Performancing Metrics

چرایی علاقه قدرت های جهان به جنوب شرق آسیا | اتاق خبر
کد خبر: 335264
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 09:13
معاون نخست وزیر مالزی روز چهارشنبه تاكید كرد اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین و منافع خارجی در این منطقه از جهان تلاش برای حفظ صلح، امنیت و ثبات را در جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) پیچیده تر كرده است.

اتاق خبر - 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر و وزیر كشور مالزی، گفت اهمیت قلمرو دریایی در جنوب شرق آسیا كه میزبان خطوط دریایی استراتژیك و حیاتی برای ارتباطات است باعث جلب توجه و علاقه قدرت های بزرگ شده است.
وی گفت كه جغرافیای سیاسی منطقه نیز با توجه به منافع متضاد قدرت های بزرگ و رقابت برای برتری در این بخش از جهان به سرعت در حال تغییر است.
این مقام بلندپایه مالزی از كشوری خاص نام نبرد، اما منطقه جنوب شرق آسیا به منطقه ای برای رویارویی قدرت هایی مانند آمریكا و چین تبدیل شده است.
پكن هم اكنون برسر مالكیت بخش هایی از دریای جنوبی چین با ویتنام، مالزی، فیلیپین و برونئی چهار كشور از 10 كشور آ.سه.آن اختلاف سرزمینی دارد و این عاملی شده است تا كاخ سفید به این بهانه به افزایش قدرت خود در منطقه بپردازد و به توافق های نظامی و امنیتی با این كشورها دست یابد.
دریای جنوبی چین كه با بسیاری از كشورهای جنوب شرق آسیا مرز دریایی دارد این روزها به كانون اصلی بحران های جهانی تبدیل شده و آمریكا تلاش دارد با راهیابی و تقویت توان خود در این منطقه، نفوذ ژئوپلتیكی از چین را گرفته و قدرت روبه رشد این كشور را مهار كند.
دریای جنوبی چین با حدود 400 هزار مایل مربع وسعت، از تنگه تایوان تا سنگاپور، بزرگترین منطقه دریایی بعد از پنج اقیانوس است و كشورهای چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هر كدام مدعی مالكیت بخشی از این منطقه دریایی هستند.
این منطقه سرشار از منابع غنی انرژی به خصوص گاز است و این مساله اهمیت آن را دو چندان كرده است. یك پنجم تجارت جهانی نیز از این منطقه انجام می شود و تبادلات تجاری سالانه در آن به بیش از 5 تریلیون دلار می رسد.
معاون نخست وزیر مالزی معتقد است قلمرو دریایی جنوب شرق آسیا كه میزبان خطوط دریایی استراتژیك و حیاتی برای ارتباطات از تنگه مالاكا و دریای جنوبی چین است مورد توجه و علاقه قدرت های جهانی است.
زاهد حمیدی تاكید دارد كه پایان درگیری مربوط به اختلافات ارضی در منطقه تلاش های دیپلماتیك همه كشورهای درگیر را می طلبد.
وی با اشاره به منطقه آ.سه.آن و شبكه ای از روابط دیپلماتیك و چالش های امنیتی در حال ظهور، گفت: مالزی همواره مدافع اهمیت چند جانبه گرایی و همكاری های منطقه ای است.
آمریكا در تلاش است با حضور همه جانبه در این منطقه از جهان به افزایش قدرت خود در معادلات جهانی كمك كند. مهار اقتصادی چین، مقابله با توان نظامی پكن و كاهش قدرت دریایی چین از جمله اهداف حضور آمریكا در شرق و جنوب شرق آسیا است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید