Performancing Metrics

دستان ایتالیا به خون یمنی ها آغشته است | اتاق خبر
کد خبر: 339029
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 22:26
شبكه تلویزیونی ایتالیایی:
شبكه تلویزیونی 'ایتالیا یك' گفت: ایتالیا با فروش بمب و تسلیحات به عربستان سعودی، همدست ریختن خون بیگناهان به دست ائتلاف سعودی ها در یمن است.

اتاق خبر - این شبكه ایتالیایی دیشب (یكشنبه شب) در برنامه ای موسوم به 'له ینه' با عنوان 'دستان ایتالیا به خون آغشته است'، با نمایش تصاویر دلخراشی از بمباران مردم یمن توسط جنگنده های سعودی و كشته و مجروح شدن صدها زن و كودك گفت: این جنگ بدون مجوز سازمان ملل و غیر قانونی است، اما با این حال ایتالیا در تضاد با قانون اساسی این كشور به فروش بمب به عربستان و ائتلاف جنگی آن علیه یمن ادامه می دهد.

در این برنامه تلویزیونی از ادامه فروش بمب های ایتالیایی كه از فرودگاه شهر 'كالیاری' در غرب ایتالیا به فرودگاه طائف در عربستان ارسال می شوند، بشدت انتقاد شد.
این برنامه افزود: 'برای استفاده از این نوع بمب ها نیاز به جنگنده هایی است كه توان حمل آن را داشته باشند و عربستان نیز جنگنده های 'یوروفایتر' را از اتحادیه اروپا خریده است و جالب اینكه این هواپیماهای جنگی عربستان در فرودگاه بولونیا در شمال ایتالیا دیده شده اند. یك شاهد عینی از فرود آمدن جنگنده های عربستان در فرودگاه غیر نظامی بولونیا خبر داده است و از آن تصویر برداری كرده است.
' به گفته وی هواپیماهای یوروفایتر كه توسط سعودی ها خریداری شده اند، برای سوخت گیری و حمل بمب به عربستان در این فرودگاه تردد می كنند. شركت های دولتی ایتالیایی، انگلیسی، اسپانیولی و آلمانی سازنده این جنگنده ها هستند كه با وجود جنگ نامشروع علیه یمن آن را به عربستان می فروشند.
' اما این سوال مطرح می شود كه آیا فروش و یا تردد جنگنده های آن درایتالیا قانونی است؟ «مائوریتزیو سیمونچلی» نایب رئیس «آرشیو خلع سلاح» می گوید: بر اساس قانون اساسی ایتالیا زمانی كه یك كشور در جنگ باشد، بویژه جنگی كه مجوز سازمان ملل را نداشته باشد، نمی توان به آن اسلحه فروخت اما با وجود اعتراض های فراوان دولت ایتالیا می گوید كه همه چیز در چارچوب قانونی انجام می شود.
' سازمان عفو بین الملل در اسفند گذشته در گزارش سالانه خود در باره حقوق بشر، خواستار توقف فوری صدور سلاح از ایتالیا به عربستان سعودی شد و اعلام كرد: دولت عربستان سعودی مسوول نقض شدید حقوق بشر در یمن است، زمینه ای كه بر اساس قانون شماره 185 ایتالیا مصوب سال 1990 می تواند بتنهایی صادرات اسلحه را به این كشور ممنوع كند.
' عفو بین الملل با «نگران كننده» خواندن روش مدیریت صادرات اسلحه در ایتالیا افزود: در 2015 و آغاز سال 2016 بمب ها و سیستم های نظامی از ایتالیا به عربستان سعودی صادر شدند. این سلاح ها اكنون در عملیات نظامی در یمن و در چارچوب جنگی كه در آن به ساختارهای مدنی، بیمارستان ها، مدارس و ... حملات كوركورانه می شود، به كار گرفته می شوند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید