Performancing Metrics

تاكید چین بر حل صلح آمیز اختلافات مرزی با هند | اتاق خبر
کد خبر: 335796
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1395 - 20:29
«لی كچیانگ» نخست وزیر چین تصریح كرد كه كشورش می كوشد تا منازعات مرزی با هند را به طور صلح آمیز حل و فصل كند. منازعاتی كه یك بار در سال 1962 دو كشور را مقابل یكدیگر قرار داد و باعث درگیری و جنگ میان آنان شد.

اتاق خبر - نخست وزیر چین خاطرنشان كرد كه پكن از هیچ تلاشی برای پیشبرد این مذاكرات دریغ نخواهد كرد و اطمینان دارد كه مسائل را باید از همین طریق و به شكل صلح آمیز حل و فصل نمود.

اظهارات «لی كچیانگ» در جریان دیدار با «آجیت دووال» مشاور امنیت ملی هند صورت گرفت كه برای شركت در نوزدهمین دور گفت‌وگوهای مرزی دو كشور به پكن سفر كرده است.
وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای آورده كه هیات هندی در جریان سفر خود به پكن در باره این مسئله گفت و گوهایی با مقامات این كشور داشتند و طرفین درصدد یافتن راههای عادلانه، منطقی و مناسب برای حل اختلافات مرزی هستند.
چین و هند سال 2003 بخشی را در ارتباط با همین موضوع ایجاد كردند كه از آن با عنوان ساختار نمایندگی ویژه مسئله مرزی یاد می شود.
نخست وزیر چین در ملاقات با مقام هندی گفت كه چنین ساختاری باعث تعمیق همكاری ها و نزدیك شدن دیدگاه طرفین به یكدیگر شده است.
وی با اعتراف به این موضوع كه چین و هند در زمینه مسائل مرزی اختلافاتی دیرینه دارند، تاكید كرد كه این موضوعات باید به شكلی حل شود كه نهایتا تحكیم روابط سیاسی و اقتصادی را برای طرفین به دنبال داشته باشد.
نخست وزیر چین گفت كه دو كشور در واقع دو اقتصاد بزرگ نوظهور در جهان هستند بنابر این برقراری روابط روابط مناسب و دوستانه میان طرفین از اهمیت بالایی برخوردار است.
مقام هندی نیز در ملاقات خود با «لی كچیانگ» یادآور شد كه نشانه هایی از پیشرفت در روابط دو كشور دیده می شود و باید همكاری های امنیتی و اقتصادی دو طرف افزایش یابد.
به گفته «آجیت دووال»، هند مایل به تبادلات بیشتر و رفت و آمدهای مقامات بلندپایه با چین و گسترش همكاری های امنیتی دو كشور است.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چین نیز روز جمعه نوشت كه مقام هندی در چین با شماری از مسئولان امنیتی و قضایی این كشور درباره مبارزه با تروریسم، جرائم فرامرزی، حملات سایبری و تحركات انشعاب طلبانه گفت و گو كرده است.
سه روز پیش نیز در جریان دیدار «چانگ وان چوان» و «مانوهار پاریكار» وزیران دفاع چین و هند، در پكن طرفین اعلام كردند كه دو كشور عزم راسخی در كنار گذاشتن اختلافات مرزی دارند و در پیشبرد صلح و ثبات در این نواحی كاملا مصمم هستند.
چین می گوید كه 90 هزار متر مربع از سرحدات هیمالیای شرقی كه در كنترل هند است به این كشور تعلق دارد. بخش اعظم این اراضی در ایالت «آروناچال پرادش» واقع است كه در چین به آن «تبت جنوبی» می گویند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید