Performancing Metrics

تاثیر نحوه حفاری چاه‌های نفت در میزان بهره برداری | اتاق خبر
کد خبر: 341650
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1395 - 14:55
تاکایدی گفت: حفاری در پارس جنوبی متفاوت است چون کلا شیب مخزن به سمت قطر و در صد بیشتری از مخزن یعنی دو سوم به سمت این کشور است ولی کل روش حفاری تفاوتی ندارد.

اتاق خبر: محمدرضا تاکایدی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران  درباره تفاوت‌های حفاری و تاثیر آن در میزان برداشت از چاه‌ها گفت: نحوه حفاری دورانی تفاوتی نمی‌کند که در عربستان باشد یا ایران بلکه تکنولوژی که بکار می‌بریم تا به تارگت برسیم می‌تواند تاثیر بگذارد.

وی افزود: زمانی یک شرکتی طراحی و برنامه ریزی می‌کند با تکنولوژی برتری که در اختیار دارد به جای اینکه از حفره ۷ اینچ بهره برداری کند از حفره نه پنج هفتم بهره برداری می‌کند که خود به خود بهره برداری را افزایش می‌دهد.

تاکایدی تصریح کرد: البته مسئله حفاری در پارس جنوبی متفاوت است چون کلا شیب مخزن به سمت قطر و در صد بیشتری از مخزن یعنی دو سوم به سمت این کشور است ولی کل روش حفاری تفاوتی ندارد.

وی با بیان اینکه روش تکمیل چاه در بهره برداری مهم و تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ برنامه ریزی کرده‌ایم که دیپارچر چاه‌ها را بیشتر کردیم ما در فاز یک تا ۸ دیپارچر چاه‌ها ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر بود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران توضیح داد: ما زاویه چاه‌ها را تا زاویه ۶۰ درجه حفاری می‌کنیم و خود به خود با طول مخزن هدف بهره برداری ارتباط بیشتری برقرار می‌کنیم یعنی خود به خود میزان دبی را افزایش می‌دهیم.

وی اظهار داشت: نحوه تکمیل متفاوت است و میزان خروجی نیز فرق می‌کند، چگونگی انتخاب لوکیشن و زاویه و جهت چاه در چه سمتی باشد تماما تاثیر می‌گذارد چون فشار لایه و میزان حرارتی که سازند دارد در جهت‌های مختلف خصوصا در پارس جنوبی تفاوت دارد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید