Performancing Metrics

آمریكا حق اظهارنظر درباره منازعات دریای جنوبی را ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 338188
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 19:58
چین:
چین با واكنش نسبت به مداخله جویی های آمریكا درباره منازعات دریای جنوبی، این كشور را از اعلام نظر در خصوص مسائلی كه میان پكن و همسایگان آن وجود دارد، برحذر داشت.

اتاق خبر - اختلافات پكن و واشنگتن در منطقه دریای جنوبی چین روز به روز افزایش می یابد و برخی از كشورهای همسایه و افكار عمومی نگران رویارویی احتمالی نظامی آنها هستند.

چین می گوید، آمریكا حتی حق اظهار نظر در باره مناقشات مرتبط با دریای جنوبی را ندارد و این مسئله در سخنان «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه این كشور بار دیگر مورد تاكید قرار گرفت.
وی در مصاحبه خود در پكن خاطرنشان كرد: آمریكا كشوری است كه پیمان سازمان ملل درباره حقوق دریاها را امضا نكرده است.
این سخنگو تاكید كرد: كشوری كه چنین پایبندی به معاهدات بین المللی ندارد و جزو امضا كنندگان نیست، چطور به خود اجازه می دهد در باره چنین مسائلی اظهار نظر كند.
«آنتونی بلینكن» معاون وزیر خارجه آمریكا به تازگی در سخنانی اعلام كرد كه چین نمی تواند هم مالك جزایر دریای جنوبی باشد و هم مانع شكایت كشورها به مجامع حقوقی شود.
سخنگوی چین در پاسخ به وی تاكید كرد كه چین از حق حاكمیت و تمامیت ارضی خود دفاع می كند.
آمریكا می گوید كه فیلیپین به دادگاه لاهه در باره این منازعات شكایت كرده است و چین باید به رای این دادگاه بین المللی احترام بگذارد.
با این حال سخنگوی دولت چین گفت كه مواضع پكن نقض هیچ قانونی نیست و این كشور تنها از تمامیت ارضی خود حراست می كند.
از سوی دیگر چین و روسیه مشتركا اعلام كرده اند كه كشورها نباید به تنش ها در دریای جنوبی دامن بزنند.
موضوع دریای جنوبی از جمله اقدامات آمریكا در منطقه از مسائلی بود كه روز گذشته «وانگ یی» و «سرگی لاوروف» وزیران خارجه چین و روسیه در پكن در باره آن بحث و تبادل نظر كردند.
دو كشور همچنین با استقرار سامانه موشكی «تاد» آمریكا در كره به شدت مخالفت ورزیدند اما امروز وزارت خارجه آمریكا اعلام كرد به رغم این مخالفت ها مذاكرات با كره در باره آرایش این سامانه پیشرفته در جریان است و این مشكلی برای چین محسوب نمی شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید