Performancing Metrics

بحران در منطقه بهترین فرصت برای توریسم ایران | اتاق خبر
کد خبر: 337538
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 09:30
جلیل چرخیان
با وجود تمام تلاش های نهادهای مردمی ترکیه برای پیشبرد صنعت توریسم در ماه های اخیر این کشور به دلیل مسائل سیاسی تمام گردشگران روس خود را از دست داده است البته این موضوع تنها عامل بحران ساز نیست بلکه نبود امنیت کافی نیز عاملی موثر در تشدید این معضل است.

اتاق خبر: تنها یک دلیل برای پیشرفت صنعت توریسم ترکیه وجود دارد و آن تلاش بی دریغ و هدفمند تمام نهادهای این کشور در راستای بهبود شرایط این صنعت است. حتی در حال حاضر به رغم لطمات جبران ناپذیری که بسیاری از فعالان این صنعت و هتلداران متحمل شده اند در هفته های گدشته کارگاه هایی تشکیل شد تا شاید بتوانند این بحران را حل کنند.

 برای آگاهی بیشتر از میزان اهمیتی که این کشور برای توریسم قائل است می توان به حمایتی که از راهنمایان گردشگری در این کشور می شود اشاره کرد؛ به صورتی که بارها مشاهده شده با افرادی که بدون کارت راهنمای گردشگری این کشور در این زمینه فعالیت می کنند به شدت برخورد می شود.

با وجود تمام تلاش های نهادهای مردمی ترکیه برای پیشبرد این صنعت در ماه های اخیر این کشور به دلیل مسائل سیاسی تمام گردشگران روس خود را از دست داده است البته این موضوع تنها عامل بحران ساز نیست بلکه نبود امنیت کافی نیز عاملی موثر در تشدید این معضل است.

 این ناامنی در سال های گذشته از سایر کشورهای این منطقه مانند مصر، لیبی و تونس آغاز شد و مانند زنجیره ای به کشور ترکیه رسید. نکته قابل توجه در تمامی این کشورها این است که همه آنها جز مقاصد اصلی گردشگری در این منطقه محسوب می شدند اما اکنون  با کنار گذاشته شدن آخرین حلقه این زنجیر یعنی ترکیه ایران به تنها کشور قابل اعتنا از سوی گردشگران اروپایی و آمریکایی تبدیل شده است.

اما ایران باوجود این همه جاذبه و امنیت هنوز نتوانسته از این فرصت بادآورده استفاده کند و این گردشگران سرگردان را به خود جذب کند.

امنیت ایران در میان اروپایی ها به قدری شهرت یافته است که اگر پای صحبت گردشگران اروپایی این کشور بنشینید این نکته را یکی از ویژگی های مهم ایران ذکر می کنند.

ناهنجاری و آشفتگی موجود در منطقه  بهترین فرصت را برای ایران فراهم کرده که با کمی هوشمندی می تواند بیشترین بهره را برد. بسیاری از مردم سراسر دنیا درباره ایران کنجکاو  و مایل به سفر کردن به این کشور هستند اما مسئولان اقدامات لازم را صورت نمی دهند.

 یکی از دلایلی که برای نیامدن گردشگران ذکر می شود قوانین خاص ایران به عنوان کشوری اسلامی است. این تفکر شاید تا اندازه ای صحیح باشد اما اگر بخواهیم آن را عامل اصلی بدانیم بسیار نادرست است چراکه ایران به عنوان کشوری باقدمت فراوان از نظر  گردشگری فرهنگی برای بسیاری از فرهنگ دوستان دارای اهمیت است. برای گردشگران فرهنگی قوانین خاص ایران چندان اهمیتی ندارند و حاضرند آن را بپذیرند تا فقط بتوانند از زیبایی های ایران بهره مند شوند.

در این شرایط مسئولان باید به فکر زیرساخت ها باشند و  به دنبال راهکارهایی باشند تا بتوانند افزایش تعداد پرواز ها و اسکان گردشگران است.

گردشگران اروپایی و آمریکایی تنها گروه گردشگران نیستند که ایران باید آن ها را جذب کند بلکه خود ایرانی ها نیز باید ترغیب به گردشگری داخلی شوند. جفای بزرگی است اگر هم وطنان ما از زیبایی های ایران فقط جاده تهران- شمال را بشناسند و یک گردشگر آلمانی از آن ها بیشتر از ایران بداند و از زیبایی های بهره مند شود.

کارشناس مسائل گردشگری

94104ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید