نمی‌کنم و می‌گویم اندازه من 10 میلیارد دلار نیست، چون می‌دانم، خالی‌بندی است! و می‌گویم اگر می‌گفتی 500 میلیون دلار دارم و یا در حساب بانکی‌ شما 3 میلیون دلار بود، می‌گویم بیا تا با هم صحبت کنیم.

وی تصریح کرد:‌ ما از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم و هر کس می‌تواند بیاید سرمایه‌گذاری کند، اما بعضی‌ها یاد گرفته‌اند بدون داشتن هیچ چیزی، صاحب همه‌چیز شوند.

انتهای پیام/

کد: 94108

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید