Performancing Metrics

سازمان توسعه تجارت، چرایی کاهش واردات در صنعت و کشاورزی را بررسی کند | اتاق خبر
کد خبر: 332979
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 11:53
رییس کنفدراسیون صادرات ایران
طی این سال ها 2 تا 3 میلیارد صادرات غیر نفتی را به مرز 50 میلیارد رساندیم و امسال این رقم به رقمی نزدیک به 30 میلیارد رسیده.

اتاق خبر- طی این سال ها 2 تا 3 میلیارد صادرات غیر نفتی را به مرز 50 میلیارد رساندیم و امسال این رقم به رقمی نزدیک به 30 میلیارد رسیده. ما اگر در صادرات افزایش نداریم، باید تلاش کنیم که در همان مرز 50 میلیارد دلار بمانیم. نباید فراموش کنید که طی روند افزایشی در صادرات امکان پذیر نیست مگر با نگاه به دستاوردهای گذشته و تلاش برای ارتقای آن.

 رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه تراز تجاری مثبت ایران، دستاوردی برای کشور تلقی نمی شود گفت: به نظر من سازمان توسعه تجارت باید نظرات کارشناسان را در این باره جمع کند و آسیب شناسی کند  و ببیند اشکال در کجا بوده و آن را رفع کند. اگر روند کاهش واردات و رکود تولید ادامه پیدا کند، تمام زحماتی که بعد از پایان جنگ تحمیلی برای افزایش صادرات غیر نفتی در کشور کشیده شده، به هدر می رود. ما طی این سال ها 2 تا 3 میلیارد صادرات غیر نفتی را به مرز 50 میلیارد رساندیم و امسال این رقم به رقمی نزدیک به 30 میلیارد رسیده. ما اگر در صادرات افزایش نداریم، باید تلاش کنیم که در همان مرز 50 میلیارد دلار بمانیم. نباید فراموش کنید که طی روند افزایشی در صادرات امکان پذیر نیست مگر با نگاه به دستاوردهای گذشته و تلاش برای ارتقای آن.

محمد لاهوتی گفت: دولت در هر شرایطی مثبت شدن تراز تجاری را دستاوردی برای اقتصاد کشور تلقی می کند و تصویر قضیه هم همین را نشان می دهد اما تحلیل گران در پس آمارها، به نکاتی توجه دارند که نشان می دهد  این تراز تجاری مثبت، مسئله خوشایندی برای اقتصاد ایران نیست. ما مثبت شدن تراز تجاری با ابزار کاهش واردات را از شش ماهه دوم سال 94 پیش بینی می کردیم و هشدار می دادیم که اگر فکری برای کاهش واردات و صادرات نشود، به تراز مثبت می رسیم که دستاوردی برایمان تلقی نمی شود و سهممان در تجارت خارجی کاهش پیدا می کند و این کاهش واردات نشان دهنده تشدید رکود اقتصادی است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: مسئله ما و نقد ما این است که اگر سازمان توسعه تجارت این تراز را دستاوردی تلقی می کند، باید توجه کند و بررسی کند و ببینید که ما در صنعت، معدن و کشاورزی که ارتباطی هم با قیمت نفت ندارد، دچار چه مشکلاتی شدیم که به کاهش واردات رسیدیم.

اتاق بازرگانی تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید