Performancing Metrics

همگامی نمایشگاه های كتاب تهران و مسكو | اتاق خبر
کد خبر: 341377
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1395 - 18:58
سال های 94 و 95 نمایشگاه های كتاب مسكو و تهران با میزبانی متقابل از ایران و روسیه به عنوان مهمانان ویژه، زمینه های همگامی افزایش همكاری های فرهنگی و بیشتر شدن شناخت دو ملت از اشتراك های تاریخی و فرهنگی را در بزرگترین رویدادهای فرهنگی منطقه فراهم كردند.

اتاق خبر - بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب مسكو شهریور ماه سال گذشته میزبان هیات ایرانی به عنوان مهمان ویژه به ریاست علی جنتی و بیش از 40 كشور دیگر جهان بود كه توسط سرگئی ناریشكین رییس دومای روسیه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كلید خورد.

ناریشكین در نمایشگاه بین المللی كتاب 2015 مسكو، حضور ایران را به عنوان مهمان ویژه ارزشمند خواند و با ابراز علاقه مندی به توسعه روابط بین تهران و مسكو در تمامی زمینه ها بویژه فرهنگی و ادبی به دلیل پیشینه دو كشور، زمینه های این همكاری را بسیار گسترده خواند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه گفت: روابط سیاسی ایران و روسیه در حال توسعه است و امیدواریم برای روابط فرهنگی تلاش های انجام شده به ثمر بنشیند.
نمایشگاه بین المللی كتاب مسكو در مجموعه مركز نمایشگاه های روسیه هر ساله در بیش از 14 هزار متر مربع با حضور حدود یكهزار ناشر و موسسه انتشاراتی و فرهنگی بر پا می شود.
بزرگترین ویژگی نمایشگاه بین المللی كتاب مسكو در سال 94 اجرای زنده برنامه های فرهنگی و هنری ایرانی بویژه موسیقی نواحی بود كه حتی ناریشكین رییس دومای روسیه شنونده یكی از برنامه های آن شد.
افزون بر این، غرفه ایران یكی از شلوغ ترین غرفه های نمایشگاه كتاب مسكو حتی تا آخرین دقایق روز پایانی بود.
در حاشیه این نمایشگاه همچنین مسئولان برگزاری نمایشگاه های تهران و مسكو تفاهم هایی را برای افزایش همكاری ها در این حوزه امضا كردند.
جنتی در حاشیه این مراسم با ناریشكین همتای خود، الیاس اوماخانوف معاون رییس شورای فدراسیون روسیه و راویل عین الدین رییس شورای مفتیان این كشور دیدار و در باره گسترش همكاری ها دیدار كرد.
در پاسخ به شركت ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه كتاب مسكو 2015، نمایشگاه بین المللی كتاب 95 تهران نیز اكنون شاهد حضور گسترده هیات فرهنگی روسیه به عنوان مهمان ویژه و اجرای برنامه های متعددی توسط هیات روسی است.
مدیركل دبیرخانه نمایشگاه های بین المللی كتاب روسیه پیش از عزیمت هیات روسی به ایران با بیان این كه نمایشگاه بین المللی كتاب تهران تجربه سال ها فعالیت موفق را در توشه خود دارد، اظهار كرد: امسال در این نمایشگاه بین المللی بیش از 1600 ناشر شركت كرده و حدود 220 هزار عنوان كتاب را عرضه كرده اند كه فرصت مغتنمی برای آشنایی در این زمینه است.
وی در ادامه گفت: روسیه چندین سال است كه در این نمایشگاه مشاركت می كند، ولی امسال با توجه به موقعیت مهمان ویژه و برپایه برنامه ریزی های گسترده ای كه در عرصه كتاب و نیز برگزاری آیین های فرهنگی در چارچوب نمایشگاه 2016 تهران انجام داده ایم، حضور شایسته تری خواهیم داشت.
كایكین همچنین پس از گذشت چهار روز از آغاز كار نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با گسترده خواندن حضور مردم گفت: این میزان استقبال برای من خیلی جالب و حیرت انگیز است.
وی در باره استقبال از غرفه روسیه در نمایشگاه بین المللی كتاب به خبرنگار ایرنا در تهران گفت: خوشحالم كه در نمایشگاه كتاب تهران این همه مشتاق می بینم.
وی همچنین با ارزشمند خواندن ابراز علاقه زیاد ایرانیان به غرفه روسیه، اظهار كرد: شمار جوانان بازدید كننده زیاد بود و اكثر كسانی كه مراجعه می كردند شوق یادگیری زبان روسی داشتند.
كایكین ادامه داد: اكثر بازدید كنندگان از غرفه روسیه به ادبیات و نویسندگان روس علاقه نشان می دادند و سخنرانی آلكسی بارلامف نویسنده روس هم در دانشگاه و هم محل غرفه روسیه با استقبال روبرو شد و تعداد زیادی از بازدیدكنندگان در زمان سخنرانی این نویسنده در غرفه جمع شدند.
وی ادامه داد: همچنین زمانی كه گروه موسیقی برنامه و ترانه های روسی اجرا كردند، غرفه شلوغ شد و بازدیدكنندگان زیادی برای دیدن این برنامه آمدند.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه از 15 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب آغاز شده تا شنبه 25 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید