Performancing Metrics

ترميم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ | اتاق خبر
کد خبر: 333428
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1395 - 23:46
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در حال برطرف شدن است و در زمینه اقتصادی در شرایط جدیدی قرار گرفته ایم و اکنون در صدد ترمیم آسیب‌های اقتصادی گذشته هستیم.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، علی طیب نیا صبح پنجشنبه در آیین افتتاح کارخانه فولادسازی بردسیر، همگرایی و همدلی استاندار و امام جمعه در شهرستان های مختلف در استان کرمان را کم نظیر اعلام کرد و اظهار داشت: این همگرایی می تواند زمینه ساز پیشرفت استان شود.

وی ادامه داد: اقدامات موثری در استان کرمان صورت گرفته و تعدادی هم در حال انجام است که این همدلی و همگرایی بین مسئولان می تواند در شتاب گیری پیشرفت استان موثر باشد.

طیب نیا با اشاره به اینکه دو تکانه بزرگ و سهمگین را در کشور تجربه کردیم، عنوان کرد: اولین تکانه، تحریم ها بود که تجربه های همه جانبه و بی سابقه ای به همراه داشت و مشکلات اقتصادی متعددی را برای ما به وجود آرود.

وی تکانه بزرگ دیگر را کاهش شدید قیمت نفت عنوان و تصریح کرد: اگر چه کاهش قیمت نفت، هزینه های سنگینی را به دنبال داشت اما نکات مثبتی نیز به همراه داشت که از جمله آنها، شناسایی نقاط ضعف در اقتصاد کشور بود.

وزیر اقتصاد بیان کرد: دشمن به خوبی متوجه ضعف ما در زمینه وابستگی به نفت بود و با اعمال تحریم ها سعی کرد از نقاط ضعف ما استفاده کند.

طیب نیا گفت: در دوران پسا تحریم در شرایط جدیدی قرار گرفتیم که محدودیت ها و مضایق ناشی از تحریم ها در حال برطرف شدن است و فرصت ها و شرایط جدید برای ما به وجود آمده و ما به دنبال ترمیم این آسیب ها هستیم تا دوباره مشکلات قبل در اقتصاد ایران تکرار نشود.

با نرخ رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی نمی توانیم مشکلات را برطرف کنیم

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: اگر به دنبال بهبود موقعیت ایران هستیم، به طور قطع نمی توانیم با نرخ رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی مشکلات را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه وابستگی به نفت و دولتی بودن اقتصاد یک بیماری مزمن است که اقتصاد از آن رنج می برد، افزود: از همه فرصت ها و امکانات موجود در عرصه این سرزمین باید استفاده کرد.

وی شرط لازم برای افزایش تولید را برقراری آرامش در اقتصاد دانست و اظهار کرد: در شرایطی که بی اعتمادی بر اقتصاد حاکم است و روزانه شاهد تغییر قیمت کالاها، طلا و ارز هستیم، زمینه ای برای سرمایه گذاری مهیا نیست.

طیب نیا ادامه داد: سرمایه گذاری باید بتواند بازدهی تلاش خود را به درستی برای آینده پیش بینی کند و لازمه همه این موارد این است که در اقتصاد کشور آرامش برقرار شود.

وی ادامه داد: مهار تورم هدف نهایی ما نبوده و نیست بلکه یک هدف میانی است از این جهت به مهار تورم و برقراری آرامش در بازار ارز فکر می کنیم که آن را شرط لازم برای تحقق رشد اقتصادی می دانیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه خوشبختانه این مرحله را به خوبی طی کردیم، افزود: همه ما به یاد داریم در گذشته نه چندان دور، روزانه شاهد تغییرات شدید در قیمت کالاها و ارز بودیم و امروز در این حوزه آرامش برقرار و شرایط لازم برای ارتقاء تولید فراهم شده است.

وی ادامه داد: در دوران جدید که شرایط برای سرمایه گذاری فراهم می شود باید موجبات حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی و آحاد مردم در فعالیت های اقتصادی فراهم شود.

طیب نیا گفت: اقتصادی که عمده آن در کنترل دولت بوده اکنون باید به مردم واگذار شود و مردم خود را در فعالیت های اقتصادی شریک بدانند.

وی با اشاره اینکه کارخانه فولادسازی بردسیر با مشارکت مردم ایجاد شده است، گفت: ۴۰ هزار نفر از مردم بردسیر در این واحد تولیدی سهیم و ذی نفع هستند و این به معنای آن است که زمینه مشارکت هر چه بیشتر مردم در فعالیت های اقتصادی در حال ایجاد است.

وزیر اقتصاد و دارایی، بهبود محیط کسب و کار را رویکرد اصلی دولت دانست و افزود: تمامی دستگاه ها در این جهت مسئول هستند و باید اقدامات موثری را انجام دهند.

هزینه های سنگینی كه بر فعالان بخش خصوصی تحمیل شده شناسايي می شود

وی گفت: وزارت امور اقتصاد و دارایی متولی اجرای این برنامه ملی است و ما باید عوامل محیطی که هزینه های سنگینی را بر فعالان بخش خصوصی تحمیل می کند شناسایی کنیم و اقدام ارزشمندی در این خصوص صورت گرفته و با برنامه ریزی های عملیاتی سعی کنیم محیط کسب و کار را در جهت سازگار و مناسب با تولید هدایت کنیم.

وی گفت: اطمینان قاطع دارم با اجرای ظرفیت های شناسایی شده به خصوص در سازمان های تابعه این وزارتخانه شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می شود.

طیب نیا یکی از این واحدها را سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: اگر به دنبال شناسایی و وصول مالیات هستیم به این دلیل است که بزرگترین مشکل را در کشور وابستگی اقتصاد به نفت می دانیم.

وی گفت: ریشه همه مشکلات در فرآیند رشد در وابستگی به درآمدهای نفتی است اگر مالیات جایگزین وابستگی نفت شود مشکلاتی که در رقابت پذیری صنایع وجود دارد درمان خواهد شد و زمینه برای رشد بیشتر فراهم می شود.

وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: دولتی که از مردم مالیات می گیرد و هزینه های خود را از طریق مالیالت تامین می کند نمی تواند نسبت به مالیات بی تفاوت باشد که مالیات نیز از تولید حاصل می شود.

وی عنوان کرد: اگر دولت بتواند از محل نفت ارتزاق کند دیگر وضعیت تولید و بخش خصوصی اهمیت نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: اما وقتی درآمد از مالیات تامین شود تولید و بخش خصوصی دارای اهمیت می شود.

جهت گیری ما برداشتن فشار مالیات از بخش تولید است

طیب نیا با اشاره به اینکه به دنبال تولید پایدار هستیم، ادامه داد: برنامه ریزی ها در این جهت است که سیستم مالیاتی کاملا در خدمت تولید باشد اگر سیاست مالیاتی به ویژه در شرایط موجود به کاهش تولید منجر شود اولین کسی که ضرر می کند سیستم مالیاتی و دولت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جهت گیری ما به سمت ایجاد محیط کسب و کار در جامعه و برداشتن فشار مالیات از بخش تولید است، گفت: به دنبال این هستیم که فشار مالیات را به پایه مصرف منتقل کنیم و به سمت کسانی برویم که از پرداخت مالیات فرار می کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: شرایط در سیستم مالیاتی به گونه ای بوده و هست که تمام فشار مالیات بر دوش تولیدکنندگان است و بسیاری از بخش های مالیاتی از پرداخت مالیات معاف است و عمده فشار بر بخش صنعت و معدن کشور است.

وی ادامه داد: این شرایط باید تغییر کند و باید بخش عمده ای از مالیات را به مصرف نه به بخش تولید منتقل کنیم و مالیات بر ارزش افزوده با همین هدف معرفی شد و در عرصه اول متاسفانه به صورت کامل اجرا نشده است و بنابراین بخشی از آثار آن به تولید کننده منتقل می شود.

طیب نیا گفت: در برنامه ریزی ها به دنبال این هستیم که مالیات بر ارزش افزوده را به صورت کامل و سریع اجرا کرده و فشار آن را به مصرف کنندگان کالا و نه تولید کنندگان منتقل کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در حوزه تولید نیز به دنبال حذف معافیت های بیجا و مقابله با فرار مالیاتی افرادی هستیم که درآمدهای گزاف از فعالیت های سفته بازی دارند.

وی عنوان کرد: باید برای حمایت از تولید، سیستم مالیاتی را بازآرایی کنیم و امیدوارم تا بهمن ۹۵ شاهد تکمیل طرح جامعه مالیاتی باشیم که تحول عمده ای در اقتصاد کشور ایجاد می کند.

طیب نیا تصریح کرد: در سایر حوزه ها بیمه و مسائل مربوط به گمرگ و تمامی برنامه ریزی هایی که برای اصلاح ساختار صورت گرفته است، بهبود محیط کسب و کار، تولید و بخش خصوصی به عنوان هدف اصلی انتخاب شده است و امیدواریم بتوانیم در این راستا فعالیت های موثری انجام دهیم.

وی با ابراز امیدواری در خصوص ایجاد زمینه برای توسعه هر چه بیشتر استان کرمان، گفت: طرح های توسعه ای در استام کرمان کم نبوده و در مناطق مختلف استان به ویژه جنوب کرمان نظیر شهرستان های جیرفت، بم، قلعه گنج طرح های خوبی اجرا شده که می تواند در سطح ملی الگو باشد.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید