Performancing Metrics

سوء قصد به جان نماینده 'سیا'، اتهام جدید آمریكا علیه پاكستان | اتاق خبر
کد خبر: 340066
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1395 - 16:48
روزنامه آمریكایی 'واشنگتن پست' روز جمعه در گزارشی، به ماجرای بیماری مشكوك به مسمومیت نماینده سازمان سیا در پاكستان در سال 2011 (دو ماه بعد از عملیات كشتن اسامه بن لادن) اشاره كرده و احتمال دست داشتن دستگاه اطلاعات پاكستان در ماجرا را مطرح كرده است.

اتاق خبر - براساس این گزارش، هم شخص 'مارك كلتون' و هم سازمان سیا مشكوك هستند كه ممكن است بیماری او ناشی از اقدام دستگاه اطلاعات پاكستان(آی.اس.آی) برای مسموم كردن و سوءقصد به جان او بوده باشد.
مارك كلتون نماینده وقت سازمان سیا در پاكستان دو ماه پس از كشته شدن بن لادن دچار بیماری مرموز شد و شدت بیماری وی به حدی بود كه سفارت آمریكا در پاكستان مجبور شد این فرد را به آمریكا بازگرداند. مارك كلتون بعد از یك عمل جراحی سخت، توانست از این بیماری مرموز و مشكوك به مسمومیت جان سالم به در ببرد.
مارك كلتون می گوید كه البته دلیل این بیماری مشخص نشد اما مشكوك به مسمومیت بود. سفارت پاكستان در آمریكا در واكنش به ادعا یا اتهام مطرح شده علیه آی.اس.آی، آن را كاملا مردود دانسته و آن را بیشتر شبیه یك داستان افسانه ای دانسته است.
مقام های آمریكایی نیز اذعان دارند كه تاكنون سند و مدرك معتبری مبنی بر اینكه نهاد اطلاعاتی پاكستان در بروز این بیماری دست داشته باشد، بدست نیامده است اما بروز این بیماری مرموز و شبیه مسمومیت در پاكستان، سوال برانگیز است.
واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشته است كه حتی اگر مشكوك شدن آمریكا به دستگاه اطلاعات پاكستان درخصوص بیماری مرموز نماینده سازمان سیا بی اساس باشد، مطرح شدن چنین موضوع هایی حكایت از آن دارد كه اوضاع روابط آمریكا و پاكستان، وخیم تر از آن است كه پیش از این به نظر می رسید.
اخیرا، روابط پاكستان و آمریكا به دلیل عقب نشینی واشنگتن از فروش جنگنده های اف-16 به اسلام آباد دچار تنش شده و دیپلمات های عالی پاكستان را به اتخاذ مواضع تند علیه واشنگتن واداشته است.
آمریكا همچنین پاكستان را بارها متهم به تبعیض قائل شدن میان گروه های تروریستی كرده است. پاكستان نیز این اتهام را بارها رد كرده است.
همچنین اختلاف نظرهای زیادی درخصوص عملیات ادعایی آمریكایی ها در پاكستان در سال 2011 برای كشتن اسامه بن لادن رهبر سابق سازمان تروریستی القاعده وجود دارد. آمریكا مدعی است عملیات یافتن مخفی گاه بن لادن و حمله به آن را به تنهایی طراحی و اجرا كرده است اما بسیاری از افراد مطلع از جمله سیمور هرش روزنامه نگاه صاحب نام آمریكای معتقدند كه آمریكا با استفاده از اطلاعاتی كه پاكستان در اختیارش گذاشت، توانست بن لادن را از بین ببرد.
برخی گزارش ها نیز حاكی است كه بن لادن در سال 2006 به مرگ طبیعی از بین رفته است و ادعای آمریكا برای قتل بن لادن در شهر ابیت آباد پاكستان اصلا صحت ندارد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید