Performancing Metrics

سود بانکی گزاف چرخ صنعت سبزوار را از حرکت باز داشته است | اتاق خبر
کد خبر: 336313
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 13:54
کاهش تولید،تعطیلی صنایع کوچک و به مصادره درآمدن اموال واحد های تولیدی از طرف بانک ها تنها بخشی از دلایل از حرکت ایستادن چرخ صنعت بر اثر سود های گزاف بانکی است.

اتاق خبر: رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی سبزوار با بیان اینکه متاسفانه  بهره های بسیار بالای بانکی اکثر صنعتگران سبزواری را به ورطه ورشکستگی کشانده است اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از واحد های تولیدی توسط بانک های عامل یکی پس از دیگری در حال پلمپ شدن است.

عقیل مختار در گفت و گو با مهر بیان کرد: بانک های عامل و حتی بانک هایی که عنوان صنعت و معدن را به عنوان حامی صنایع به یدک می کشند با  کارمزد بالا و در عمل حمایتی از صنایع نداشته و کارگاه های تولیدی را به تعطیلی سوق دادند.

وی افزود: ما در بخش تولید با بهره های بانکی ۲۴ تا ۲۹ درصد با مدت های ۶ تا یکساله هرگز نمی توانیم فعالیت موثری در حوزه صنعت و سرمایه گذاری داشته باشیم.

مختاری با بیان اینکه یک واحد صنعتی راه اندازی شده در کوتاه مدت به سود دهی لازم نمی رسد بیان کرد: بانک ها با ارائه وام با کارمزد  بالا انتظار سودهی واحدهای صنعتی را  در زمان کوتاهی و بدون تنفس  ۶طلب می کنند و لذا با این رویه فقط بخش صنعت بدهکار تر می شود  چرا که مجبورند از سرمایه اولیه خود بزنند و به بانک ها پرداخت کنند.

 رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی سبزوار  تاکید کرد: در تمامی کشورهای توسعه یافته خوشبینانه ترین حالت سوددهی واحدهای صنعتی بین ۵ تا ۷ درصد است حال در کنار این  بحث رکود، مشکلات، رقابت با تولیدات با کیفیت خارجی و کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت چینی را در نظر گیرید آیا یک واحد صنعتی با سود ۷ درصد جوابگوی بهره های بانکی ۲۴ درصد به بالا است؟

مختاری در بخش دیگر صحبت هایش عنوان کرد: صنایعی که در موعد مقرر قادر به پرداخت سررسید ماهانه خود نیستند علاوه بر کارمزد بانکی باید برای جرائمی که حاصل تاخیراست نیز سود پرداخت می کنند  که در چنین فضایی واحدهای صنعتی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

وی  اظهار کرد: هم اکنون یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی سبزوار  ۱۱ درصد سود کل تولید خود را به بابت بهره ها و جرائم بانکی پرداخت می کند.

۱۴ واحد تولیدی تعطیل شدند

مختاری با بیان اینکه  ۱۴ واحد تولیدی در شهرک صنعتی شهرستان تعطیل شده اند گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی ما با این مشکل مواجه هستند.

وی افزود: پلمب کردن واحدها برای بانک تبدیل به پول نمی شود و تنها به رکود بیشتر و آمار بیکاری دامن می زند.

این مسئول  گفت: بانک صنعت و معدن به جای پلمب کردن واحدهای تولیدی می تواند فرصتی به فعالان حوزه صنعت بدهد تا واحدها فعالیت کنند تا از محل درآمد جوابگوی بانک باشند.

انتظارات از بانک صنعت و معدن حاصل نشد

رئیس شرکت شهرک صنعتی سبزوار نیز در این رابطه به مهر گفت: بحث اشتغال در جامعه یکی از مهمترین دغدغه های دولت تدبیر و امید است و لذا این مهم حل نخواهد شد مگر اینکه مشکلات زیر ساختی در شهرک های صنعتی رفع گردد.

اسماعیل نامنی ادامه داد: به لحاظ اینکه تمامی واحدهای صنعتی در ابتدای کار نیاز به سرمایه دارند و مشکل اساسی تمام واحدها نیز همین موضوع است بانک صنعت و معدن در راستای ارائه تسهیلات با نرخ پایین  در شهرستان ایجاد شد.

وی گفت:  سبزوار به لحاظ ظرفیت های صنعتی خود بعد از مشهد مقدس دومین شهرستان در استان خراسان است اما آن چیزی که در واقع از ایجاد این بانک توقع می رفت حاصل نشد پرداخت تسهیلات در این بانک به حدی بالاست که موجب اعتراض  فعالان صنعتی شده  است.

رئیس شرکت شهرک های صنعتی سبزوار با بیان اینکه سود تولیدات صنعتی جوابگوی بهره های بانکی ۲۴ تا ۲۹ درصد نیست ،بانک های عامل با پلمب واحدها و توقف بخش تولید خسارت جبران ناپذیری را به واحدهای صنعتی وارد کرده است.

نامنی اظهار کرد: شهرک های صنعتی با سپرده ای که نزد بانک ها دارند سال گذشته مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به واحدهای متقاضی شهرستان تسهیلات ارائه کرد که هم اکنون در شهرک صنعتی ۳۰ قرارداد  از مجموع ۶ واحد بهره برداری و حدود ۱۶ واحد صنعتی در حال ساخت داریم که با فعال شدن این واحد ها که مستلزم حمایت جدی است امیدوریم گامی در حوزه اشتغال برداشته خواهد شد.  

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید