Performancing Metrics

نگراني بانوان گلستاني از موانع سر راه كارآفريني | اتاق خبر
کد خبر: 339301
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 23:05
شماري از بانوان گلستان در نشستي با مسوولان مرتبط با حوزه اشتغال استان به بيان مسايل و مشكلات پيشروي خود براي ايجاد فرصت شغلي و كارآفريني پرداختند.

اتاق خبر: يكي از بانوان گلستاني كه در حوزه مبارزه با آفات گياهي فعاليت دارد، گفت: با وجود اين كه دانش آموخته گياه پزشكي هستم ولي از دانش خود نمي توانم به راحتي براي كمك به كشاورزي استان استفاده كنم.
صديقه خليفه افزود: براي اين كه از دانش علمي استفاده كنيم نياز مبرم به سرمايه گذاري و حمايت بانك ها در ارايه تسهيلات داريم ولي اين تسهيلات به راحتي دراختيار متقاضيان واجد شرايط قرار نمي گيرد.
وي گفت: تسهيلاتي كه به متقاضي توسط بانك در حوزه كشاورزي نيز پرداخت مي شود دوره تنفس آن براي بازپرداخت كم است و اين درحالي بوده كه كار كشاورزي تا به ثمر نشستن نياز به زمان بيشتري دارد.
او از مسوولان دستگاه هاي دولتي مرتبط با اشتغال دراستان درخواست كرد كه موانع و اداري و بانكي را براي متقاضيان واجد شرايط و علاقه مند به كارآفريني در منطقه فراهم كنند تا سرمايه ها فكري و توانمندي هاي استان هدر نرود.
يكي ديگر از بانوان گلستاني نيز گفت: دوسال از تاسيس آموزشگاه هنر نقاشي ام مي گذرد ،از همان ابتدا براي كسب مجوز با مانع برخورد كردم و با اين قول كه درخواست تسهيلات نداشته باشم، مجوز راه اندازي آموزشگاه را گرفتم.
زهرا داوودي افزود: در اين دو سال براي چند نفر فرصت شغلي ايجاد كرده ام و اين توانايي را هم دارم كه در آينده براي متقاضيان و علاقه مندان در اين رشته فرصت شغلي ايجاد كنم ولي لازم است بانك ها در ارايه تسهيلات حمايتي از ايجاد فرصت شغلي عنوان هايي همچون 'به مجرد تسهيلات تعلق نمي گيرد' را حذف كنند.
يكي ديگر از بانوان گلستاني كه پرورش دهنده قارچ است، از مسئولان دستگاه هاي اجرايي مرتبط با اشتغال در استان خواست كه در حوزه بازاريابي و فروش محصول توليدي به فعالان اين بخش كمك كنند.
فاطمه شاملو اضافه كرد: اكنون يكي از دغدغه هاي امثال من در حوزه توليد، فروش محصول در بازار است كه نياز مبرم به مشاوره و راهنمايي و بازاريابي داريم.
يكي ديگر از بانوان گلستاني نيز از كمرنگ بودن اطلاع رساني از شيوه نامه هاي اداري و بانكي و فرايند كار در حمايت از ايجاد فرصت شغلي درميان متقاضيان و علاقه مندان در استان گلايه كرد و خواستار توجه به اين مهم شد.
براساس آماري كه برخي دستگاه هاي استان گلستان ارايه مي دهند در اين استان يك ميليون و 777 هزار و 14 نفر جمعيت وجود دارد كه 890 هزار و 184 نفر آن را زنان تشكيل مي دهند.
استان گلستان از قطب هاي مهم كشاورزي و دامپروري در كشور به شمار مي رود و زنان استان علاوه بر مشاركت در فعاليت هاي كشاورزي و دامپروري، در حوزه هاي ديگر از جمله صنايع دستي فعاليت دارند و ضرورت دارد مسوولان استان از ظرفيت اين قشر براي ايجاد فرصت شغلي و رونق اقتصادي گلستان مشاركت بيشتري بگيرند.
مشاور جوان استاندار گلستان در اين زمينه گفت: طبق چشم انداز سال 95 كه براي كميته دختران و بانوان در استان تعريف شده است بحث اشتغال و كارآفريني به عنوان يكي از اولويت ها در دستور كار قرار گرفته و با كمك اعضاي اتاق فكر نيز برنامه هاي ابتدايي سال را روي اين موضوع متمركز كرده ايم.
علي نصيبي در نشست اين كميته كه با موضوع اشتغال و كارآفريني برگزار شد، افزود: بحث اشتغال و ظرفيت هاي شغلي در گلستان فقط محدود به دو يا سه اداره كل نيست، بخش هاي مختلفي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم در بحث اشتغال در سطح استان فعاليت مي كنند مانند تعاون و كار و امور اجتماعي، صنعت و معدن و تجارت، ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري، جهاد كشاورزي، اتاق بازرگاني، پارك علم و فناوري كه سعي مي شود در آينده به تناوب زمينه برگزاري نشست هاي مشترك با آنها فراهم شود.
وي اضافه كرد: هدف اين نشست ترسيم وضعيت اشتغال دختران و بانوان، بيان ظرفيت حمايتي بخش دولتي كه همانا آموزش مهارت هاي لازم و اخذ مشاوره هاي كاربردي در آموزش فني و حرفه اي و سپس حمايت هاي مالي از واجدين شرايط داراي مهارت توسط صندوق كارآفريني اميد مي باشد.
* رويكردهاي كسب و كار تغيير كند
مديركل آموزش فني و حرفه‌اي گلستان گفت: با وجود اين كه در دستگاه هاي اجرايي استان براي ايجاد اشتغال تلاش هاي خوبي شده است، ولي نتوانسته اند اطلاع رساني خوبي صورت دهند.
ابوالفضل تيرانداز افزود: به اين موضوع در حوزه ايجاد اشتغال در استان توجه و در دستور كار دستگاه هاي مرتبط قرار گيرد و برخي از برنامه ها براي متقاضيان اطلاع رساني شود.
وي گفت: پيشنهاد مي شود كانال در حوزه مشاغل طراحي و اطلاع رساني لازم به جامعه صورت گيرد.
تيرانداز همچنين با بيان اينكه بايد رويكردهاي كسب و كار تغيير كند، گفت: بايد شيوه كار را تغيير داد و براي موفقيت رو به سوي كار جمعي و اقتصاد خلاق رفت.
به گفته وي، صرف تخصص سخت افزاري نمي تواند در ايجاد اشتغال كمك كند ،بلكه بايد در بازاريابي از روابط عمومي هم استفاده شود كه نياز به كار تيمي دارد و تاكنون توجهي به آن نكرده ايم.
* پرداخت بيشترين تسهيلات صندوق كارآفريني اميد در حوزه روستايي
مسئول اعتبارات صندوق كارآفريني اميد گلستان نيز گفت: بيشترين اعتباري كه اين صندوق پرداخت مي كند در حوزه روستايي است و انتظار مي رود بانوان براي استفاده از اين تسهيلات صندوق ورود كنند.
محمد دنكوب همچنين افزود: در ميان بانوان براي استفاده از تسهيلات بانكي همگرايي خوبي وجود دارد و اين مزيت فرصت مناسبي براي بانوان گلستاني است تا از شرايط صندوق درآتي به خوبي بهره مند شوند.
وي گفت: به عنوان نمونه رواج صنعت نوغانداري در مينودشت در دو الي سه روستاي آن شناسايي شده است و صندوق مي تواند از بانوان علاقه مند به سرمايه گذاري در اين زمينه حمايت مالي كند.
دنكوب در خصوص شرايط صندوق كارآفريني اميد در پرداخت تسهيلات به متقاضيان هم افزود: شرايط صندوق در پرداخت تسهيلات در حوزه سرپرست خانوار است، به دليل اين كه منابع محدود در اختيار دارد و بايد از افراد خاص حمايت كند.
به گفته دنكوب، در مجموع شرايط صندوق در پرداخت تسهيلات به بانوان بالاي 27 سال مجرد زير پوشش نهادهاي حمايتي، سرپرست و مطلقه است.
وي همچنين از استقبال صندوق در حمايت از بانوان فعال در حوزه كشاورزي استان خبر داد و افزود: اكنون صندوق توانسته با تجميع 50 توليد كننده قارچ در استان در قالب شركت تعاوني اميد، حمايت مالي خود را انجام دهد.
به گفته وي، حمايت صندوق فقط مالي نيست بلكه در توليد، حمل و نقل و بازاريابي محصول نيز است.
دنكوب ادامه داد: تسهيلات صندوق به متقاضيان براي مشاغل خانگي 100 ميليون، خود اشتغالي 300 ميليون و كارفرمايي يك ميليارد ريال است.
وي درخصوص مدت زمان تنفس درنظر گرفته شده صندوق براي بازپرداخت تسهيلات، افزود: با توجه به محدود بودن منابع و قرض الحسنه بودن آن و حمايت از طرح ها، مدت زمان تنفس تسهيلات براي بازپرداخت 6ماه است.
به گفته وي امسال مجلس شوراي اسلامي قول داده است تا منابع مالي بيشتري از محل صندوق ذخيره ارزي در اختيار صندوق كارآفريني اميد قرار دهد.
وي با بيان اين كه صندوق كارآفريني اميد به عنوان متولي كسب و كارهاي كوچك و بزرگ در كشور عمل مي كند، گفت: صندوق استان با دستگاه هاي مختلف از جمله پارك علم و فناوري ، جهاد كشاورزي و فني و حرفه اي براي اشتغال تفاهم نامه هايي را امضا كرده است.
دنكوب همچنين افزود: از محل اعتبارات صندوق سال گذشته بيش از دو هزار شغل در استان ايجاد شده كه حدود 40 درصد آن مربوط به بانوان است.
به گفته وي، اين تسهيلات با بازپرداخت چهاردرصد در اختيار كارآفرينان قرار مي گيرد و ما به دنبال طرح هاي زود بازده هستيم تا هزينه تسهيلات سريع تر به صندوق باز گردد و توقع داريم افراد به دنبال كارهاي مشاركتي و جمعي بروند.
*سهم اشتغال بانوان كمتر از 20درصد است
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري گلستان نيز گفت: در استان گلستان حوزه اشتغال بانوان همچون سراسر كشور وضعيت مطلوبي ندارد و طبق آمار ارايه شده ازسوي كارشناسان سهم اشتغال بانوان استان زير 20 درصد و حدود 18.9 درصد است.
كلثوم غفاري توران افزود: با توجه به اين كه بانوان بيش از نيمي از جمعيت استان ما را تشكيل مي دهند و از اين ميزان حدود 54 هزار زن سرپرست خانوار هستند، اين سهم اشتغال بسيار ناچيز است.
وي به موارد آسيب شناسي شده در اين زمينه اشاره كرد و گفت: پراكندگي اشتغال در حوزه هاي مختلف مانند قاليبافي يكي از اين موارد است و حدود 70 هزار بانو در 174 تعاوني مشغول به كار در استان هستند و سياست دولت تدبير و اميد حمايت از طرح هاي مشاركتي است تا تقسيم ثروت و سرمايه در كشور انجام شود.
غفاري توران افزود: بسياري از بانوان در رشته هاي صنايع دستي مشغول به كار هستند و يكي از مشكلات آن‌ها نداشتن آگاهي و اطلاعات لازم از كاري كه مي خواهند انجام دهند و بازاريابي محصول است.
وي به چند نمونه از فعاليت بانوان در استان اشاره كرد و افزود: بانوان گلستاني در زمينه توليد گليم، جاجيم، پوشاك، نساجي، پرورش قارچ، ميگو، زنبورداري و كشاورزي بيشتر فعال هستند.
غفاري توران تصريح كرد: دفتر امور بانوان وخانواده استانداري براي اشتغال و كارآفريني بانوان، پنج نشست با 16 مصوبه داشته و 10 نشست نيز در زير گروه‌هاي كاري با سازمان هاي اجرايي مانند اداره تعاون، اداره كار، ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري، فني حرفه اي، جهادكشاورزي و كميته امداد برگزار كرده است.
وي همچنين تشكيل تعاوني ها را راهكاري در توسعه اشتغال بانوان بيان كرد و گفت: راه ايجاد فرصت شغلي در ميان بانوان استان تشكيل تعاوني است و از اين فرصت بايد استفاده شود.
غفاري افزود: استان گلستان در ثبت تعاوني بانوان در كشور رتبه اول را دارد، ولي وقتي مرحله فعاليت تعاوني آغاز مي شود، چون بانوان آموزش هاي لازم را نديده اند در نحوه فعاليت ضعيف عمل مي كنند.
وي به بحث نوغانداري اشاره كرد و گفت: در اين حوزه بانوان به صورت رايگان آموزش هاي لازم را فراگرفته و لوازم مورد نياز كار در اختيار آنها قرار گرفته و اين فعاليت در فاصله زماني كمتري به نتيجه مي رسد.
* حدود 32درصد سهم اشتغال در حوزه صنعت گلستان
از سوي ديگر رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص وضعيت اشتغال گفت: اكنون در اين استان حدود 32 درصد جمعيت فعال در حوزه صنعت، 28 درصد در بخش كشاورزي و بقيه در بخش خدمات مشغول به كار هستند.
حسينقلي قوانلو همچنين نرخ بيكاري در اواخر سال 94 را در استان 11.8 درصد بيان كرد.
به گفته رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با وجود اين كه نرخ بيكاري در اين استان در سال هاي اخير كاهش يافته ولي دو هزار نفر به شمار بيكاران افزوده شده و اين افزايش نشان دهنده اميد به ايجاد شغل است.
وي افزود: در پايان سال 94 جمعيت فعال در استان گلستان 572 هزار نفر بود كه نسبت به سال 92، حدود 60 هزار نفر افزايش نشان مي دهد و نرخ مشاركت براي ايجاد اشتغال نيز به 37 درصد رسيده است.
كارشناسان اقتصادي در گلستان معتقدند، اين استان واقع در شمال كشور با افزون 20 هزار كيلومتر مربع وسعت به لحاظ برخورداري از موقعيت جغرافيايي و قرار گرفتن در مسير كشورهاي آسياي ميانه، عبور جاده تهران - مشهد، وجود زمين هاي حاصلخيز كشاورزي، داشتن جاذبه هاي گردشگري بي شمار، وجود 50 مراكز دانشگاهي فعال، سكونت اقوام گوناگون در استان و توليد انواع صنايع دستي زمينه براي ايجاد فرصت شغلي جديد و رونق اقتصادي استان را دارد و بايد برنامه ريزي و اقدام براي بهره برداري بهينه از اين ظرفيت ها دوچندان شود.

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید