Performancing Metrics

۱۸ فروردین؛ کشف قطب شمال توسط «رابرت پیری» | اتاق خبر
کد خبر: 330769
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 10:00
در ۷ آوریل ۱۹۰۹، «رابرت پیری» دریاسالار آمریکایی موفق به کشف قطب شمال شد.

به گزارش اتاق خبر، کاوشگر آمریکایی، رابرت پیری در ۷ آوریل سال ۱۹۰۹ مدعی شد که با سورتمه و به کمک سگ‌های خود که آنرا می‌کشیدند، موفق به رسیدن به قطب شمال شده‌ است. سیاح آمریکایی دیگری به نام «ریچارد برد» ادعا کرد که در نهم ماه مه ۱۹۲۶ با هواپیما به آنجا دست رفته است. هر دوی این ادعاها بعدها مورد تردید قرار گرفت. سه روز پس از اقدام ریچارد برد، در ۱۲ مه، محل دقیق قطب شمال توسط یک تیم بین‌المللی شامل «روئال آمونسن»، «لینکلن السورت» و «آمبرتو نوبیل» به وسیله هواپیما فتح شد. نخستین کشتی‌هایی که موفق شدند به قطب شمال برسند زیردریایی‌های اتمی آمریکا (در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹) بودند. یخ‌شکن آرکتیکا شوروی در سال ۱۹۷۷ نخستین کشتی سطحی بود که به این محل رسید.

برخلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، شما می‌توانید برای سفرهای تفریحی خود به قطب شمال بروید البته به هیچ وجه مسافرت ارزانی نیست. برای دیدن خرس قطبی و شکار نهنگ‌های دریای شمال می‌توانید از ماه ژوئن تا اواسط جولای به قطب شمال سفر کنید. برای دیدن گل‌ها و شکوفه‌های درختان نیز می‌توانید از اواسط جولای تا نیمه‌ی آگوست به آنجا بروید. از نیمه‌‌ی آگوست تا سپتامبر نیز پرنده‌ها به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند.

انسان‌هایی که برای کشف قطب شمال تلاش کردند

«هنری هودسن» اهل بریتانیا، که با حمایت بازرگانان انگلیسی، امیدوار بود با عبور از قطب به چین برسد، در اشپیتز برگن در ۵۰ ۷۹ در یخ گیر کرد.

فرمانده «ویلیام ادوارد پری» اهل بریتانیا در سال ۱۸۲۷ با حمایت نیروی دریایی، از اشپیتز برگن شمالی با یک قایق سورتمه‌ای که به وسیله انسان کشیده می‌شد، حرکت کرد. یخی که با سرعتی بیش از آنچه که او به سمت شمال می‌رفت، به سمت جنوب حرکت می‌‌کرد، او را مجبور کرد که از نقطه ۴۵ ۸۲ مراجعت کند.

«الیشاکنت کین» اهل آمریکا در سال ۱۸۵۳  با حمایت «هنری گرینل» سلطان کشتیرانی در شهر نیویورک، موسوم به «پدر کشف قطب شمال در آمریکا» زمستان را در حوزه‌ای که به نام خود اوست گذراند، و تنگه کندی را در نقطه ۳۵ ۸۰ کشف کرد.

«دکتر هیز» اهل آمریکا در سال ۱۸۶۰ با حمایت گرنیل، هیچ پیشرفتی نداشت.

«چارلز فرانسیس هال» اهل آمریکا در سال ۱۸۷۱ با حمایت گرینل، با کشتی پلاریس عزیمت کرد، و از نقطه ۱۱ ۸۲ وارد آبراه روبن گردید.

«ستوان جرج دیلانگ» اهل آمریکا در سال ۱۸۷۹ با حمایت «جیمز گوردن پنت» طریق تنگه برنیک حرکت نمود و امیدوار بود که میان سیبری و قطب به زنجیره‌ای از جزایر برسد. کشتی او در یخ‌ گیر کرد، و تا سال ۱۸۸۱ همراه یخ در حرکت بود و در نقطه ۱۵ ۷۷ غرق شد.

«فریتیوف نالسن» و «هیالمار جانسن» اهل نروژ در سال ۱۸۹۵ با حمایت دولتشان با رسیدن به نقطه ۱۳ ۸۶ همه رکوردهای قبلی را شکستند.

«رابرت اروين پيری» كاشف معروف امريكايى در سوم ماه مه ۱۸۵۶ میلادی در ايالت پنسيلوانيای آمريكا به دنيا آمد. وی پس از پايان تحصيلات خود، با عنوان مهندسی، در نيروی دريايى ايالات متحده به كار اشتغال ورزيد. پيری چندی بعد شيفته كشف مناطق جغرافيايى گشت. او در سال ۱۸۸۶ نخستين سفر خود را به جزيره گرینلند در نزديكی قطب شمال آغاز كرد و به جاهايى رفت كه تا پيش از آن، كسی به آنجا گام ننهاده بود. رابرت پيری هم‏چنين در سال ۱۸۹۱ به سوی مناطق قطب شمال رو نهاد ولی موفق به ورود به قطب نشد. او تحقيقات فراوانی درباره گرينلند كرد و طی دوازده سال سفر، راه و رسم زندگی اسكيموها را فرا گرفت. پيری از سال‏‌ها قبل درصدد بود تا بتواند قطب شمال را فتح كند و گامی برای شناخت اين سرزمين بردارد. پس از چند تلاش ناموفق، سرانجام در تاريخ ۷ آوريل ۱۹۰۹ يکی از آمال ديرينه بشر كه رسيدن به قطب شمال بود جامه عمل پوشيد و رابرت پيری به اتفاق پنج نفر از همراهان خود پس از تحمل رنج و مشقت زياد به آن منطقه رسيدند. پيری در يكی از سفرها، همسر خود را همراه برده بود و او توانست ماجرای اين سفر را به نام گزارش قطب در كتابی منتشر كند. پيری در جريان سفر به قطب دچار سرمازدگی شد و پس از مداوای فوری، ده انگشت پاهايش را از دست داد. رابرت پيری هم‏چنين در سال ۱۹۱۱ در مسابقه‌ی به سوی قطب جنوب، حريف خود رابرت اسكات را شكست داد و زودتر از وی به قطب جنوب دست يافت. وی در همان سال به واسطه تلاش‏‌هايش به درجه درياداری نيروی دريايی آمريكا ارتقا يافت. رابرت پيری سرانجام در هجدهم فوريه ۱۹۲۰ پيش از آن‏كه نقشه ديگر خود را برای مسافرت مجدد به قطب شمال عملي كند در ۶۴ سالگی جان سپرد.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید