Performancing Metrics

مساله فلسطین مهم‌ترین موضوع در مذاکره بود | اتاق خبر
کد خبر: 333688
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 00:10
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی:
دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با اذعان به وجود اختلافاتی میان کشورهای عضو این سازمان در نشست استانبول ضمن خودداری از ارائه بیانیه پایانی تنها تاکید کرد، مساله فلسطین مهم‌ترین موضوع مورد مذاکره در این نشست‌ها بوده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ایاد مدنی، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان نشست‌ این سازمان در استانبول برگزار شد، با اذعان به وجود اختلافات میان کشورهای عضو سازمان و تلاش برای حل آنها، ‌اظهار داشت: بیانیه پایانی شامل نقشه کار سازمان برای ده سال آتی و بیش از 100 توافق‌نامه در زمینه‌های مختلف است.

وی ضمن تقدیر از دولت آنکارا برای میزبانی از این نشست‌ها تاکید کرد:‌ در نشستهای چند روز اخیر مساله فلسطین مهم‌ترین و بزرگ ترین مساله مورد مذاکره کشورهای عضو بوده است.

مدنی ادامه داد:‌ تمرکز ما در این دوره بر ازسرگیری روند تحقق صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از طریق یک کنفرانس بین‌المللی و به دور از هرگونه جانبداری بود.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی اذعان کرد،‌ اختلافاتی میان کشورهای شرکت‌کننده در این نشست‌ها وجود دارد اما آنها به دنبال حل این اختلافات هستند.

وی اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم که کشورهای عضو را به آشتی و همگرایی دعوت کنیم زیرا اختلافات دو جانبه میان کشورهای عضو، سازمان را تضعیف می‌کند.

این در حالی است که در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای اسلامی آنچه "تحرکات و دخالتهای ایران در امور داخلی عربستان و دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین، سوریه و سومالی" خوانده شده، محکوم شده است!

سازمان همکاری اسلامی هم‌چنین تحت نفوذ سعودی‌ها، "فعالیتهای تروریستی حزب‌الله" در سوریه، یمن و کویت را محکوم کرد.

هم‌زمان رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز در این کنفرانس با اشاره به این که ترکیه تمام تلاش خود را برای افزایش حمایت‌هایش از جهان اسلام انجام خواهد داد، تاکید کرد که سیزدهمین نشست سران کشورهای اسلامی نشستی تاریخی بود و ما امیدواریم که این نشست در حمایت از منافع کشورهای اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.

اردوغان تاکید کرد: ما باید تمامی اختلافاتمان را کنار بگذاریم و با وجود اختلافات اتحاد خود را حفظ کنیم، در غیر این صورت صلح و عدالت هرگز محقق نخواهد شد.

رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طایفه گرایی و تبعیض نژادی و همچنین تروریسم از جمله مسائلی هستند که به منافع کشورهای اسلامی آسیب می‌زنند، تاکید کرد: دین ما یکی است و آن اسلام است. ما نمی‌توانیم عدالت را محقق سازیم درحالیکه از یکدیگر جدا شده‌ایم و تا زمانیکه ما دچار تفرقه هستیم از تحقق هر امری ناتوان هستیم.

وی همچنین در پایان تاکید کرد که کسانیکه برای ایجاد تفرقه نژادی میان کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند به دنبال بر هم زدن اتحاد اسلامی و امت آن هستند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید