Performancing Metrics

تجمع اعتراضی مصری ها برای واگذاری دو جزیره مصر به عربستان | اتاق خبر
کد خبر: 332125
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 01:31
مصر امروز /یكشنبه/ شاهد تجمع اعتراضی و ارائه دادخواست به دادگاه علیه الحاق دو جزیره به نام های «صنافیر» و «تیران» به عربستان بود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، یك مقام حقوقی مصری كه خواست نامش فاش نشود، گفت: معترضان در مخالفت با تغییر در مرزهای مصر با عربستان در میدان «طلعت حرب» واقع در مركز قاهره تجمع كردند.

در همین راستا «خالد علی» وكیل مصری علیه این طرح به دادگاه اداری مصر دادخواستی ارائه كرد و باقی ماندن این دو جزیره تحت حاكمیت مصر را خواستار شد.

وی تاكید كرد: تمام توافقنامه های امضا شده بر مالكیت مصر بر این دو جزیره تاكید می كند و ما خواستار لغو تصمیم دولت مصر مبنی بر بخشیدن دو جزیره به عربستان هستیم؛ چرا كه این اقدام نقض قانون اساسی است و باید در این مورد همه پرسی برگزار و نمایندگان پارلمان نیز به آن رأی دهند.

این وكیل مصری ادامه داد: از اقدام رئیس جمهور و نخست وزیر مصر مبنی بر امضای توافقنامه ترسیم مجدد مرزهای دریایی میان دو كشور غافلگیر شدم، به خصوص اینكه توافق مذكور در مورد حق حاكمیت دو جزیره «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ است.

كابینه دولت مصر عصر دیروز شنبه با صدور بیانیه ای، توافق امضا شده در مورد مرزهای دریایی میان مصر و عربستان را دستاوردی مهم دانست و عنوان كرد كه دو كشور می توانند از منطقه اقتصادی این دو جزیره استفاده كنند.

توافق ترسیم مجدد مرزهای آبی میان عربستان و مصر باعث شد جزیره «تیران» و «صنافیر» در داخل آب های عربستان قرار گیرد و این مسئله با انتقادهای شدید مخالفان مصری این طرح روبه رو شد.

جزیره تیران در ورودی تنگه تیران قرار دارد كه خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می كند و 6 كیلومتر از ساحل شرقی سینا فاصله دارد، مساحت این جزیره 80 كیلومتر است، جزیره صنافیر در سمت شرقی تیران قرار دارد و مساحت آن 33 كیلومتر است.

شاه عربستان كه در سفری پنج روزه از پنج شنبه هفته گذشته در قاهره به سر می برد، با هدف همراه سازی این كشور با سیاست های خود در منطقه و پیشبرد اهدافش علیه مقاومت، با دادن امتیازهای اقتصادی و امضاء چندین قرار داد در تلاش برای جلب نظر السیسی رییس جمهوری این كشور با خود است.

همچنین این سفر با پیامدهای دیگری نیز علیه محور مقاومت در منطقه همراه بوده است. از جمله اینكه روز سه شنبه، شركت ماهواره ای مصری «نایل ست» از توقف پخش شبكه «المنار» وابسته به حزب الله لبنان از طریق این ماهواره خبر داد.

انتهای پیام/
کد: 94108
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید