Performancing Metrics

منطقه آزاد اروند، قطب توليد فولاد كشور مي شود | اتاق خبر
کد خبر: 334425
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 00:48
معاون سرمايه‌گذاري و اقتصادي سازمان آزاد اروند با بيان اجراي پروژه هاي بخش انرژي به ويژه پروژه 'شيمي شهر' گفت:با تكميل پروژه هاي در دست ساخت، منطقه آزاد اروند، قطب توليد فولاد كشور مي شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، محمدرضا معتمدي روز يكشنبه با تشريح اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند در راستاي رونق اقتصادي و توسعه اشتغال، با بيان راه اندازي شركت هاي توليد فولاد در منطقه گفت:اين منطقه در حال تبديل شدن به يكي از قطب هاي توليد فولاد كشور است و تعدادي شركت فولادي در منطقه در دست راه اندازي است كه با سرمايه گذاري قابل توجهي در آينده نزديك بهره برداري مي شود.
وي افزود:يكي از اين كارخانه  ها فولاد كاوه اروند است كه با سرمايه گذاري 2 هزار و 962 ميليارد ريال در زمينه توليد انواع فولاد اسفنجي آغاز به كار كرده و با پيشرفت فيزيكي حدود 70 درصدي، خط اول نورد اين كارخانه تا خرداد سال جاري آغاز خواهد شد.
معاون سرمايه‌گذاري سازمان آزاد اروند اظهار داشت:در سايت خرمشهر حدود 350 نفر تاكنون اشتغال مستقيم ايجاد شده و با تكميل مراحل بعدي اين كارخانه، حدود دو هزار نفر در اين كارخانه مشغول به كار مي شوند.
معتمدي ديگر پروژه اقتصادي و فولادي در حال اجرا در محدوده منطقه آزاد اروند را احداث كارخانه ذوب فولاد جهان آرا خواند وی افزود:اين پروژه با سرمايه گذاري حدود 12 هزار و 986 ميليارد ريالي، براي 430 نفر اشتغالزايي مستقيم داشته است.
وي ادامه داد: اين پروژه شامل تمامي مراحل و بخش  هاي يك مجتمع فولاد از ذوب تا احيا و نورد را شامل مي  شود كه با پيشرفت فيزيكي 10 درصد تاكنون يكي از اميدهاي صنعت خرمشهر است.
معتمدي گفت:يك پروژه فولادي نيز با همكاري و سرمايه گذاري كويت استيل و همكاري شركت ايميدرو وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انجام اقدامات مطالعاتي، سال آينده اجرايي خواهد شد.
معتمدي همچنين يكي از پروژه هاي مهم سرمايه گذاري در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند را ' شيمي شهر' خواند و گفت:با راه اندازي كامل اين طرح و اتصال خط اتيلن بندر امام خميني (ره) به آبادان، امكان تامين خوراك براي واحدهاي توليدي صنايع پايين دستي پتروشيمي فراهم شده و اين مهم، تاثير بسزايي در جلوگيري از خام فروشي مواد پتروشيمي در كشور ايفا مي كند.
وي اظهار داشت:مطالعات واگذاري و امور زير ساختي شهرك شيمي انجام شده و سرمايه گذاران پس از عقد قرارداد در اين شهرك مستقر مي شوند.
معاون سرمايه‌گذاري سازمان آزاد اروند از پروژه شيمي شهر به عنوان يكي از مهم ترين برنامه هاي اقتصادي سازمان ياد كرد و افزود:طراحي و امور مطالعاتي سايت پروژه انجام شده است.
وي افزود:تاكنون براي فعاليت 16 پالايشگاه كوچك يا ميني ريفاينري مجوز اعطا شده و امور عملياتي هشت شركت نيز در اين بخش انجام شده كه سه شركت آن به بهره برداري رسيده است.
معاون سرمايه‌گذاري سازمان آزاد منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش همچنين با بيان تبادلات بين المللي اين سازمان در بخش تجارت خارجي با ديگر كشورها، گفت:توافقنامه اي نيز بين اين سازمان و سفارت چين در ايران امضا شده است كه بر اساس آن، شهرك صنعتي چيني ها در اين منطقه احداث شود و قطعه زمين 200 هكتاري نيز در اين خصوص مشخص شده است.
معاون سرمايه‌گذاري سازمان آزاد اروند گفت: همچنين زميني با مساحت 9 هزار متر مربع در اختيار شركت چيني توليد پارچه و چاپ بنر قرار داده مي شود تا امور توليدي خود را انجام دهد.

** ثبت 16 هزار و 94 بيمه شده جديد در تامين اجتماعي
معتمدي در ادامه سخنانش با تشريح آمار اشتغال در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند طي سال گذشته، گفت:سال گذشته 16 هزار و 94 بيمه شده جديد در سازمان هاي تامين اجتماعي آبادان و خرمشهر ثبت شد كه از اين مجموع، حداكثر 20 درصد اشتغال موقت مي باشد.
وي تامين اشتغال براي ساكنان و بيكاران جوياي كار محدوده سازمان منطقه آزاد اروند را از موارد پر اهميت سازمان خواند و افزود:مجموع بيمه شدگان ثبت شده در آبادان هشت هزار و 440 نفر و در خرمشهر نيز هفت هزار و 654 نفر بود كه آمار قابل توجهي است.
معاون سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اين اشتغال ها در شركت هاي تجاري، عمراني و خدمات بازرگاني و بازارهاي كالاي همراه مسافر بوده است.
معتمدي گفت: اين آمار نشان دهنده اين است كه در منطقه رونق ايجاد شده و فضايي كه در منطقه آزاد اروند ايجاد شده عامل ثبت اين ميزان اشتغال بوده است.
منطقه آزاد اروند در شمال غربي خليج فارس در محل تلاقي اروند رود و كارون واقع و داراي مرز مشترك با كشورهاي عراق و كويت است.
اين منطقه از ديرباز به دليل وجود آب شيرين فراوان و رودهاي بهمنشير، كارون و اروند، امكانات حمل و نقل جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي به داخل و خارج كشور و با وجود فرودگاه بين المللي پيشرفته آبادان و به دليل فاصله كم با كشورهاي همجوار از مزيت هاي منحصر به فرد منطقه آزاد اروند محسوب مي شود.
طرح پيوستن خرمشهر و آبادان به منطقه آزاد اروند كه حركتي براي پيشرفت و رونق اقتصادي اين منطقه بود، اواخر سال 92 و همزمان با سفر رئيس جمهور به خوزستان مطرح و از ابتداي سال 93 به طور قانوني اجرايي شد.
براساس اين طرح منطقه آزاد اروند كه پيش از اين 17 هزار هكتار بود، به 37 هزار و 400 هكتار افزايش يافت تا با پوشش دادن آبادان و خرمشهر، به رفع مشكلات زيرساختي و بهبود وضع كار و معيشت مردم اين دو شهر كمك شود.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید