Performancing Metrics

بنگاه داری بانک ها، اقتصاد را به بحران می کشاند | اتاق خبر
کد خبر: 338718
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 08:48
عضو کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد:
سوءتفاهمی در مورد بانک های خصوصی وجود دارد و آن این است که بانک خصوصی مثل یک بنگاه خصوصی می تواند در اقتصاد رفتار کند.

اتاق خبر- سوءتفاهمی در مورد بانک های خصوصی وجود دارد و آن این است که بانک خصوصی مثل یک بنگاه خصوصی می تواند در اقتصاد رفتار کند. هر چند این بانک ها با سرمایه بخش خصوصی شکل می گیرند اما باید کار بانکداری شان را بکنند نه کاری که هیچ ربطی به جمع آوری و توزیع پول ندارد.

بانک ها در یک سال گذشته از پر خبرترین حوزه های اقتصاد بودند. تحریم سویفت، مشکلات در تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی، بدهکاری به بانک مرکزی، طلبکاری از دولت و تولیدکنندگان اصلی ترین مشکلات بانک ها طی سال های اخیر است و البته سیستم بانکی کشور به دلیل بنگاه داری مورد انتقاد مداوم قرار گرفته است. رضی حاجی آقامیری عضو هیئت مدیره کنفدارسیون صادرات ایران در گفت و گو با خبرنگار وب سایت خبری اتاق درباره مشکلات متعدد در سیستم بانکی کشور و راه حل های آن گفت: دولت در مورد این ها باید دست به یک اقدام انقلابی بزنند، نه اینکه در رسانه ها گله کنند. بحران های بانکی ریشه در اقتصاد بیمار دارد که اجازه رشد قارچ گونه موسسات غیرمجاز را می دهد. بیماری اقتصاد بطور کلی باعث بروز مشکل در سیستم بانکی کشور است. ما در گذشته در سال هایی که تورم افزایش یافته بود، شاهد رشد بانک های خصوصی بودیم.

حاجی آقا میری گفت: بانک مرکزی در هشت سال گذشته بطور مداوم مجوز بانک می داد و هر کسی صاحب بانک می شد. یک زمانی در زمین و مسکن سرمایه گذاری می کردند و ساخت و ساز می شد. الان مدت هاست که رکود حاکم شده و به صورت گذشته نمی توان در این حوزه ها کار کرد اما بانک ها، چه رسمی،چه غیررسمی، چه به اسم صندوق قرض الحسنه و چه به اسم موسسات مالی و اعتباری، رشد می کنند و کسی هم جلوی آن ها را نمی گیرد.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات ایران گفت: در حال حاضر بانک ها به این دلیل که در کار با پول مردم و کار بانکداری شان مشکل پیدا میکنند، کم می آورند و وارد بازار می شوند.  از سوی دیگر سوءتفاهمی در مورد بانک های خصوصی وجود دارد و آن  این است که بانک خصوصی مثل یک بنگاه خصوصی می تواند در اقتصاد رفتار کند. هر چند  این بانک ها با سرمایه بخش خصوصی شکل می گیرند اما باید کار بانکداری شان را بکنند نه کاری که هیچ ربطی به جمع آوری و توزیع پول ندارد.

رضی حاجی آقا میری از صادرکنندگان فرش ایرانی ادامه داد:  در گذشته  بنگاه داری بانک ها در اقتصاد آمریکا باعث بروز بحران شد و  بنگاه داری بانک ها در ایران می تواند اقتصاد را در آستانه بروز بحران مشابهی قرار دهد. بانک ها نباید بنگاه داری کنند. این مشکلی است که باعث می شود آن ها بازار را دچار مشکل کنند. باید از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی، سرمایه ها بکار گرفته شود.

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید