Performancing Metrics

مهمترین پیام‌های انتخابات پارلمانی سوریه | اتاق خبر
کد خبر: 333927
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 16:57
مهم‌ترین پیام انتخابات پارلمانی سوریه در سطح بین‌المللی، ناکامی تلاش نزدیک به ۸۳ کشور در سقوط نظام سوریه است.

اتاق خبر - آنچه در یک کشور می‌تواند نماد دموکراسی و مردم‌سالاری قرار گیرد، حق تعیین سرنوشت و احترام به نظرات مردم است.

در حالی که نزدیک به 6 سال از وقوع بحران در سوریه می‌گذرد و کشورهای معاند نظام سوریه به طرق مختلف سعی در ساقط کردن دولت این کشور داشتند، اما همچنان سوریه توانسته انسجام و یکپارچگی درونی خود را در راستای وحدت دولت و مردم حفظ کند. انتخابات مجلس سوریه برای اولین‌بار بعد از اصلاح قانون اساسی در این کشور در روز چهارشنبه 25 فروردین که با دستور بشار اسد در بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفته بود، برگزار شد.

اگرچه این انتخابات تا به امروز توسط کشورهایی همچون آمریکا و سایر هم‌پیمانان آن به رسمیت شناخته نشده و شرط برگزاری چنین انتخاباتی را، اصلاح ساختار کلی سوریه دانسته‌اند، اما برگزاری این انتخابات آن‌هم در کشوری که می‌تواند به‌عنوان سمبل سایر کشورها در منطقه عربی باشد، مطمئناً با واکنش‌هایی از سوی سایر دول عربی همراه  شد. برگزاری انتخابات چه پیامی را می‌تواند در سطح داخلی و بین‌المللی داشته باشد؟ آیا انتخابات در آینده سیاسی سوریه تأثیرگذار است؟

پیام‌های انتخابات مجلس

انتخابات سوریه از سه جنبه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارای پیام‌ها و انعکاس‌های متفاوتی است: سطح داخلی: برگزاری این انتخابات در سطح داخلی می‌تواند شامل پیام‌های زیر باشد: اولاً سوریه در شرایطی جنگی و بحرانی قائل به برگزاری انتخابات است. ثانیاً دولت این کشور توان برگزاری انتخاباتی به وسعت کل کشور سوریه را دارد و حضور تروریست‌ها نمی‌تواند خدشه‌ای در برگزاری آن ایجاد کند.

ثالثاً مجلس، نمادی از هویت یک کشور است که از قشرها و اقلیت‌ها و قومیت‌های مختلفی تشکیل شده است. بنابراین حضور نمایندگان از سایر اقلیت‌ها به‌غیراز حزب بعث این امکان را به مردم و دولت می‌دهد که بتوانند در تصمیم‌گیری‌های خود خواست یک گروه محدود را در نظر نداشته باشند. رابعاً برگزاری انتخابات این امکان را به سایر احزاب و گروههای مخالف نظام حاکم می‌دهد که شرایط فعلی را بهترین موقع برای عرض اندام و تبیین مواضع خود بدانند.

سطح منطقه‌ای: مهم‌ترین پیام برگزاری انتخابات در سطح منطقه‌ای را می‌توان، تبدیل شدن سوریه به الگو و سمبل در سطح منطقه دانست. اکثر کشورهای منطقه دارای نظام پاتریمونال (پدرسالاری) یا پادشاهی هستند و حق انتخاب برای مردم این کشور وجود ندارد. سیر انتخاب شدن حاکمان در کشورهای منطقه یا موروثی یا وابستگی نسبی است.

دومین پیام مهم در سطح منطقه‌ای، نشان دادن قدرت سوریه و ثبات در دولت این کشور است. بسیاری از کشورهای منطقه درصدد سقوط نظام سوریه و تخریب زیرساخت‌های موجود در این کشور بودند که تا به امروز اگرچه در تخریب زیرساخت‌ها و کشتار مردم سوریه موفق بوده‌اند، اما هنوز موفق به سقوط نظام حاکم نشده‌اند. بنابراین کشورهای معاند سوریه اگرچه نتوانسته‌اند نظام حاکم را ساقط نمایند، بلکه امروزه سوریه می‌تواند به الگویی برای سایر کشورها به‌عنوان یک نظام دموکراتیک تبدیل شود.

سطح بین‌المللی: مهم‌ترین پیام در سطح بین‌المللی، ناکامی تلاش نزدیک به 83 کشور در سقوط نظام سوریه است.

روند تأثیرگذاری انتخابات مجلس در آینده سیاسی سوریه

امروزه آنچه بیش از همه در بحران سوریه نمود دارد، بحث مذاکرات سیاسی و آینده این کشور است. آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش به دنبال ساقط کردن بشار اسد و روی کارآمدن حکومتی وابسته و تابع می‌باشند و به همین دلیل است که همواره بر برکناری بشار اسد تأکید دارند. آمریکا و هم‌پیمانانش می‌دانند که بشار اسد گزینه‌ای راهبردی برای محور مقاومت است. از سوی دیگر نباید از حضور روسیه به‌عنوان بازیگر مهم دیگر در تحولات سوریه نیز چشم‌پوشی کرد. روسیه از اوایل مهرماه سال گذشته با ورود به عرصه میدانی در سوریه و تغییر معادلات، آهسته آهسته به عرصه سیاسی نیز وارد شد و امروزه به‌عنوان یکی از بازوهای مهم در عرصه سیاسی عرض اندام می‌کند.

در پاسخ به سؤال تأثیرگذاری این انتخابات بر آینده سیاسی سوریه نیز می‌توان گفت: مطمئناً برگزاری این انتخابات در مذاکرات آتی و راه‌حل‌های سیاسی تأثیرگذار است. امروزه مجلسی که به خواست مردم تشکیل خواهد شد، طیفی از نمایندگان موافق و مخالف نظام سوریه را تشکیل می‌دهند. بنابراین حضور طیف مخالف نظام می‌تواند سهم‌خواهی مخالفان داخلی را کمتر کرده و به‌نوعی از خواسته‌های حداکثری آنان بکاهد. از سوی دیگر با برگزاری انتخابات مجلس، دولت و نظام سوریه در موضع برتر قرار می‌گیرند و همین امر می‌تواند دست نمایندگان آن‌ها را برای مطرح کردن مواضع خود بیشتر کند.

نتیجه‌گیری

نظام حاکم در سوریه امروزه با تغییر قانون اساسی و احترام به خواست حداکثری مردم، توانسته زمینه مشارکت بیشتر مردم را برای حضور در انتخابات فراهم کند. اگرچه سوریه درگیر جنگ داخلی و نیابتی معاندان خود شده است، اما در سایه مشکلات داخلی توانسته انسجام داخلی خود را حفظ نماید.

تسنیم

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید