Performancing Metrics

عارف یا لاریجانی؟ | اتاق خبر
کد خبر: 340525
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 12:02
آغاز وزن کشی سیاسی برای تعیین ریاست مجلس:
هر چند بیش از 20 روز به آغاز تشکیل مجلس دهم زمان باقی مانده است،وزن کشی های سیاسی برای تعیین رییس آتی مجلس را می توان در برگزاری نشست های متعدد میان اطلاح طلبان و اصول گرایان مشاهده کرد.

به گزارش اتاق خبر، هر چند بیش از 20 روز به آغاز تشکیل مجلس دهم زمان باقی مانده است،وزن کشی های سیاسی برای تعیین رییس آتی مجلس را می توان در برگزاری نشست های متعدد میان اطلاح طلبان و اصول گرایان مشاهده کرد. با ادامه یافتن فراکسیون های مختلف مجلس که در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت، یکی از مهمترین سوالات در مورد مجلس دهم، تعیین تکلیف ریاست و هیات رییسه مجلس آن است.
در همین راستا، گزارش ها حاکی از آن است که عده ای از منتخبان مجلس دهم، صبح دیروز با حضور در نشستی به دعوت علی لاریجانی در محل مجلس قدیم حاضر شده و پس از اتمام جلسه به صورت جداگانه در فراکسیون های اصول گرایان و امید حاضر شدند. عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در این خصوص می گوید: تعداد نفرات فراکسیون فراگیر (اصول گرایان) 154 نفر و فراکسیون امید 158 نفر بود. به گفته وی در نشست فراکسیون فراگیر علاوه بر 157، 27 نفر نیز به صورت تلفنی از ریاست علی لاریجانی حمایت کرده اند. این در حالی است که فراکسیون امید اعلام کرده که در این جلسات وارد بحث ریاست و هیات رییسه مجلس نشده و باید تا نشست شنبه آینده منتظر ماند.
روز پرکار منتخبان دهم
روز گذشته 4 نشست و گردهمایی توسط منتخبان مجلس دهم برگزار شد. به گزارش ایسنا، سخنرانان اولین گردهمایی که به دعوت رییس مجلس نهم و با حضور 272 نفر از منتخبین مجلس دهم در محل مجلس قدیم برگزار شد علی لاریجانی رییس مجلس نهم، آیت الله رضا استادی مدرس اخلاق، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضاییه، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عباس آخوندی وزیر راه، مسکن و شهرسازی بودند.

این همایش در حالی آغاز به کار کرد که تعدادی ازمنتخبان اصلاح‌طلب تهران برای ورود به سالن مجلس قدیم منتظر عارف سرلیست تهران ماندند تا او را برای ورود به سالن همراهی کنند. پس از حضور عارف، کنار هم قرار گرفتن عارف و لاریجانی دو گزینه ریاست مجلس دهم یکی ازنکات جالب این گردهمایی به شمار می‌آمد. مجری این همایش احمدرضا دستغیب عضو هیأت رئیسه فعلی مجلس بود که از راه یابی به دوره بعدی مجلس بازمانده است و همین حضور او در بین منتخبان و قبول مسئولیت برای مجری گری همایش گمانه‌زنی‌ها را برای استمرار حضور دستغیب در مجلس دهم در کسوت مسئولیت دیگری جز نمایندگی تقویت می‌کند. خبر درگذشت محمد علی حسین زاده منتخب مراغه نیز که صبح شنبه بر اثر تصادف از دنیا رفت در حین صحبت‌های لاریجانی به نمایندگان رسید و سخنرانان در سخنرانی‌های خود این ضایعه را تسلیت گفتند.

سردار سلیمانی میهمان منتخبان دهم
بعد از پایان این همایش از منتخبان درخواست شد تا اثر انگشت خود را برای ثبت جهت تردد از آغاز تشکیل مجلس دهم ثبت کنند. این همایش امروز نیز با سخنرانی وزرای اقتصاد، صنعت، معدن تجارت، نفت، سخنگوی دولت، دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرمانده سپاه قدس ادامه خواهد یافت. قرار بود این همایش یک روزه برگزار شود اما به دلیل تداخل با همایش عصر اصلاح طلبان و اصولگرایان دو روز به طول می‌انجامد. در حین برگزاری این همایش برخی از منتخبان در حال رایزنی بودند تا همایش عصر دو جناح سیاسی را به زمان دیگری موکول کنند اما در نهایت قرار شد که این همایش‌ها نیز برگزار شود.

همایش غیر علنی اصول گرایان
اما نشست دیگر دیروز همایش نیمه علنی فراکسیون فراگیر اصولگرایان بود که ظهر شنبه در محل مجلس قدیم برگزار شد. این همایش ابتدا به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران با سخنرانی آیت الله موحدی کرمانی آغاز شد و پس از آن علی لاریجانی برای اصولگرایان مجلس دهم به ایراد سخنرانی پرداخت. بعد از پایان این نشست علیرضا یوسفیان ملا منتخب مجلس دهم اعلام کرد که 181 منتخب مجلس دهم برای عضویت در فراکسیون فراگیر و ریاست علی لاریجانی اعلام آمادگی کردند. وی همچنین تاکید کرد که هدف این جلسه فقط برای ریاست علی لاریجانی بوده و جلسه یکشنبه با حضور تمامی منتخبان و در ادامه جلسه هم اندیشی صبح برگزار می شود.
سومین جلسه شنبه ظهر توسط اصلاح طلبان و به دعوت محمدرضا عارف در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری با عنوان نشست هم اندیشی فراکسیون امید برگزار شد. در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا عارف منتخب اول تهران، علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، حجت الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، محمدرضا تابش نماینده اردکان و الیاس حضرتی منتخب مردم تهران سخنرانی کردند.
ارجاع پرونده مینو خالقی به هیات عالی اختلاف قوا
علی مطهری در حاشیه نشست فراکسیون امید در جمع خبرنگاران اظهار کرد که مشکل مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان به هیأت عالی اختلاف قوا ارجاع شده است. از نکات این جلسه این بود که پس از سخنرانی ظریف و در حالیکه وزیر امور خارجه در حال خارج از سالن بود با مینو خالقی روبرو شد و چند کلامی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
همچنین علی مطهری، مصطفی کواکبیان، قمی، صادقی، رحیمی، اولاد قباد، محمودی، تاج الدینی و حسین زاده از اساسنامه فراکسیون امید رونمایی کردند. قرار بود مرتضی بانک مدیرکل نهاد ریاست جمهوری نیز در این مراسم سخنرانی کند که در مراسم حضور نیافت. این مراسم از ساعت 14:30 آغاز شد و تا ساعت 17 با حضور خبرنگاران ادامه داشت و پس از آن اعضای فراکسیون امید در جلسه خصوصی به بحث و تبادل نظر در خصوص ارکان مجلس دهم پرداختند تا پس از آن برای حضور در ضیافت شام رئیس جمهور حاضر شوند. این نشست با حضور بیش از 150 نفر از منتخبین مجلس دهم، چهره های اصلاح طلب و برخی اعضای دولت برگزار شد و اعضای شورای مرکزی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز در آن حضور داشتند.

گفت و گوی ظریف با مینو خالقی
آخرین نشست شنبه نیز به دعوت رییس جمهور با حضور منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس نهم، محمدرضا عارف منتخب اول تهران و حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور در آن سخنرانی کردند.
منتخبان مجلس دهم پس از این جلسه، نماز مغرب و عشاء را به امامت حسن روحانی در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری اقامه کردند و در پایان نیز مراسم ضیافت شام به میزبانی رییس جمهور برگزار شد. از حاشیه‌های دیدار منتخبان مجلس دهم با رییس جمهور، دعوت رییس جمهور از مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان و حضور وی در این جلسه بود. گفت‌وگوی کوتاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با مینو خالقی از دیگر حواشی این مراسم بود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید