Performancing Metrics

موانع تکمیل چرخه فولاد در کشور چیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 334473
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 14:53
رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در گفت و گو با اتاق خبر پاسخ می دهد
مشکلاتی که در سر راه تکمیل چرخه تولید فولاد در کشور وجود دارد تنها از جهت فنی و فراهم کردن تجهیزات جدید و به روز است و از نظر وجود منابع در کشور کمبودی دیده نمی شود.

اتاق خبر-محمد حسن گودرزی:  صنعت فولاد ایران یکی از صنایعی است که در سال های اخیر توجه ویژه ای به آن شده است. به علت وجود معادن سنگ آهن در کشور این بخش از صنعت ایران توانسته است تا حدود زیادی در سطح منطقه و جهان مطرح شود. در حال حاضر با توجه به این که یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی است بخش معدن و به خصوص صنعت فولاد در کشور از توجه ویژه ای برخوردار شده اند. این توجه ویزه باعث شده تا این صنعت تلاش کند که با تکمیل چرخه تولید در کشور از خام فروشی محصولات معدنی جلوگیری کرده و محصولات خود را با ارزش افزوده بیشتر به جهان عرضه کند.

با این حال مشکلات بسیاری بر سر راه تکمیل ظرفیت تولید فولاد در کشور وجود دارد. شاید بتوان مهمترین مشکل را نبود ماشین آلات و تجهیزات جدید در کارخانه های تولید فولاد دانست. این کمبود باعث شده است که چرخه تولید فولاد در کشور به کندی عمل کند و محصولات فولادی کشور نتوانند در سطح جهان در مقابل رقبای چینی و هندی خود توانایی های خود را به طور کامل عرضه کند. در این بین نمی توان از نقش تحریم ها در صنعت فولاد کشور گذشت. تحریم ها باعث شدند ورود فناوری های جدید به کشور به کندی ضورت بگیرد و در مواقعی به طور کامل متوقف شود.

کمبود منابع مالی در بخش صنعت فولاد کشور مشکل دیگری است که صنعت فولاد در ایران با آن مواجه است. کمبود منابع مالی بخش خصوصی باعث شده که رشد و توسعه معادن در کشور به کندی صورت بگیرد و در این میان صنعت فولاد کشور نیز از پیامد های منفی آن بی نصیب نماند. تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای نیز باعث شد که ورود سرمایه های خارجی به کشور صورت نگیرد تا این صنعت با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم کند.

در شرایطی که تحریم ها تجاری در حال برطرف شدن است و حضور هیات های تجاری خارجی در کشور آغاز شده است به نظر می رسد صنعت فولاد در تلاش است با جذب سرمایه خارجی، چرخه تولید فولاد در کشور را تکمیل کند تا از خام فروشی در این بخش از صنعت کشور جلوگیری شود.

منابع و نیروی انسانی بدون کمبود

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در مورد امکان تکمیل چرخه تولید فولاد در کشور ابراز امیدواری کرد که این اتفاق تا 5 سال آینده رخ دهد.

محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت در مورد تکمیل چرخه تولید فولاد و مشکلات پیش روی آن در کشور گفت: مشکلاتی که در سر راه تکمیل چرخه تولید فولاد در کشور وجود دارد تنها از جهت فنی و فراهم کردن تجهیزات جدید و به روز است و از نظر وجود منابع در کشور کمبودی دیده نمی شود.

آزاد با تاکید بر داشتن برنامه برای رسیدن به تکمیل چرخه تولید کشور، ادامه داد: علاوه بر داشتن برنامه مدون و منظم، دولت و به خصوص سازمان ایمیدرو باید همکاری لازم را با سایر بخش ها برای رسیدن به این هدف داشته باشند. در این صورت می توان امیدوار بودن که تولید فولاد در کشور به جایگاه بالایی برسد.

رئیس اتحادیه آهن فروشان تهران با تاکید بر ورود ماشین آلات به روز دنیا گفت: در حال حاضر باید تلاش شود که با وارد کردن ماشین آلات روز دنیا  توان داخلی خود را افزایش دهیم. با این کار می توان تولید را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام داد.

وی در مورد خام فروشی در بخش معدن گفت: در حال حاضر افرادی که در بخش استخراج معادن مشغول به کار هستند باید به جای فروش سنگ آهن، تلاش کنند که با به کار گیری دستگاه های گندله ساز و ساخت کنستانتره محصول خود را با ارزش افزوده بالاتری به بازار عرضه کنند. خرید این دستگاه ها علیرغم داشتن هزینه برای تولید کنندگان در نهایت به سود آنها است.

آزاد با تاکید بر نقش نیروی انسانی در تکمیل چرخه تولید فولاد گفت: در حال حاضر صنعت فولاد از نظر داشتن نیروی انسانی متخصص در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در این شرایط دولت می تواند با کمک های خود به صنعت فولاد کشور بهره وری نیروی متخصص را برای بخش فولاد افزایش دهد.

رئیس اتحادیه آهن فروشان در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش فولاد کشور گفت: روند جذب سرمایه های خارجی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در حال حاضر شرکت های ایتالیایی و هندی برای حضور در صنعت فولاد کشور و سرمایه گذاری در آن اعلام آمادگی کرده اند. با توجه به زمان بر بودن جذب سرمایه در داخل کشور، وجود سرمایه های خارجی می تواند کمکی به رشد و پیشرفت صنعت فولاد کشور باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه علیرغم تلاش های بسیار زیاد بخش خصوصی، این بخش همچنان برای حضور در صنعت فولاد کشور مشکل دارد. یکی از مشکلات این بخش اجرا نشدن اصل 44 قانون اساسی به طور کامل است و شرکت های دولتی به جای واگذاری کامل به بخش خصوصی، بیشتر شبه خصوصی شده اند.

95105 ت

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید