Performancing Metrics

چابهار و گوادر موقعيت راهبردي و مكمل يكديگرند | اتاق خبر
کد خبر: 335249
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 08:17
مقام پاكستاني:
مديركل بندر گوادر كراچي پاكستان با تاكيد بر موقعيت راهبردي چابهار و گوادر گفت كه مقامات دو كشور ايران و پاكستان بايد براي توسعه اين دو بندر نگاه جديدي داشته باشند و براي آماده سازي زير ساخت هاي آن تلاش بيشتري كنند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «دوستين خان جمالديني» عصر سه شنبه پس از بازديد از طرح توسعه بنادر چابهار در نشستي با مديران اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان و منطقه آزاد اين شهرستان اظهارداشت: چابهار و گوادر موقعيت راهبردي در دنيا دارند و مي توانند مكمل همديگر باشند.
وي گفت: كشور ايران و پاكستان دوست و همسايه و داراي اشتراكات فراواني هستند و بايد از ظرفيت هاي يكديگر نهايت استفاده را ببرند.
وي ادامه داد: بندر گوادر براي توسعه زيرساختها هشت سال منتظر سرمايه گذاري سنگاپور بود كه محقق نشد و هم اينك از ساير بنادر همجوار عقب افتاده است.
مديركل بندر گوادر كراچي پاكستان افزود: بندر چابهار نيز براي توسعه عقب است و نبايد بيشتر از اين فرصت سوزي شود.
خان جمالديني بيان كرد: امروز به همراه هيات بلند پايه كشور پاكستان از زيرساختهاي بنادر شهيد بهشتي و شهيد كلانتري ديدن كرديم و خيلي خوشحال هستيم كه دولت ايران توجه ويژه اي براي توسعه چابهار دارد.
وي گفت: تمايل زيادي براي سرمايه گذاري در زمينه بانكرينگ(سوخت رساني به كشتي ها)، خطوط كشتيراني(ترانزيت كالا و جابجايي مسافر) داريم و پس از توافق و امضاي تفاهم نامه اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
وي اظهار كرد: سفر استاندار سيستان و بلوچستان و مقامات بلندپايه ايران اسفند سال گذشته به بندر گوادر پاكستان سبب توسعه روابط شده است و اميدواريم سفرها ادامه داشته باشد.
وي بيان كرد: آماده سازي زيرساخت هاي بندر گوادر به سرعت در حال آماده شدن است و در آينده اي نزديك نقش مهمي در توسعه و آباداني كشور پاكستان خواهد داشت.
معاون دريايي و بندري اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز با تشريح ظرفيت ها و پتانسيل هاي بندر چابهار گفت: اين شهرستان موقعيت مناسبي براي ترانزيت و انجام فعاليت هاي تجاري و اقتصادي در جهان دارد.
سيدحسن ابراهيمي اظهار داشت: طرح توسعه بندر در فاز نخست در حال تكميل است و براي فازهاي بعدي نياز به حضور سرمايه گذاران است.
وي بيان كرد: موقعيت استراتژيك چابهار آماده هر گونه سرمايه گذاري است و در صورت اعلام آمادگي سرمايه گذاران تمامي اقدامات در اسرع وقت انجام مي شود.
هيات كشور پاكستان صبح امروز از طرح توسعه بندر چابهار ديدن كردند و همچنين امشب نيز ديدار و نشستي با فرماندار اين شهرستان خواهند داشت و فردا چابهار را ترك مي كنند.
چابهار تنها بندر اقيانوسي كشور و سرزمين موج و مرجان با 13هزار و 161 كيلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
اين شهرستان زيبا و ساحلي در منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، شش دهستان و 549 آبادي داراي سكنه تشكيل شده است و تا زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان 645 كيلومتر فاصله دارد.

 
 
 
 

 انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید