Performancing Metrics

تعریف «تولید سیگار داخلی» در مصوبه مجلس شفاف شود | اتاق خبر
کد خبر: 335543
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1395 - 00:42
درخواست مسئولان و صاحبنظران بخش دخانیات
مسئولان و صاحبنظران بخش دخانیات كشور روشن نبودن تعریف «تولید سیگار داخلی» در بند الحاقی تبصره هفت لایحه بودجه سال 95 را زمینه ساز برداشت های نادرست یا سوء استفاده های احتمالی دانستند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (سه‌شنبه) برای بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 با بند الحاقی تبصره هفت لایحه بودجه سال 95 موافقت كردند.
در بند الحاقی تبصره هفت لایحه بودجه سال 95 آمده است: از آغاز سال 1395 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 500 ریال و تولید مشترك 350 ریال و تولید داخلی 100 ریال به عنوان عوارض اضافه می شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی مكلف است مبالغ یاد شده را از واردكنندگان و تولیدكنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 160155 جدول شماره 5 این قانون واریز كند.

** آیا تولید با هر برند در شركت دخانیات ایران تولید داخل محسوب شود؟
در همین پیوند، «محمدحسین برخوردار» مدیرعامل شركت دخانیات ایران، امروز (چهارشنبه) به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: باید تولید با هر برند در شركت دخانیات ایران تولید داخل محسوب شود و حتی اگر بی.ای.تی (British American Tobacco) و جی.تی.آی (Japan Tobacco International) در دخانیات ایران تولید داشته باشند باید تولید داخل به شمار بیاید اما تولید خارج از شركت دخانیات در خاك ایران، باید در زمره تولید مشاركتی قرار بگیرد.
بی.ای.تی (British American Tobacco) و جی.تی.آی (Japan Tobacco International) دو شركت بزرگ فعال در بخش دخانیات به شمار می روند كه بی.ای.تی در ایران برندهای «كنت و مانتانا» و جی.تی.آی برندهای «وینستون و مگانا» را تولید می كند.
مدیرعامل شركت دخانیات ایران درباره چگونگی ورود این دو شركت به موضوع تولید سیگار در ایران گفت: دخانیات ایران در گذشته همواره مورد مذمت قرار می گرفت كه چرا نتوانسته است ماشین آلات جدید را به خط تولید وارد كند؛ مسئولان دخانیات برای جبران این امر و به امید اینكه بتوانند از فناوری نوین استفاده كنند، از شركت های خارجی برای سرمایه گذاری مشترك دعوت كردند و به این ترتیب، از سال 1381 به بعد، دو شركت بی.ای.تی و جی.تی.آی در ایران حضور یافتند.
برخوردار اضافه كرد: در آن زمان وزارت امور اقتصادی و دارایی به این دو شركت، به شرط تولید در شركت دخانیات ایران مجوز سرمایه گذاری داد و به این ترتیب، آنها در كارخانه هایی در تهران و گیلان تولید را آغاز كردند.
وی افزود: با فعال شدن این دو شركت، سهم شركت دخانیات ایران از 24 میلیارد نخ به هشت میلیارد و 400 میلیون نخ در سال 1393 كاهش پیدا كرد و آن سهم در اختیار این دو شركت خارجی قرار گرفت.

** آیا منظور نمایندگان مجلس تولید مستقل شركت های خارجی در داخل ایران را شامل می شود؟
«سمیه گلپور» رئیس شورای اسلامی كار شركت دخانیات ایران، به ایرنا گفت: شركت های چندملیتی هم اكنون با شركت دخانیات ایران قرارداد مشاركت دارند و اگر بتوانند تولید مستقل در ایران داشته باشند و عوارض به ازای هر نخ سیگار 100 ریال را پرداخت كنند، به یقین مشاركت با شركت دخانیات را قطع و در قالب تولید داخل فعالیت می كنند.
وی اضافه كرد: در صورتی كه این امر اتفاق بیفتد، فشار دیگری به شركت دخانیات وارد می آید؛ شركتی كه هم اكنون نیز در وضع بحرانی قرار دارد.
گلپور افزود: از قانونگذاران درخواست كرده ایم عبارت «تولید سیگار داخلی» را تعریف كنند و به این سوال پاسخ دهند كه آیا محصول شركت مادرتخصصی دخانیات ایران، تولید داخلی به شمار می آید یا منظور نمایندگان مجلس تولید مستقل شركت های خارجی در داخل ایران را نیز شامل می شود؟
رئیس شورای اسلامی كار شركت دخانیات ایران، بازار سیگار ایران را 65 میلیارد نخ در سال ذكر كرد و گفت: در بهترین حالت، شركت دخانیات ایران یك سوم نیاز كشور یعنی 24 میلیارد نخ در سال را تولید می كرد. پارسال این رقم به هشت میلیارد نخ كاهش پیدا كرد و اكنون این رقم به 9 میلیارد نخ رسیده است.
وی اضافه كرد: سالیانه 14 میلیارد تا 15 میلیارد نخ سیگار به صورت مشاركتی تولید می شود. 16 میلیارد نخ نیز از طریق واردات رسمی به كشور می رسد و بقیه از طریق قاچاق به كشور وارد می شود.
گلپور ظرفیت شركت دخانیات ایران را سالیانه 34 میلیارد نخ و ظرفیت تولید شركت دخانیات ایران به همراه شركای خود را 50 میلیارد نخ در سال دانست و افزود: برآورد شركت دخانیات ایران این است كه سال آینده 13 میلیارد نخ سیگار تولید كند.
وی گفت: در جریان واگذاری شركت دخانیات ایران، تصمیم گرفته شد بخش حاكمیتی شركت دخانیات ایران به مركز نظارت بر كالاهای دخانی واگذار شود؛ در جریان واگذاری شركت دخانیات ایران نیز 55 درصد سهام شركت در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد، 40 درصد به سهام عدالت و پنج درصد نیز در قالب سهام ترجیحی به كارگران و كاركنان شركت تعلق گرفت.
وی اضافه كرد: در واگذاری این شركت بابت رد دیون دولت، هیچ كار اصلاح ساختاری برای واگذاری نشد و شركت به یكباره واگذار شد؛ از طرف دیگر شركت دخانیات پس از واگذاری، حاكمیت خود را از دست داد و به این ترتیب نظارت بر قاچاق، تولید، واردات از دست آن خارج شد.
گلپور افزود: در شرایطی كه مركز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات كشور امكان صدور مجوز برای راه اندازی شركت های داخلی و خارجی را ایجاد كرده است، تكلیف هفت هزار كارگر، هشت هزار كشاورز و چهار هزار بازنشسته چه می شود؟
وی تغییر مدیریت در شركت دخانیات ایران را دیگر مشكل این شركت دانست و گفت: این شركت فقط در سال 1393 با چند مدیرعامل و سرپرست اداره شد و حتی تا پیش از مدیرعامل كنونی، مدیرعامل 24 ساعته نیز داشت.
رئیس شورای اسلامی كار شركت دخانیات ایران تغییر پیاپی مدیریتی را سبب از بین رفتن ثبات در شركت و به خطر افتادن آرامش روانی كارگران دانست.

** فرجام سخن
در سال های گذشته در زمینه تولید و عرضه سیگار سه بخش از یكدیگر تفكیك می شدند: سیگار تولید داخل، تولید مشاركتی و سیگار وارداتی.
پس از واگذاری شركت دخانیات ایران، یك نوع عرضه دیگر نیز مطرح شد: «تولید مستقل خارجی با برند غیرایرانی در خاك ایران».
فعالان صنعت دخانیات معتقدند در مصوبه تازه مجلس شورای اسلامی، این بخش از قلم افتاده است. آنها نگرانند به این ترتیب، تولیدكنندگان مستقل خارجی كه با برند غیرایرانی در ایران تولید می كنند، بگویند ما نه تولید داخل به شمار می رویم و نه تولید مشاركتی؛ بنابراین مشمول هیچ كدام از عوارضی نمی شویم كه در مصوبه مجلس آمده است.
آنها همچنین نگرانند شركت های مستقل خارجی كه با شركت دخانیات ایران قرارداد مشاركتی دارند، مجزا شده و خود را داخلی تلقی كنند و بخواهند به جای عوارض 350 ریالی به ازای هر نخ (عوارض تولید مشاركتی)، 100 ریالی به ازای هر نخ (عوارض تولید داخل) را پرداخت كنند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید