Performancing Metrics

سهم مدیریت شهری از منابع بانکی را افزایش خواهیم داد | اتاق خبر
کد خبر: 332066
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 00:07
مدیرعامل بانک شهر با اشاره به اینکه در گذشته تنها یک درصد منابع بانکی برای مدیریت شهری اختصاص داشت، اظهار داشت: امروز سهم مدیریت شهری از منابع بانکی به بیش از ۸درصد رسیده است.

اتاق خبر: حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر میهمان دویست و چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود تا گزارشی از نحوه خدمات رسانی بانک شهر در حوزه مدیریت شهری را به استماع اعضا شورا برساند.

وی در ابتدای سخنان خود با یادآوری خاطرات ۹ ساله اش با سمت معاون مالی شهرداری تهران و حضورش در جلسات پی در پی شورا اظهار داشت: پایه ریز اصلی بانک شهر سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود و با حمایت ها و پشتیبانی شهرداری تهران و سایر مدیریت کلان شهرهای کشور آرزوی دیرینه مدیریت شهری که داشتن city بانک بود به حقیقت پیوست.

پورزرندی در ادامه اظهار داشت: دستیابی به توسعه منظم در شهرها، بالا بردن توان مدیریتی برنامه‌ریزی فنی و اجرائی شهرداری‌ها و موسسات تابعه، اداره اقتصادی واحدهای ارائه دهنده خدمات شهری، بهبود امور حمل و نقل و ترافیک درون شهری، انجام طرح‌های عمرانی و شهرسازی، از جمله مباحث مهم در شهرسازی که به دلیل فقدان منابع مالی کافی تحقق همه جانبه آنها میسر نبوده و با توجه به اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهر ها ساکن هستند همواره تامین نقدینگی لازم به عنوان محدودیت برای حل مسائل شهری مطرح است و این موارد ایجاد بانک شهر را توجیه می کرد.

وی در ادامه سخنان خود چگونگی پیدایش بانک شهر را یادآور شد و افزود: شهرداری تهران به منظور تامین نقدینگی و سرمایه مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های خود از یک سو و استفاده نظام برنامه‌ریزی مدیریت شهری از ظرفیت سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی برای تحقق و انجام وظایف مدیریت شهری از سوی دیگر، در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ اقدام به تاسیس موسسه مالی و اعتباری شهر با سرمایه ۱۵۰۰میلیارد ریال به صورت شرکت سهامی عام نمود.

مدیر عامل بانک شهر همچنین تاکید کرد: در سال ۱۳۸۸ به موجب مجوزهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار مراتب ارتقاء موسسه به نام بانک شهر در تاریخ ۰۴/۱۲/ ۱۳۸۸ نزد مرجع ثبت شرکت‌ها، انجام گردید و بانک شهر عملیات خود را در زمینه فعالیت بانکداری با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد شروع و در مرحله بعدی به ۴۰۰۰ میلیارد ریال افزایش داد و در نهایت تا پایان سال ۱۳۹۲ به منظور رعایت الزامات قانونی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بهبود کفایت سرمایه، افزایش توان جذب منابع (سپرده‌ها) و اعطای تسهیلات، اخذ مجوزهای فعالیت شعب، اخذ مجوزهای ارزی (مرحله دوم و سوم) و با اتخاذ رویکرد بانکداری الکترونیکی، سرمایه بانک طی دو مرحله افزایش یافت.

پورزرندی با اشاره به اینکه بانک شهر طی دو سال گذشته اقدامات چشمگیری در راستای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی انجام داده است افزود: بانک شهر متعلق به تمام شهرهای کشوراست به همین دلیل ما در سیستم رقابتی با ۳۵ بانک هستیم این حساسیت کار ما و نیاز به پشتیبانی مدیریت شهری را برای حمایت از این بانک در سطح جامعه دوچندان می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۴ منابع بانک از رشد ۱۶۴ درصدی برخوردار بوده است. بر این اساس منابع از ۱۱۶,۷۰۷ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۲ به ۳۰۷,۶۰۲ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۴ افزایش یافت. نکته قابل توجه این است که بانک شهر علیرغم اینکه طی این دو سال هیچ گونه افزایش در واحدهای بانکی نداشته، شاهد رشد چشمگیر ۱۶۴ درصدی منابع بوده که بسیار حائز اهمیت می باشد. از جمله دلایل حائز اهمیت در این موفقیت را می‌توان به توسعه ابزارهای الکترونیکی مانند پیش‌خوان‌های شهر نت، اتوبانک‌ها، ارائه محصول جدید از جمله صندوق سرمایه‌گذاری آرمان، اخذ مجوزهای مرحله دوم و سوم فعالیت ارزی اشاره نمود.

پورزرندی همچنین گفت: در ابتدای شکل گیری بانک از سال ۱۳۸۸ ترکیب منابع شامل ۹۰% شهرداری ها و ۱۰% منابع مردمی بوده است که در حال حاضر این ترکیب به ۹۱% منابع مردمی و ۹% منابع شهرداری ها تغییر یافته است.

مدیر عامل بانک شهر پس از سخنان خود در مواجه با برخی سوالات اعضا شورا به تعیین سرنوشت بیمه شهر اشاره داشت و افزود: تمامی اقدامات قانونی ایجاد بیمه شهر صورت گرفته است برخی موضوعات مطرح در سطح شهر موجب شده این مهم با تعویق مواجه شود که در صدد هستیم این مشکلات رفع و بیمه شهر به مرحله اجرایی برسد.

وی همچنین در خصوص جانمایی برخی نت شهرها اظهار داشت: در هنگام بهره برداری از فضاهای شهری با بسیاری از بانکها موضوع را در میان گذاشتیم و پیشنهاد مشارکت از این پهنه ها را برای ارائه خدمات بانکی نوین ارائه شد اما با عدم استقبال مواجه شدیم.

پورزرندی در ادامه افزود: جانمایی این مکان ها نیز بر عهده خود شهرداری ها بوده است.

وی همچنین در خصوص چگونگی وضعیت بانک شهر در بازار رقابتی اظهار دلاشت: جایگاه بانک در بین ۳۲ بانک کشور در ردیف نوزدهم بود که در حال حاضر بین بانک های خصوصی برتر کشور با بانک پارسیان و پاسارگاد در رقابت هستیم. و کل سهم ما در بانکداری خصوصی ۱۰ درصد است.

مدیر عامل بانک شهر همچنین از آمادگی این بانک برای سرمایه گذاری در احیاء بافت های فرسوده اشاره کرد و افزود: یک پروژه مشارکتی را با یکی از شرکت های سازنده در بافت های فرسوده در منطقه ۱۶ به سرانجام رسانیدم و از ادامه کار در بافت های فرسوده استقبال می کنیم.

در این جلسه ،علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بعد از ارائه گزارش مدیر عامل بانک شهر عنوان کرد: بانک شهر باید از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کند. در دنیای امروز بیمه یک صنعت است و باید بیشتر به آن پرداخته شود. شهرداری تهران ظرفیت زیادی در این خصوص دارد که از جمله می‌توان به بیمه اتوبوس، تاکسی، ساختمان‌ها و پیمانکاران شهرداری و... اشاره کرد.

رييس كميسيون برنامه و بودجه اظهار امیدواري كرد مديريت شهري شاهد برنامه اجرایی خوبی دراین خصوص در آینده نزدیک از بانک شهر باشد.

دبیر به ضرورت پرداخت بدهی شهرداری به پیمانکاران اشاره کرد و گفت: قبل از سال جدید بانک شهر کمک‌های خوبی برای پرداخت بدهی‌های شهرداری‌ به پیمانکاران انجام داد. بانک شهرهمچنین کارهای بسیار خوبی برای كمك به توسعه خطوط مترو تهران انجام داده که این خود قابل تقدیر است.

دبیر همچنين در پاسخ به پيشنهاد يكي از اعضاي شورا مبني بر اینکه شهروند زیر نظر بانک شهر قرار بگیرد گفت: شركت شهروند فقط یک برند نيست؛ اين مجموعه املاک، تجاری و نیروی انسانی دارد و اگر قرار است چنین تغييري در مجموعه شهرداري اتفاق بيفتد لازم است محاسبات دقيقي انجام شود تا حق مردم پايمال نشود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید