Performancing Metrics

آسم را با شناخت عوامل خطر زاي محيطي مهار كنيم | اتاق خبر
کد خبر: 339817
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1395 - 01:27
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز:
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز به مناسبت روز جهاني آسم گفت: با شناخت عوامل خطرزاي محيطي و عوامل اجتماعي مؤثر بر آسم و آموزش و راهنمايي بيماران و خانواده هاي آنان، مي توان از پيشرفت بيماري، اختلال كاركرد ريه و بروز حمله آسم پيشگيري كرد.

اتاق خبر - دكتر محسن مقدمي افزود: سازمان جهاني بهداشت، نخستين سه شنبه ماه مي هر سال را روز جهاني آسم اعلام كرده است كه امسال چهاردهم ارديبهشت در كشور ما به عنوان روز جهاني آسم با شعار 'شما هم مي توانيد آسم خود را كنترل كنيد' اعلام شده است.

وي آسم را يك معضل بهداشت جهاني در همه جوامع اعم از توسعه يافته و درحال توسعه معرفي كرد كه شيوع و هزينه هاي تشخيص و درمان آن طي دهه هاي اخير روبه افزايش گذاشته است.
مقدمي ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، بيش از 300 ميليون نفر از مردم دنيا به آسم مبتلا هستند و جمعيت قابل توجهي از آنان را كودكان و نوجوانان تشكيل مي دهند.
معاون بهداشتي دانشگاه با بيان اينكه بيماري هاي مزمن تنفسي، چهارمين علت مرگ ناشي از بيماري در دنيا محسوب مي شود گفت: بيماري هاي مزمن تنفسي، چهار درصد از علت هاي مرگ را به خود اختصاص داده اند و پيش بيني مي شود طي يك دهه آينده، سومين علت مرگ ناشي از بيماري باشند.
مقدمي افزود: در كشور ما ميانگين شيوع نشانه هاي آسم در افراد زير 18 سال، 13 و چهاردهم درصد و در بزرگسالان، درحدود پنج درصد است؛ البته در كلان شهرها، اين آمار دو چندان مي شود.
وي اضافه كرد: بيماري آسم هزينه هاي قابل توجهي را به صورت مستقيم و غير مستقيم به بيماران و خانواده هاي آنان و نظام سلامت كشور تحميل مي كند.
به گفته اين مسوول بهداشت در دانشگاه علوم پزشكي شيراز، تنها 10درصد بيماران مبتلا به آسم، دچار آسم شديد هستند درحالي كه 50درصد از تمام هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم ناشي از اين بيماري براي اين گروه از بيماران هزينه مي شود، از طرفي مطالعات نشان داده كه با مهار درست آسم در بيماران مجموع هزينه هاي ناشي از اين بيماري را مي توان به ميزان حداقل يك سوم كاهش داد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: نتايج پژوهش هاي جديد گوياي اين نكته است كه 80درصد موارد مرگ و مير آسم، با تشخيص و درمان بموقع و درست بيماري و آموزش مناسب به بيمار و خانواده او قابل پيشگيري است.
مقدمي ابراز اميدواري كرد: با تشخيص و درمان بموقع و درست اين بيماري و با آموزش مناسب بيماران و خانواده هايشان، بتوان آسيب هاي و مرگ و مير اين بيماري را كاهش داد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید