Performancing Metrics

سیستم موشکی «هیمارس» آمریکا در ترکیه و مرز سوریه مستقر می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 337182
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 22:48
وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که آمریکا سیستم موشکی متحرک موسوم به "هیمارس" را برای مقابله با حملات موشکی داعش به ترکیه می‌فرستد.

اتاق خبر - مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در ابوظبی در گفت‌وگو با روزنامه دیلی صباح گفت: سیستم "هیمارس" در ماه مه فرستاده می‌شود، متحدان ناتو امیدوارند که مخالفان میانه‌روی سوریه با این سیستم موشکی بتوانند در این کشور پیشروی داشته باشند.

1461665693752_954.png

وی در پاسخ به سوالی درباره استقرار این سیستم موشکی در مرز ترکیه گفت: اولویت ما پاکسازی 98 کیلومتر از شهر"منبج" از دشمن و ریشه کن کردن داعش است. با انجام چنین اقدامی منطقه‌ امن به خودی خود حاصل می‌شود. به تازگی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که با ایده‌ ایجاد منطقه امن مخالف نیست و آلمان نیز در این باره با ما همفکر است. آنها در درک اینکه اظهارات ترکیه به خصوص درباره منطقه امن و سوریه درست است، بسیار آهسته رفتار کردد. آنها به دلیل نگاه جانبدارانه خود قادر نیستند حقایق را ببینند. در واقع یکی از مشکلات اصلی درباره غرب وجود نگاه "من همه چیز را می‌دانم" است. این رویکرد متکبرانه یکی از اشتباهاتی است که اروپا بارها تکرار می‌کند. به هر حال همه آنچه که ما درباره سوریه گفته بودیم درست از آب درآمد. همه هشدارهای ما به واقعیت تبدیل شد.

چاووش‌اوغلو افزود: برای ریشه کن کردن داعش از این منطقه، باید مخالفان سوری قدرتمندتر شوند. در حقیقت اگر جنگ مسلحانه در سوریه متوقف شود، در این صورت امکان اختصاص دادن نیروی بیشتر برای جنگ با داعش افزایش می‌یابد. ما باید از مخالفان میانه رو حمایت کنیم. برد موشکهای ما 40 کیلومتر است در حالیکه برد موشک‌های هیمارس 90 کیلومتر است، ما می‌خواهیم توافقی با آمریکا در بستن شهر منبج انجام دهیم. براساس این استراتژی نیروهای بیشتری می‌توانند برای مبارزه با داعش انتقال یابند و مخالفان میانه رو هم از هوا و هم از مرز ترکیه حمایت شوند.

چاووش‌اوغلو در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا در قبال حزب اتحاد دموکراتیک سوریه پس از سفر اردوغان به واشنگتن گفت: آمریکا حقایق را درباره این حزب دریافته و فهمیده‌ است که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه غیر قابل اعتماد است. به هر حال آنها به دنبال جایگزین‌ها در مبارزه علیه داعش در عملیات زمینی هستند زیرا آنها نمی‌توانند به این منطقه نیرو بفرستند. ما به آنها هشدار می‌دهیم که همکاری با پ ک ک، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگانهای مدافع خلق خطرناک است. به طور مثال حزب اتحاد دموکراتیک دفتری را در روسیه باز کرده است که این مساله نشاندهنده این است که آنها از نظر ایدئولوژیکی به روس‌ها نزدیکترند. اکنون آمریکا به دنبال ایجاد جبهه جدیدی متشکل از ترکمان‌ها، اعراب و دیگر جوامع علیه داعش است. از نظر بنیادی، آمریکایی‌ها نظر خود را درباره یگان‌های مدافع خلق تغییر نداده‌اند اما اعلام کردند که نگرانی‌های ما را درک می‌کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا خود به من گفت، یگانهای مدافع خلق غیر قابل اعتماد هستند. ما تغییراتی را در رویکرد آنها خواهیم دید. ما نمی‌خواهیم که آمریکا تیمی را با حزب اتحاد دموکراتیک و یگانهای مدافع خلق تشکیل دهد، زیرا ما با اسناد معتبر به آنها ثابت کردیم که این گروهها هیچ تفاوتی با پ ک ک ندارند. ما به آنها گفته‌ایم آنها که حملات آنکارا رهبری کرده‌اند در کمپ‌های یگانهای مدافع خلق آموزش دیده‌اند و سازمان اطلاعات ما این اطلاعات را با شفافیت کامل در اختیار ماموران آمریکایی قرار داده است.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رهبر پ.ک.ک درباره وجود ارتباط مستقیم میان آمریکا و پ ک ک گفت: آمریکایی‌ها باید در این باره پاسخ دهند. در واقع برقراری ارتباط با یگان‌های مدافع خلق در سوریه همانند برقراری ارتباط با پ ک ک است. میان این دو گروه تفاوتی وجود ندارد، آنها در سوریه یگان‌های مدافع خلق، در ترکیه پ ک ک و در ایران پژاک هستند. همه یکی هستند. صالح مسلم، رهبر حزب دموکراتیک کردها توسط بشار اسد دعوت شد و از وی خواسته شد که حملاتی را علیه ترکیه انجام دهد. این اظهارات از سوی ریاض حجاب، هماهنگ کننده مخالفان سوری گفته شده است نه من.

وی در ادامه درباره درگیری حزب اتحاد دموکراتیک و حکومت سوریه در منطقه قامشلی گفت: این درگیری‌ها همانند تئاتر است.

همچنین چاووش‌اوغلو درباره تشویق کشورهای دیگر از جمله آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح میان نیروهای کرد و نمایندگان دولت ترکیه گفت: به جای پیشنهاد به ما برای آغاز دوباره مذاکرات، این کشورها باید به این فکر باشند آیا می‌توانند این تضمین را بدهند که پ ک ک سلاحهایش را بر زمین خواهد گذاشت یا نه. در طول تاریخ در بسیاری از مواقع خطرات بسیاری را به جان خریدیم. ما مذاکرات صلح را که به ابتکار رجب طیب اردوغان آغاز شد، را دنبال کردیم، حتی زمانی که خیلی‌ها به دلیل انجام مذاکرات صلح به ما حمله کردند ما این مذاکرات را ادامه دادیم. اما اکنون اگر این سازمان‌های تروریستی مسلح سلاح‌هایش را بر زمین نگذارند در این صورت مذاکرات با آنها معنی نخواهد داشت.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید