Performancing Metrics

نگذاریم محیط زیست نابود شود | اتاق خبر
کد خبر: 342495
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 22:58
کیومرث پوراحمد:
کیومرث پوراحمد با اشاره به تاثیرگذاری اظهارات محیط زیستی هنرمندان بر مردم دنیا، معتقد است ایرانی ها کمتر به بازیافت زباله اهمیت می‌دهند و همین امر موجب دور شدن کشور از امر توسعه می شود.

به گزارش اتاق خبر، کیومرث پوراحمد از فعالیت و تلاش های هنرمندان در حوزه محیط زیست ابراز خوشحالی کرد و گفت: وقتی خبر حمایت لئوناردو دی‌کاپریو از دریاچه ارومیه را شنیدم خیلی خوشحال شدم  زیرا توجه هنرمندان به محیط زیست نشان از اهمیت محیط زیست دارد. دی کاپریو برای مردم جهان مثل یک بت و سلطان است و وقتی چنین بازیگر مشهوری از محیط زیست ما حرف می زند، جای بسیار خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: امیدوارم همه هنرمندان چنین نگاهی نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند زیرا هنرمند زبان تاثیرگذاری زیادی در سطح جهان دارد، چنان که یک حرف یا اظهار نظر کوتاه و چند خطی می تواند به گوش مردم دنیا برسد و روی آنها تاثیر بگذارد.

پوراحمد با اشاره به جشنواره فیلم «سبز» که این روزها درحال برگزاری است، گفت: این جشنواره قطعا اثرگذار خواهد بود اما باید توجه داشت که به صورت  عمومی برگزار شود و مردم از آن اطلاع داشته باشند و به دیدن فیلم های این جشنواره بروند در غیر این صورت جشنواره نمی تواند به کارکرد اصلی اش نزدیک شود.

پوراحمد با بیان اینکه هر فردی در حفاظت از محیط زیست باید از خودش شروع کند، توضیح داد: من هم از خودم شروع می کنم مثلا ما در خانه مدت هاست که دو تا سطل زباله داریم و زباله خشک و تر را در خانه جدا می کنیم. من به جداسازی زباله در خانه خیلی اهمیت می دهم و اجازه نمی دهم هیچ وقت کاغذ و زباله های خشک با پوست میوه ها قاطی شود.

وی دلیل این کار خود را نزدیک شدن به توسعه یافتگی بیان کرد و ادامه داد: زباله در جهان حکم سرمایه را داشته و قابلیت بازیافت دارد و می توان با آن کارهای زیادی انجام داد به این شرط که زباله خشک و تر در خانه ها جدا شود و هر کدام در یک کیسه قرار داده شود. کشورهای توسعه یافته با همین روش ها به توسعه دست یافته اند. چیزهای ساده ای که ما به راحتی از کنار آن می گذریم و به آن اهمیت نمی دهیم. مردم ما کمتر به بازیافت زباله اهمیت می دهند.

پوراحمد گفت: سال ۱۳۶۰ در کلاردشت سریال هفت قسمتی به نام «تابستان سال آینده» را ساختم. از آن سال تا پارسال به کلاردشت سفر نکرده بودم تا اینکه سال گذشته به این شهر رفتم و از دیدن این شهر که زمانی برای خودش بهشتی بود گریه ام گرفت. دیدم جنگل ها و مراتع کلاردشت تخریب شده اند و در اطراف آنها ویلاهای زشتی ساخته اند و کوچه های زیبای کلاردشت غرق در نایلون و زباله شده بود. از دیدن این تصاویر واقعا گریه ام گرفت. با خودم فکر کردم ما با محیط زیست مان چه کار می کنیم که این چنین در حال نابود شدن است.

وی ادامه داد: یکبار از ونیز تا کن را با اتومبیل رانندگی کردم و از کنار سواحل و جنگل های آنجا گذشتم در این مناطق یک ویلا ندیدم که ساخته شده باشد، ویلاهایی که به بهانه ساخت آنها جنگل را نابود کنند. در کشور ما مناطق سبز و جنگل ها را تصاحب می کنند که ویلا بسازند. بیشتر کشورهای دنیا با این کار برخورد جدی می کنند و قانون های آنها اجازه نمی دهد جنگل تخریب شود.

پوراحمد با بیان اینکه دلیل بی توجهی مردم به محیط زیست ناآگاهی آنها نیست، گفت: مردم از طریق رسانه های مختلف از بحران کمبود آب و اهمیت نگهداری صحیح از محیط زیست آگاه می شوند بنابراین نباید فکر کرد آنها نیاز به آموزش و فرهنگسازی دارند. گرفتاری های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم یکی از دلایلی است که مردم نسبت به محیط زیست بی توجه هستند و وقتی جامعه با مشکلات اقتصادی رو به رو می شود با ضربه زدن به طبیعت یا بی توجهی به آن می‌خواهد عصیان و اعتراضش را بیان کند. بی توجهی مردم به محیط زیست بازتاب مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور است.

کارگردان « کفش هایم کو» ادامه داد: آرزو می کنم نگهداری از محیط زیست امری همگانی شود و همه بدانیم برای اینکار باید از خودمان شروع کنیم. محیط زیست برای بقا و سلامتش به همت همه ما نیاز دارد، از هنرمند تا ورزشکار، سیاست مدار و خانه دار و حتی کودکان خردسالی که باید به آنها رفتار درست با گل و گیاه و حیوانات را آموزش داد. همه باید بدانیم محیط زیست سرمایه کشور است و نباید بگذاریم نابود شود.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید