Performancing Metrics

22تیر؛ تولد «ويلبر رايت» یکی از مخترعان هواپيمای موتوردار | اتاق خبر
کد خبر: 358697
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 09:14
«ويلبر رايت» یکی از مخترعان هواپيمای موتوردار در چنين روزی از سال ۱۸۶۸ ميلادی متولد شد.

اتاق خبر: ويلبر رايت مبتكر آمريكايى در ۱۲ جولای سال ۱۸۶۸ میلادی در ايالت اوهايو در آمریکا به ‏دنيا آمد. ويلبر كه چهار سال از برادرش ارويل بزرگ‏تر بود، فرزندان كشيش تهيدستی بودند كه نمی‌توانست وسيله‌ی تحصيل آنان را فراهم سازد. از اين‌‏رو، اين دو برادر كه به كارهای فنی و ساختمان موتورها علاقه داشتند به ساخت ماشين‏‌آلات گوناگون مشغول شدند و یک كارگاه دوچرخه‌‏سازی تأسيس كردند.

هنگامی كه ويلبر يازده ساله بود به تقاضای برادرش ارويل، درصدد برآمد تا بادبادک‌های جعبه‌‏ای را كه می‌توانست پرواز كند، بسازد. هرچند اين تلاش‌‏ها به ساخت هواپيمای كوچک بادی و بی‌موتور انجاميد و بعدها نيز آن را تكميل كردند ولی از آن جهت كه اين نوع هواپيما چندان قابل كنترل توسط انسان نبود، از رده خارج شد.

تلاش برادران رايت در سال‌‏های بعد باعث شد كه پس از زحمات فراوان سرانجام موفق به ساخت هواپيمای موتوردار شدند و برای اولين ‏بار، اين هواپيما را در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی به پرواز درآوردند. هرچند اولين پرواز رسمی اين هواپيما ۵۹ ثانيه به طول انجاميد ولی تلاش خستگی‌‏ناپذير اين دو برادر در تكميل اين اختراع باعث شد كه اين هواپيما در نمايش آزمايشی خود، ركورد ۵۶ دقيقه را به ثبت برساند. ويلبر رايت سرانجام در ۱۳ اوت سال ۱۹۱۲ میلادی در اوج شهرت و افتخار در سن ۴۵ سالگی درگذشت. با اين حال برادرش ارويل كار تكميل هواپيما را ادامه داد و باعث ساخت هواپيماهای پيشرفته در سال‏‌های بعد شد.

امروزه صنعت مدرن هواپيماسازی كه قادر است هواپيماهای بسيار بزرگ و سريع و قاره‏‌پيما بسازد، با نام برادران رايت گره خورده است.

در همین روز:

  • درگذشت «مارگارت گِرْتْرود بل» اديب و مستشرق انگليسی (۱۹۲۶ میلادی)
  • انفجار هتل «ملک داوود» در بيت‌‏المقدس توسط صهيونيست‌ها (۱۹۴۶ میلادی)
  • روز ملی و استقلال «كريباتی» از استعمار انگلستان (۱۹۷۹ میلادی)

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید