Performancing Metrics

سازمان همکاری اسلامی یا سازمان «دودستگی طایفه‌ای»؟ | اتاق خبر
کد خبر: 333791
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 12:41
سرمقاله-رای الیوم
"بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول آینه تمام قد از تلاش سعودی‌ها برای عملی کردن استراتژیشان در محکوم کردن ایران و به ادعای آنها "مداخله" این کشور در امور داخلی کشورهای عربی و زدن برچسب "تروریسم" به حزب الله لبنان بود.

اتاق خبر - برای همین جای تعجب نبود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نشست را ترک کند. پیام کاملا واضح است و آن این است که جایی برای ایران و شاید عراق و سوریه نیز در این سازمان وجود ندارد."

1460793447835_5710dc7ec3618873238b45cb.jpg

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود درباره نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول آورده است: "کافی است یک بار بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی را بخوانیم تا بفهمیم که سیاست عربستان بر بیشتر بندهای آن به ویژه درباره محکومیت آنچه که "مداخله" ایران خوانده و حمله به سفارت عربستان در تهران و "اظهارات تحریک آمیز ایران" درباره اجرای حکم اعدام درخصوص کسانی که مرتکب "جنایت‌های تروریستی" در عربستان شده‌اند، حاکم است.

این در حالی است که در بیانیه پایانی این نشست به هیچ وجه از مداخله نظامی عربستان در یمن و قربانیان این حملات چیزی ذکر نشده است.

این مساله نیز جالب است که در این بیانیه بر مساله فلسطین، لزوم برگزاری نشست بین‌المللی صلح در سریع‌ترین زمان ممکن برای حمایت از مردم فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیلی‌ها، مرکزیت این مساله و برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس تأکید شده است اما به هیچ وجه به محکومیت تروریسم اسرائیل به شکل واضح و صریح و یهودی سازی قدس و تحریم اسرائیل پرداخته نشده است.

در این بیانیه همچنین طبق خواسته پادشاه سعودی بر حل بحران سوریه براساس بیانیه ژنو 1 و حمایت از قطعنامه 2254 شورای امنیت تأکید و از مواضع کشورهایی که میزبان آوارگان سوری هستند، تقدیر شده است این در حالی است که عربستان از کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس نخواسته است درهای خود را به روی آوارگان سوری بگشاید.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های حاضر در این نشست بود توانست سیاست‌های خود را بر آن تحمیل کند تا جایی که سازمان همکاری اسلامی مثل اتحادیه عرب کاملا سر تسلیم در برابر نفوذ عربستان فرود آورد و سیاست‌ها و مواضعش را در سایه نبود عراق، سوریه و الجزایر و ضعف مصر و نقش این کشور اجرا کرد.

این نشست یک شکاف طایفه‌ای واضح را نشان داد و امت اسلام را به دو پادگان تقسیم کرد. یکی که اکثریت سنی‌ها به رهبری عربستان و هم‌پیمانانش را منعکس می‌کند و دیگری شامل اقلیت شیعه به رهبری ایران است. دیگر هرگونه سخن گفتن از همبستگی اسلامی تنها فریب و به ریش خود خندیدن است. این یک تحول بی‌سابقه در عصر جدید اسلام است.

ما به خوبی می‌دانیم که سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در جده است کاملا یک سازمان عربستانی است اما حتی یک لحظه هم به ذهن ما خطور نکرده است که این سازمان به یک سازمان سنی تبدیل شود که به جای مذاکره، نزدیک کردن دیدگاه‌ها و تلاش‌ برای ایجاد همکاری میان امت اسلام خود را وقف دودستگی طایفه‌ای کند. این در حد خود یک تحول خطرناک است که احتمالا به فتنه‌ها و جنگ‌هایی می‌انجامد که دهه‌ها طول خواهد کشید. ما این را می‌گوییم درحالی که در گلویمان تلخی و در قلبمان حسرت نهفته است.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید