Performancing Metrics

سرمایه‌گذاری خارجی محدود به بیمارستان‌سازی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 342334
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 15:18
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت با بیان اینکه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت تنها محدود به بیمارستان‌سازی نیست، گفت: این پروژه‌ها به ویژه در حوزه‌هایی مانند دارو، واکسن و تجهیزات نیز مطرح شده است.

به گزارش اتاق خبر، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تعداد پروژه‌هایی که در قالب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام می‌شود، گفت: آمار دقیق را دبیرخانه همایش اعلام می‌کند، اما در این همایش بالغ بر 20 مجموعه حضور دارند که اکثر آنها از کشورهای خارجی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی از آسیا، اروپا، آمریکا و... هستند.

 وی با بیان اینکه امیدواریم در قالب پروژه‌هایی که تعریف می‌شود، در حوزه سلامت شاهد اقدامات عملی باشیم، گفت: مهم‌ترین فایده این سرمایه‌گذاری‌ها این است که بخشی از نیازهای ما در حوزه سلامت تامین می‌شود. ما در بخش زیرساخت‌ها با اشکالات جدی مواجه هستیم. درست است که طرح تحول نظام سلامت آغاز شد و هزینه‌ها را کاهش و میزان دسترسی را افزایش داد، اما باید توجه کرد که ما حداقل به تعداد موجود تخت‌های بیمارستانی، تخت جدید نیاز داریم.

 

قدمت بیش از 50 ساله اغلب بیمارستان‌های کشور

 وزیر بهداشت با بیان اینکه متاسفانه در کشور عدالت در ساخت بیمارستان‌ها رعایت نشده و اکثر بیمارستان‌های ما مربوط به بیش از 50 سال قبل هستند، گفت: از طرفی با گسترش حاشیه‌نشینی در کشور مواجه بودیم. بنابراین باید بیمارستان‌های متعددی ساخته شود و اورژانس‌ها را تقویت کنیم. همچنین باید در زمینه برخی بیماری‌های خاص بویژه بیماری‌های کلیوی اقدامی در راستای حضور بخش خصوصی در این حوزه انجام دهیم تا دسترسی مردم ساده‌تر و گسترده‌تر باشد.

 

سرمایه‌گذاری خارجی به معنی خصوصی‌سازی خدمات سلامت نیست

 هاشمی با بیان اینکه دولت برای ایجاد چنین زیرساخت‌هایی پول و منابع مالی ندارد، گفت: بنابراین تنها راه موجود استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی است که در دراز مدت هم بتوانیم این سرمایه‌گذاری‌ها را از محل درآمدشان بازپردخت کنیم. البته سرمایه‌گذاری خارجی به معنی خصوصی کردن خدمات سلامت نیست. بلکه به معنی ایجاد اشتغال و افزایش رفاه مردم است.

 وی تاکید کرد: با وجود این سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز هم با همین نرخی که اکنون سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در آینده نیز در بیمارستان‌های مجهزتر که به مردم در آنها احترام بیشتری گذاشته می‌شود، شاهد ارائه خدمات خواهیم بود.

 

پول سرمایه‌گذاران با سود منطقی بازپرداخت می‌شود

 وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم بازپرداخت این سرمایه‌ها از مسیر درآمد پروژه‌ها گفت: برا ین اساس باید این اطمینان‌بخشی را در کشور ایجاد کنیم که پول سرمایه‌گذاران با سود منطقی بازپرداخت می‌شود. بنابراین باید توجه کرد که استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور علاوه بر ایجاد رفاه بیشتر برای مردم، به افزایش اشتغال نیز کمک می‌کند.

 هاشمی در پاسخ به سوالی درباره تعداد پروژه‌هایی که برای ساخت بیمارستان اعلام شده‌اند، گفت: پروژه‌های ساخت بیمارستان که در مرحله اول تعریف شدند، محدود است و باید ببینیم که چه تعداد سرمایه‌گذار را می‌توانیم جذب کنیم و آنها چه خواسته‌هایی دارند و چه قیمت‌هایی را پیشنهاد می‌کنند. البته این اقدامات عمیق‌تر از آن است که در یک همایش 1.5 روزه به نتیجه برسد. بنابراین تبادل نظر در این زمینه دو الی سه ماه طول می‌کشد. حال اگر متقاضی زیاد بود در قالب مناقصه این پروژه‌ها را اجرا می‌کنیم و اگر نه به شیوه‌های دیگر تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه این پروژه‌ها پیوست اجتماعی داشته و خودش به نوعی پیوست اجتماعی است، گفت: البته این پروژه‌ها ساخت و تجهیز را در بر می‌گیرد و بهره‌برداری از آنها نیز توسط خود ایرانیان صورت می‌گیرد. البته این پروژه‌ها منحصر به بیمارستان‌ها نیستند و بویژه در حوزه‌های دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی نیز آنها را اجرا می‌کنیم.

 

استعفای رییس سازمان غذا و دارو را تایید نمی‌کنم

 وزیر بهداشت در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خبر منتشر شده در مورد استعفای دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو نیز گفت: من چیزی را تایید نمی‌کنم و خبر جدیدی هم وجود ندارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید