Performancing Metrics

پیش شرط های رونق معادن در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 337457
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 12:06
بهرام شکوری

همواره در دنیا این رویه مرسوم بوده است که بعد از دوران رکود در اقتصاد یک کشور دوران رونق اقتصادی به دنبال آن خواهد آمد. این قائده در مورد معدن و صنایع معدنی نیز تا حد زیادی صدق می کند و به نظر می رسد که کشورهای معدنی دنیا در تلاش هستند که رکود موجود در بخش معادن را با رونق جایگزین کنند.

مثالی که در این مورد می توان زد چین است. در میان کشورهای فعال در بخش معدن، چین به عنوان کشوری پیشرو که به عنوان بزرگترین کشور در زمینه بهره برداری از معادن در دنیا شناخته می شود. این کشور با توجه به تاثیری که در تغییر قیمت مواد معدنی در دنیا دارد، در تلاش است که با اتخاذ تمهیداتی از رکود بیشتر معادن جلوگیری کند.

به طور طبیعی این اقدامات چین، تاثیر خود را بر روی بخش معدن ایران نیز خواهد گذاشت. در این میان نباید نقش تحریم ها را در رکود بخش معدن کشور نادیده گرفت. رفع تحریم ها باعث ورود هیات های تجاری به کشور و آغاز مذاکرات میان ایران و سایر کشورها برای سرمایه گذاری در بخش معادن کشور شده است. در صورتی که مشکلات بانکی که به دلیل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای به وجود آمده است به طور کامل بر طرف شود می توان امیدوار بود که سرمایه گذاری در این بخش افزایش پیدا کند.

وجود فناوری های جدید در دنیای امروز باعث شده است که تولید محصولات با قیمت پایین تر نسبت به گذشته و با سرعت بیشتری انجام بگیرد. بخش معادن نیز از این قانون مستثنی نیست و ورود فناوری های جدید به خصوص در بخش اکتشافات می تواند کمک بزرگی برای رشد و توسعه معادن کشور باشد. در این زمینه می توان از جایگزینی پهباد ها به جای بالگرد ها را به عنوان یکی از تاثیرات ورود فناوری های جدید در زمینه کشف معادن دانست. به طور حتم با برقراری ارتباط با کشور های صاحب نام در این بخش می توان از فناوری های جدید در بخش های مختلف صنایع معدنی به خصوص در زمینه اکتشاف معدن استفاده کرد.

موضوع دیگری که که باید در بخش معادن مورد توجه قرار بگیرد تغییر برخی نگاه ها به این بخش است. برخلاف تفکری که در میان افراد مختلف وجود دارد، بهترین دوران برای شروع سرمایه گذاری است. متاسفانه این نگاه در کشورهای توسعه نیافته وجود ندارد و در هنگام رونق اقتصادی، سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند و این برخلاف اصلی است که بیانگر سینوسی بودن رکود و رونق است.

نقش بخش خصوصی را در مورد رشد و توسعه معادن نمی توان نادیده گرفت. در صورتی که  بخش خصوصی برای ورود به معادن تشویق شود می توان انتظار داشت که در سال 95 شاهد رشد و توسعه معادن کشور باشیم.

نايب رييس انجمن سنگ آهن ايران

 

 

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید