Performancing Metrics

جلسه ستاد مدیریت بحران کشور برگزار شد | اتاق خبر
کد خبر: 333552
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1395 - 07:00
معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور تاکید کرد: باید همه امکانات برای مدیریت سیلابها بسیج شود و سازمان هواشناسی نیز به صورت مستمر پیش بینی وضعیت هوا را گزارش دهد.

اتاق خبر: جلسه ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز (پنجشنبه ) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به دغدغه موجود برای ورود سیلاب به شهرهای برخی از استانهای جنوبی و غربی کشور و بخصوص شهر اهواز، بر لزوم مدیریت دقیق خروجی سد دز توسط وزارت نیرو تاکید کرد و گفت: باید ضمن اطلاع رسانی به موقع به مردم استان خوزستان به ویژه شهر اهواز، همه امکانات بسیج شود تا سیلاب های خروجی سد دز که به سمت اهواز در حال حرکت است، مدیریت شده و آسیبی به مردم شهرها و روستاهای در مسیر سیلاب وارد نشود.

معاون اول رییس جمهور کنترل میزان آب ورودی و خروجی سد دز را در مدیریت وضعیت فعلی پراهمیت ارزیابی کرد و از وزارت نیرو خواست با بسیج همه امکانات و از طریق هماهنگی با سایر دستگاههای ذیربط نظیر سازمان هواشناسی، در این زمینه به بهترین شکل ممکن مشکل بوجود آمده را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه دغدغه و نگرانی های فعلی نسبت به شهر اهواز از سایر شهرها بیشتر و جدی‌تر است، تصریح کرد: باید همه سازمان ها و دستگاه های استان خوزستان تلاش خود را به کار گرفته تا مردم این شهر با مشکل مواجه نشوند و دستگاه های مسئول در سطح کشور نیز باید همه توان خود را به کار گیرند تا مشکل فعلی که جدی نیز می باشد به نحو مطلوب مدیریت شده  و شهر اهواز و همچنین شهرها و روستاهای در مسیر رودخانه های دز و کارون با بحرانی جدی مواجه نشود.

دکتر جهانگیری همچنین بر لزوم آماده باش کامل همه دستگاه ها و نیروهای امدادی تاکید کرد و گفت: باید با آمادگی صد در صدی، پیش بینی های لازم انجام شود و تمهیدات لازم برای مدیریت هر گونه اتفاق و احتمالی اندیشیده شود.

معاون اول رییس جمهور از سازمان هواشناسی نیز خواست به صورت مستمر گزارش پیش بینی وضعیت هوا را در اختیار دستگاه های مسئول از جمله وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران کشور قرار دهد تا آمادگی و برنامه ریزی ها بر اساس آخرین اطلاعات هواشناسی انجام شود.

وی همچنین از همه دستگاه های مسئول در بخش امدادرسانی و مدیریت بحران خواست مسیرهایی که احتمال ورود سیلاب در آن وجود دارد را شناسایی و به مردم نیز اطلاع رسانی دقیق و به موقع شود تا مردم از آمادگی کافی برای مدیریت رفت و آمد خود برخوردار باشند و هیچکس دچار آسیب نشود.

دکتر جهانگیری با اشاره به تلاش های ارزنده وزارت نیرو در جهت مدیریت سد سازی کشور، اقدامات این وزارتخانه را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: مدیریت وزارت نیرو و سدهای احداث شده نقش مهمی در کنترل سیلاب ها داشته است که اگر سدهای موجود وجود نداشت خسارات و آسیب ها به مراتب بیشتر و جدی تر بود.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با بیان اینکه سدهای موجود توانستند سیلاب ها را به میزان زیادی کنترل کنند، گفت: اگر این سدها وجود نداشتند اتفاقات بسیار ناگواری رخ می داد و فاجعه بزرگی را شاهد بودیم.

مهندس چیت چیان با اشاره به سخنان نسنجیده برخی افراد که سیاست های سدسازی دولت را زیر سوال می برند، خاطرنشان کرد: البته دولت با احداث هر سدی در هر نقطه ای از کشور موافق نیست اما امروز شاهد آن هستیم که همین سدها توانستند به میزان قابل توجهی خسارات ناشی از سیلاب ها را کاهش دهند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این جلسه گزارشی از پیش بینی های لازم و اقدامات صورت گرفته در استان هایی که در اثر بارش شدید باران با مشکل مواجه بودند ارائه کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران در سطح استانها نیز به ریاست استاندار تشکیل و تدابیر لازم برای مدیریت بحران اندیشیده شده است.

وی گزارشی از وضعیت استان ها و شهرستان هایی که با مشکل سیل مواجه هستند ارائه کرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته برای رفع مسدود شدن مسیرها، حل مشکل آب گرفتگی در معابر و نیز امداد رسانی به سیل زدگان پرداخت.

در این جلسه که وزرای کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، رییس سازمان هواشناسی، و نماینده جمعیت هلال احمر نیز حضور داشتند، وزارت نیرو گزارشی از وضعیت بارندگی و جریان های سطحی کشور و حجم آب موجود در مخازن سدهای واقع در استان های جنوبی و غربی کشور ارائه کرد.

رییس سازمان هواشناسی نیز گزارشی از میزان بارش ها در استان های مختلف ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص پیش بینی بارش ها در روزهای آتی پرداخت.

در این نشست موضوع مدیریت وضعیت موجود برای استانها و شهرهایی که با مشکل سیلاب مواجه هستند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصیمات لازم برای به حداقل رساندن آسیب ها و مدیریت سیلابها به نحو مناسب اتخاذ شد.

در این جلسه همچنین ضمن تشریح آخرین وضعیت استانهای خوزستان، ایلام، لرستان و آذربایجان غربی از سوی وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران کشور، گزارشی از مشکلات بوجود آمده نظیر انسداد مسیرهای تردد، آبگرفتگی معابر و جاده ها، قطع برق و آب برخی شهرها و روستاها ارائه شد و معاون اول رییس جمهور نیز دستور رسیدگی فوری به این مشکلات و اقدام عاجل از سوی مدیریت استانهای یاشده را صادر کرد.

در ادامه این نشست همچنین مقرر شد وزارت کشور هماهنگی های لازم را با استانهای همجوار استانهایی که دچار سیل زدگی شده اند انجام دهد تا همه امکانات خود را در امر  امدادرسانی و کمک به این استان بکار گیرند.

گفتنی است پس از اتمام این جلسه وزیر نیرو برای رسیدگی به مشکلات قطعی آب و برق و نیز مدیریت سیلاب ها در برخی از مناطق استان خوزستان به ویژه شهرها و روستاهای اطرف رودخانه های کارون و دز عازم این استان شد و مقرر شد وزیر کشور نیز آمادگی داشته باشد تا در صورت لزوم به این استان سفر کند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید