Performancing Metrics

علل کاهش 50 درصدی تعرفه واردات | اتاق خبر
کد خبر: 33415
تاریخ انتشار: 29 آبان 1391 - 12:31

 

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی گفت: دلیل کاهش 50 درصدی تعرفه واردات کالا، حرکت به سوی تک نرخی شدن ارز است.

 عباس معمار‌نژاد در مورد دلیل کاهش ۵۰درصدی تعرفه واردات کالا از اول آذر‌ماه ۹۱ گفت: با توجه به اینکه از اول آذر نرخ اعلامی ارز برای محاسبه حقوق ورودی کالا به کشور، براساس نرخ ارز مرکز مبادلات اعمال می‌شود، بنابراین ماخذ تعرفه واردات کالاهای اولویت یک و دو 50 درصد و مأخذ تعرفه کالاهای 8 اولویت دیگر 45 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 وی افزود: کاهش مأخذ تعرفه واردات به خاطر این است که با توجه به افزایش نرخ ارز از مرجع به ارز مرکز مبادلات، تورم وارداتی کنترل شود و تغییری در قیمت حقوق ورودی و عوارض گمرکی ایجاد نشود.

 رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی تأکید کرد: هنوز ارز مرجع 1226 تومان برای کالاهای اساسی و گروه اولویتهای یک و دو اعمال می‌شود، اما از اول آذر‌ماه مأخذ تعرفه اولویت یک و دو 50 درصد کاهش پیدا می‌کند، چون نرخ محاسبه ارز بالا می‌رود.

 معمار‌نژاد در پاسخ به این پرسش که وقتی حقوق ورودی کالا تغییر پیدا نمی‌کند، چه لزومی دارد، قیمت ارز افزایش و مأخذ محاسبه تعرفه کاهش پیدا کند، گفت: این امر هم به شفافیت می‌انجامد و هم حرکتی به سمت تک نرخی شدن ارز خواهد بود.

 رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد ماده 14 قانون امور گمرکی گفت: براساس این ماده قانونی ارزش‌گذاری کالاهای وارداتی در گمرک بر مبنای نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی است و الان هم براساس این مصوبه نرخ ارز اعلامی که همان نرخ مرجع 1226 تومان است، اعمال می‌شود، اما اگر از اول آذرماه نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی براساس نرخ مرکز مبادلات باشد، نرخ جدید اعمال می‌شود.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید