Performancing Metrics

بزرگترین شهر خشتی جهان | اتاق خبر
کد خبر: 338007
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 09:07
چان چان نام شهری در منطقه پیشاکلمبی آمریکای جنوبی است که در نزدیکی ساحل اقیانوس آرام، در منطقه لالیبرتاد پرو و در ۵ کیلومتری غرب تروخیو واقع‌شده است.اینجا بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

به گزارش اتاق خبر، چان چان نام سایتی باستان‌شناسی در کشور پرو است که به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان شهرت دارد.

چان چان بزرگ‌ترین شهر خشتی جهان است که پیش‌تر پایتخت تمدن چیمو بوده و قلمرو آن به طول هزاران کیلومتر در امتداد ساحل شمالی از جنوب اکوادور تا مرکز پرو گسترده بوده است. قدمت بنای این شهر به سال ۸۵۰ میلادی بازمی‌گردد و تا زمان فتح آن توسط امپراتوری اینکا در سال ۱۴۷۰ ادامه داشته است. 

در زمان اوج حکومت امپراتوری چیمو، وسعت چان چان در حدود ۲۰ کیلومترمربع و ناحیه مرکزی آن در حدود ۶ کیلومترمربع بوده و تعداد ۶۰۰۰۰ نفر در آن سکونت داشته‌اند. این شهر از ۹ ارگ مستطیلی تشکیل‌شده است که توسط دیوارهایی به ارتفاع ۹ تا ۱۸ متر احاطه‌شده‌اند. در هریک از این بخش‌ها، هزاران بنا اعم از معبدها، اقامتگاه‌ها، انبارها، فضاهای باز، مخازن و محل مراسم عزاداری قرار دارند. دیوارهای بناها نیز اغلب با کنده‌کاری نقوشی مانند مفاهیم انتزاعی و حیوانات تزئین شده‌اند.

 

چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

در خارج از این ۹ ارگ مستطیل شکل، ۴ بخش صنعتی برای کارهایی مانند صنایع چوبی، بافندگی، طلاسازی و نقره‌سازی تعبیه‌شده‌اند. البته ذخایر فلزات گران‌بهای شهر در قرن شانزدهم توسط جویندگان گنج اسپانیایی به تاراج رفته است. منطقه جنوبی نیز برای کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گرفته و دارای سیستم آبیاری پیچیده‌ای‌ است. 

چان چان دریکی از خشک‌ترین بیابان‌های ساحلی جهان واقع است که میانگین بارش سالانه آن کمتر از ۲/۵ سانتی‌متر گزارش‌شده است. ازاین‌رو، خشکی آب‌وهوای منطقه موجب شده است تا این سازه خشتی تاکنون باقی‌ بماند. ولی چان چان نیز از آثار تغییرهای جوی در امان نمانده و به دلیل بارش باران‌های سیل‌آسا در معرض تخریب قرار دارد. 

 چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهان

چان چان؛ بزرگترین شهر خشتی جهانمنبع: کجارو

94104

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید