Performancing Metrics

روابط اقتصادی ایران و ایتالیا نیازمند نقش آفرینی بانک ها است | اتاق خبر
کد خبر: 332773
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395 - 21:32
نخست وزیر ایتالیا گفت: روابط اقتصادی نیازمند نقش آفرینی بانکها و موسسات مالی و بیمه است و امروز نمایندگان بانکها و بیمه ایتالیا در سفر به تهران همراه ما هستند تا این مقدمات را فراهم کنند.

اتاق خبر:ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان از محبت بی دریغ رئیس جمهور ایران و هیئت دولت نسبت به هیئت ایتالیایی تشکر کرد.

وی گفت: همواره دوستی بی شائبه ای میان دو ملت ایران و ایتالیا وجود داشته است. لازم به یادآوری است نخستین بار است که به تهران قدم می گذارم اما بسیاری از همکاران من که در این هیئت حضور دارند، بیش از این افتخار سفر به ایران را داشته اند.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به فرازی تاریخی از روابط میان دو کشور گفت: لازم به یادآوری است که بگویم نخست وزیران دیگری از ایتالیا دیدارهای رسمی از کشور متبوع جنابعالی داشته اند.

ماتئو رنتزی افزود: همانگونه که استحضار دارید، شکل گرفتن توافق هسته ای تا حول محور اعتماد متقابل شکل گرفته است. اعتماد متقابل در سطح جامعه بین المللی به مثابه ایجاد فضاهای لازم برای گسترش و ارتقاء سطح روابط اقتصادی و همکاری ها در سطوح مختلف علی الخصوص در بخش های اقتصادی و بازرگانی محسوب می شود.

نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد: از فراز چنین ارتباط هایی است که می توانیم همکاری های خود را بر روی پایه های استواری شکل دهیم و متقابلاً تاکید می کنم که نیاز است این ارتباطات بازرگانی در اسرع وقت شکل بگیرد.

وی گفت: جهت بنانهادن پایه های استوار در توسعه روابط اقتصادی، نهادهایی هستند که شامل بانک ها می شوند. از این رو در هیئتی که آورده ایم، نمایندگان عالی رتبه موسسات مالی  و دولتی از جمله بیمه دولتی، صندوق توسعه صادرات ایتالیا و بانک مالی را همراه خود داریم و همانگونه که می دانید، جهت ایجاد آینده استوار و توسعه اقتصادی نیاز به دادن فضای لازم برای این گونه موسسات مالی و اعتباری وجود دارد.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: در میان دوستانی که به حضور جنابعالی شتافتند بخش های گوناگونی را می توانیم سراغ بگیریم، در بخش ترابری و ایجاد خطوط راه آهن نوین دریایی و همچنین در زمینه فرودگاهی، ناوبری، نمایندگان عالی رتبه ای را همراه خود داریم.

ماتئو رنتزی تاکید کرد: جهت استفاده هر چه بهینه تر از توانایی های بالقوه موجود در میان دو کشور، قدم های استواری برداشته شده است. رئیس «شرکت دنیلی» بر حسب مزاح بگویم که پیراهنی مشابه مقامات رسمی ایرانی و بدون کروات به تن کرده است که از نوع همکاری های صمیمانه میان دو کشور در صده های مختلف (علی الخصوص در زمینه فولاد) نشان دارد.

نخست وزیر ایتالیا با بیان اینکه در زمینه علمی و دانشگاهی نیز ارتباطات و همکاری های مستحکمی میان دو کشور شکل گرفته است، گفت: در زمینه فناوری های توسعه یافته و ایجاد پل ارتباطی علمی میان ایران و ایتالیا برای تبادل دانش و فناوری، ارتباطات خوبی شکل گرفته است.

ماتئو رنتزی با اشاره به دلیل حضور وزیر آموزش عالی ایتالیا در ایران، گفت: ایشان در سپتامبر ۲۰۱۵ به ایران آمده است.

وی با اشاره به نوع رابطه ایران و ایتالیا گفت: یکی از موارد مورد تفاهم دو کشور حقوق بشر است. در این زمینه ما دیدگاه جنابعالی را مبنی بر پرهیز از خشونت و افراطی گری دنبال می کنیم و یکی از فرازهایی که دو کشور را به هم مرتبط می کند همین دیدگاه مشترک است و تلاش دو کشور دال بر توسعه گفتمانی مبتنی بر یک چنین فرازی است.

نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد: هستند افراد و شهروندانی در کشورهای مختلف که اعتقاد دارند که مفهوم اسلام و اسلامی بودن و گرویدن به این دیدگاه همانا دست یازیدن به خشونت و افراط گری است. ما باید با چنین دیدگاهی مبارزه کنیم و یکی از ابزارهای کارآمد برای مبارزه با چنین دیدگاهی همانا ابزار فرهنگی است.

ماتئو رنتزی گفت: امید ما بر این است که به مناسبت نشست سال آتی گروه ۷ در ایتالیا بتوانیم به این موضوع هرچه بیشتر بپردازیم؛ یعنی نسبت به پرداختن به رفع کامل تمامی بخش های باقی مانده از تحریم ها و اینجاد فضای هرچه سالمتر برای ارتقاء سطح روابط اقتصادی همزمان، جستجو در راستای تعمیق ارزشهای فرهنگی و ارزشهای والای انسانی برآمده از دیدگاه های منبعث از اعتقاد راسخ مبتنی بر مذهب گرایی پرهیزگر از افراط گرایی تلاش لازم را به عمل آوریم و در این زمینه دست شما را برای همکاری های نزدیک تر در این زمینه خواهیم فشرد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید