Performancing Metrics

قیمت طلای جهانی به کدام جهت می‌رود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 342304
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 13:45
در حالیکه طلای جهانی برای نخستین بار در سه هفته گذشته با کاهش هفتگی روبرو شد، سرمایه گذاران خرد و کارشناسان بازار در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز درباره جهت حرکت قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری اختلاف نظر پیدا کردند.

اتاق خبر: بهای معاملات طلای بازار نیویورک روز جمعه اندکی افزایش یافت و هر اونس این فلز برای تحویل در ژوئن با 1.50 دلار یا 0.1 درصد افزایش، در 1272.70 دلار بسته شد با اینهمه برای کل هفته 1.7 درصد کاهش ثبت کرد. قیمت طلا در پی صعود ارزش دلار تحت فشار قرار گرفت زیرا طلا به دلار معامله می‌شود و قوی شدن دلار این فلز ارزشمند را برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌کند.

شاخص دلار آمریکا با افزایشی که روز جمعه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ داشت، 0.9 درصد رشد هفتگی را ثبت کرد. این شاخص پس از انتشار آمار خرده فروشی آمریکا که 1.3 درصد رشد در آوریل را نشان داد، صعود کرد. آمار اقتصادی قوی از موضع بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره حمایت می‌کنند. بالا رفتن نرخهای بهره از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و در مقابل کالاهایی مانند طلا را که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند تحت فشار قرار می‌دهد.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز، سرمایه گذاران انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری بهبود پیدا کند در حالیکه اکثر کارشناسان بازار ضعف بیشتر این فلز زرد را پیش بینی کردند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکو برای هفته جاری، 663 سرمایه گذار خرد شرکت کردند که از میان آنها 458 نفر یا 69 درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 124 نفر یا 19 درصد انتظار داشتند طلا با کاهش قیمت روبرو شود و 81 نفر یا 12 درصد هم نظری نداشتند.

در میان 26 معامله گر و تحلیلگر بازار که در نظرسنجی کیتکو شرکت کردند، 13 نفر یا 50 درصد کاهش قیمت و 9 نفر یا 35 درصد افزایش قیمت را پیش بینی کردند در حالیکه نظر چهار نفر یا 15 درصد خنثی بود. فعالان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

بسیاری که کارشناسان بازار که کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند بر این باورند که صعود ارزش دلار قیمت این فلز ارزشمند را تحت فشار بیشتری قرار خواهد داد اما کارشناسانی که افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند به قوی ماندن تقاضای سرمایه گذاری در صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در سال جاری اشاره کردند که یکی از عوامل حمایت کننده از قیمت طلا بوده است.

ذخایر طلای "اس پی در آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز پنج شنبه در 27.17 میلیون اونس ایستاد که بالاترین میزان در بیش از دو سال گذشته بود و خوش بینی پایدار سرمایه گذاران را منعکس کرد.

طلا دو هفته پیش به بالای 1300 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در 15 ماه گذشته بود اما صعود ارزش دلار به ریزش چشمگیر قیمت این فلز منجر شد با اینهمه طلا به دلیل ضعیف شدن احتمال افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 20 درصد رشد قیمت داشته است. گروه گولدمن ساش اخیرا قیمت مورد پیش بینی برای طلا را افزایش داد و با وجود اینکه همچنان دورنمای بدبینانه ای برای طلا متصور است اکنون انتظار دارد قیمت سه ماهه هر اونس این فلز به 1200 دلار برسد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید