Performancing Metrics

چشم انداز وضعیت حوزه های بورس و انرژی در سال 95 بررسی شد | اتاق خبر
کد خبر: 337126
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 15:42
در گفت و گوی کارشناسان با اتاق خبر
علیرغم مشکلات اقتصادی که دولت با آن روبه رو است، بانک جهانی در آخرین گزارش خود با عنوان چشم انداز اقتصادی جهان در سال 2016 پیش بینی کرد، رقم رشد در ایران به 5.8 درصد برسد.

اتاق خبر - گروه اقتصادی- از ابتدای سال 95،  سوالی که برای بیشتر اقتصادی دانان و فعالان اقتصادی مطرح شده است بحث خروج اقتصاد کشور از رکود و تلاش برای جبران اشتباهات و مشکلات بوجود آمده در اقتصاد کشور که به خاطر سومدیریت و تحریم ها است. تلاش دولت یازدهم تلاش بسیاری برای رفع تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای داشت و نتیجه آن اجرایی شدن برحام و برداشته شدن این تحریم ها بود.

با این حال مشکل دیگری درسال 94 در اقتصاد کشور به وجود امد. وجود تورم بالای به جای مانده که نتیجه سیاست های اقتصادی اشتباه دولت قبل به خصوص در مورد طرح پرداخت یارانه ها و تحریم ها بود باعث شده بود که نرخ تورم در کشور تا بیش از 40 درصد نیز برسد. این تورم با کم شدن رشد اقتصادی کشور همراه بود تا رشد اقتصادی ایران منفی شود.

یکی از شعارها و اهداف دولت یازدهم در ابتدای کار رونق اقتصادی و کاهش نرخ تورم در راستای جلوگیری از افزایش تورم و جلوگیری از فشار به اقشار کم درآمد بود. اقدامات دولت در این راستا باعث شد که تورم در کشور به کمتر از 15 درصد برسد. با این حال این کاهش نرخ تورم در کشور به قیمت بروز رکود در صنایع کشور منجر شد و دولت تلاش برای خروج از رکود تلاش کرد که با اعطای وام به مردم تقاضا را در بازار تحریک  کند.   

این سیاست دولت در بخش خودرو به خوبی جواب داد اما در بخش مسکن با استقبال افراد رو به رو نشد. با این حال در سال 95 دولت چالش دیگری را پیش روی خود دید. کاهش شدید قیمت نفت باعث شد که درآمد های دولت کاهش داشته باشد و مشکلات بسیاری در بودجه بندی کشور برای دولت به وجود بیاید.

بورس نیز از رکود بی نصیب نماند و افت شاخص های بورس ضربه بدی به سهام داران زد. در این شرایط اجرای برجام باعث بروز واکنشی احساسی به گفته کارشناسان بورس شد. این واکنش در بالا رفتن ناگهانی شاخص های بورس خود را نشان داد و بعد از آن افت شاخص ها را باخود به ارمغان آورد.

با این حال بانک جهانی در آخرین گزارش خود با عنوان چشم انداز اقتصادی جهان در سال 2016 پیش بینی کرد، رقم رشد در ایران به 5.8 درصد برسد. این بانک پیش از اجرایی شدن برجام پیش بینی رشد 2 درصدی را برای اقتصاد ایران اعلام کرده بود.

سرمایه گذاری، شرط رشد صنعت نفت

یک کارشناس مسائل نفت و انرژی بهبود وضعیت صنعت نفت کشور را در سال 95 منوط به رشد سرمایه گذاری در کشور دانست.

حسن فروغی کارشناس مسائل نفت و انرژی درگفت و گویی که با خبرنگار اتاق خبر داشت، با تاکید بر نقش سرمایه گذاری در رشد و توسعه صنعت نفت ایران گفت: در صورتی که صنعت نفت ایران بتواند در جذب سرمایه موفق عمل کند می توان انتظار داشت که سال 95 برای این بخش از اقتصاد کشور سال خوبی باشد. اما در صورت انفعال در زمینه بستن قرار داد، به نظر نمی رسد که صنعت نفت ایران روزهای خوبی را در سال 95 تجربه کند.

فروغی قیمت حامل های انرژی یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت دانست و اعلام کرد: علاوه بر مشتقات نفتی مانند محصولات پتروشیمی، قیمت گاز و حتی ذغال سنگ بر قیمت نفت تاثیر گذاراست.

این کارشناس انرژی در مورد نقش سایر تولید کنندگان نفت در تعیین قیمت نفت تصریح کرد: در صورتی که دیگر تولید کنندگان نفت مانند تولید کنندگان اروپایی تولید خود را افزایش دهند باعث خواهند شد که علاوه بر کاهش قیمت نفت و بازار به حد اِشباح خود به دلیل کاهش قیمت ها برسد. درچنین شرایطی حتی توقف تولید نفت از سوی اعضای اوپک نیز نمی تواند باعث افزایش قیمت نفت شود و کشورهای عضو اوپک نیز با زیان بسیاری مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: در این مورد می توان از اقدام روسیه و نروژ برای صادرات بنزین به اروپا به عنوان یکی از این اقدامات نام برد. این اقدام روسیه و نروژ باعث شد که صادرات بنزین آمریکا به اروپا متوقف شود و این کشور مشتریان اروپایی خود را از دست بدهد.

فروغی چشم انداز قیمت نفت را بدون تغییرات خاصی دانست و تصریح کرد: در مورد قیمت نفت و با توجه به شرایط فعلی بازار و تولید، به نظر نمی رسد که قیمت نفت در به صورت کلی با تغییر خاصی مواجه شود و به همین دلیل قیمت نفت در همین حدود فعلی باقی بماند.

آینده روشن بورس

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و کارشناس بورس سال 95 را برای بازار بورس سالی با چشم انداز روشن توصیف کرد.

بهروز خدا رحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و کارشناس مسائل بورس در گفت و گو با اتاق خبر با تاکید بر چشم انداز مثبت بورس، گفت: با این حال نباید با هیجان زدگی انتظارات را از بورس بالا برد. با این حال این بخش از اقتصاد کشور از سایر بخش ها وضعیت مطمئن تری خواهد داشت.

خدا رحمی با ذکر مثالی از وضعیت سایر بخش های اقتصادی مانند املاک و مستغلات، گفت: در صورتی که بازار مسکن در حدود 20 درصد سود به همراه داشته باشد می توان در مورد بورس انتظار سود 10 درصدی را انتظار داشت.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با تاکید بر سود دهی بیشتر بازار سرمایه نسبت به سایر بخش های اقتصاد، گفت: بورس در 3 یا 4 سال گذشته با سودهی بسیار زیادی در حدود 150 درصد نیز روبه رو بود. علت این امر تلاطمات اقتصادی آن سال ها بود که باعث می شد که قیمت ها با تغییرات بسیار زیادی رو به رو باشد. در آن شرایط سرمایه گذاری در هر بخش مانند ارز نیز با سود دهی بالا همراه باشد. اما به علت آرامشی که در حال حاضر در کشور حاکم است انتظار تلاطماتی مانند آن سال ها را نباید از بازار های سرمایه و به تبع ان بورس انتظار داشت.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید