Performancing Metrics

آلمان به رکورد تامین ۹۵ درصد از انرژی خود از منابع تجدید پذیر رسید | اتاق خبر
کد خبر: 342214
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 06:40
کشور آلمان در حال حرکت به سمت جایگزینی تمام منابع انرژی کنونی خود با انرژی‌های تجدیدپذیر است، در همین راستا این کشور هفته‌ی گذشته موفق به تامین ۹۵ درصد از انرژی خود از منابع تجدیدپذیر شد.

اتاق خبر - اخیرا خبرهای امیدوارکننده‌‌ای در خصوص رشد روند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی به گوش می‌رسد، اما با این وجود گاهی اوقات دیدن تصویر بزرگتر دشوار است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، روز یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته و در ساعت ۱۱ صبح، ۹۵ درصد از انرژی مورد نیاز کشور آلمان توسط منابع انرژی تجدیدپذیر تامین ‌شد؛ دستاوردی بزرگ برای یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای صنعتی جهان.

به نظر می‌رسد که یک روز آفتابی به همراه بادهای قوی در روند دستیابی به این رکورد موثر بوده است. میزان مصرف انرژی در آلمان در آن زمان در حدود ۵۷.۸ گیگاوات بود، انرژی خورشیدی حدود ۴۵.۲ درصد، انرژی بادی ۳۶ درصد، زیست‌توده (بایومس) ۸.۹ درصد و نیروگاه‌های برق آبی ۴.۸ درصد از این میزان انرژی را تامین کرده است.

مایکل جی. کورن از وب‌سایت کوارتز می‌گوید:

در این مدت قیمت انرژی الکتریکی به مدت چند ساعت منفی شد، به این مفهوم که به مشتریان تجاری در ازای مصرف برق اجرت پرداخت می‌شد.

کشور آلمان در میانه‌ی طرحی موسوم به Energiewende (گذار انرژی) قرار دارد. دولت این کشور امیدوار است تا از طریق این طرح میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان ۸۰ تا ۹۵ درصد کاهش داده و تا سال ۲۰۵۰ سهم منابع انرژی تجدیدپذیر را در تامین انرژی مورد نیاز کشور به ۶۰ درصد برساند.

دستاورد روز یکشنبه قطعا بسیار امیدوار کننده است، اما دستیابی به هدف تامین ۶۰ درصد از میزان انرژی مصرفی سالانه توسط منابع انرژی تجدیدپذیر، مستلزم ان است که دولت آلمان سطح بهره‌وری فناوری کنونی خود را بهبود داده و راهکارهای جدیدی را جهت ذخیره‌سازی انرژی برای روزهایی که خیلی آفتابی نیستند یا باد چندانی نمی‌وزد، پیدا کند. این چالشی است که کشورهای سراسر جهان با آن روبرو هستند.

به گزارش آری فیلیپس از وب‌سایت Climate Progress، در حال حاضر، آلمان از لحاظ نوع منابع انرژی تجدیدپذیر به دو بخش شمال و جنوب تقسیم شده است، به این ترتیب که توربین‌های بادی عمدتا در شمال کشور و نیروگاه‌های خورشیدی در جنوب آن واقع شده‌اند. همچنین مقامات این کشور پس از فاجعه فوکوشیما در ژاپن، در نظر دارند تا استفاده از انرژی هسته‌ای را تا سال ۲۰۲۰ بطور کامل متوقف کنند.

با توجه به پیشروی آلمان در جهت اهداف خود، کارشناسان معتقدند که این کشور یک الگوی خوب برای سایر کشورهای توسعه یافته است.

اوشا گری دیویدسن (نویسنده‌ی کتابی در خصوص “گذار انرژی” می‌گوید:

تولید، سهم بیشتری از اقتصاد آلمان را نسبت به اقتصاد ایالات متحده به خود اختصاص داده است، این در حالی است که جمعیت آلمان ۸۰ میلیون نفر است. جمعیت این کشور در مقایسه با کشور ۵.۵ میلیون نفری دانمارک بسیار زیاد است. علیرغم آنکه دانمارک از بنیان صنعتی بسیار کوچکتری بهره می‌برد اما با این وجود بخش عمده‌ای از انرژی مورد نیاز این کشور از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود.

ما در سال‌های گذشته نیز شاهد به ثمر نشستن اهداف امیدوار کننده‌ای بوده‌ایم. در سال ۲۰۱۵، اسکاتلند بیش از نیمی از انرژی مورد نیاز خود را از منابع انرژی‌ تجدیدپذیر تامین کرد، اروگوئه در حال حاضر ۹۵ درصد از انرژی خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر بدست می‌آورد، در حالی که بخش بزرگی از اتریش به رکورد ۱۰۰ درصد دست یافته است.

در حال حاضر ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار سریع‌تر از منابع جایگزین در حال افزایش است. در مقیاس جهانی، ما در حال حرکت به سمت تامین ۲۶ درصد از انرژی مورد نیاز خود از منابع طبیعی تا سال ۲۰۲۰ هستیم.

هنوز هم راه زیادی پیش رو داریم، اما فکر کردن در مورد اینکه تا کنون تا چه حد در این زمینه حرکت رو به جلو داشته‌ایم، بسیار هیجان‌انگیز است.

زومیت

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید