Performancing Metrics

مراسم رسمی انتقال ریاست سازمان همکاری اسلامی هم برگزار نشد! | اتاق خبر
کد خبر: 333664
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1395 - 21:46
بدترین اتفاق در اجلاس سران کشورهای اسلامی، برگزار نشدن مراسم رسمی انتقال ریاست دوره‌ای اجلاس بود.

اتاق خبر - با وجود تلاش‌های پادشاه عربستان برای پایان دادن به تنش میان قاهره و آنکارا، اما این تلاش‌ها راه به جایی نبرد و ترکیه از رئیس‌جمهور مصر برای حضور در نشست سران همکاری اسلامی در استانبول دعوت به عمل نیاورد.

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، منابع مصری اعلام کردند که با وجود میانجیگری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سفر اخیرش به قاهره برای پایان دادن به تنش میان ترکیه و مصر اما تنش و اختلافات میان دو کشور همچنان پابرجاست و حتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر برای حضور در نشست سران سازمان همکاری اسلامی دعوت به عمل نیاورد.

این در حالی است که رییس قبلی نشست مصر بود و عدم حضور سیسی در اجلاس سیزدهم سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شکست دیگری را از چندین منظر برای سعودی‌ها رقم زد که بدترین آن برگزار نشدن مراسم رسمی انتقال ریاست دوره‌ای اجلاس بود.

سعودی‌ها به مقامات ترکیه قول داده بودند که سیسی را برای شرکت در اجلاس سیزدهم راضی کنند تا علاوه بر نزدیک کردن دو کشور به یکدیگر و تشکیل مثلث سعودی، ترکیه، مصر علیه ایران، مراسم رسمی انتقال ریاست دوره‌ای اجلاس به درستی انجام شود.

اما با نیامدن سیسی به استانبول نه تنها تلاش‌های ریاض برای تشکیل مثلث مورد نظر با شکست مواجه شد بلکه شکست دیگری برای آنها در برگزاری مراسم انتقال ریاست دوره‌ای رقم خورد که تا اندازه زیادی برای میزبان اجلاس نیز گران تمام شد.

سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی روز پنجشنبه آغاز شد و قرار است امروز بیانیه پایانی این نشست صادر شود.

منابع مصری اعلام کردند سامح شکری، وزیر خارجه این کشور بجای سیسی در نشست حضور یافت و به محض پایان مراسم افتتاحیه ترکیه را ترک کرد.

روابط میان ترکیه و مصر از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر تیره شد. مصر آنکارا را به حمایت از اخوان المسلمین که مرسی جزو آن‌ها بود، متهم می‌کند.

اختلافات میان ترکیه و مصر بر نشست سران سازمان همکاری اسلامی سایه انداخت. در این نشست اردوغان از دست دادن با سامح شکری و ذکر نام مصر در زمان قدردانی از ریاست قبلی این نشست خودداری کرد.

وزیر خارجه مصر نیز به طور کلی عرف دیپلماتیک را رعایت نکرد. وی از کشور میزبان یعنی ترکیه قدردانی نکرد و حتی یک بار هم نام ترکیه را در سخنرانی‌اش نیاورد. این مسئله موجب تعجب برخی از حاضران شد.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید