Performancing Metrics

واژه‌ای نامفهوم به نام اوقات فراغت | اتاق خبر
کد خبر: 342505
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 23:45
در قرن21 اوقات فراغت مجموعه وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد؛ از غرق شدن در یک بازی کامپیوتری و دنبال کردن یک سریال سیصد قسمتی تا نفس کشیدن در فضای مجازی و وب گردی.

اتاق خبر: در قرن بيست و يكم كه دنياي ديجيتال هم سايه خود را بر پهنه گسترده دنيا افكنده است اوقات فراغت مجموعه وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد؛ از غرق شدن در یک بازی کامپیوتری و دنبال کردن یک سریال سیصد قسمتی تا نفس کشیدن در فضای مجازی و وب گردی ، که لزوما هم مفید نیستند. گویی این نوع از معنای فراغت به فارغ شدن از مسئولیت و تفکر و در کل فارغ شدن ذهن و جسم از زمان و مکان واقعی ترجمه شده است.با این نوع نگاه ، دیگر کتاب خواندن نمی تواند برای گذران اوقات فراغت گزینه مناسبی باشد چون به فکر کردن نیازمند است. به نظر می رسد سرانه پایین مطالعه در کشور با این نوع نگاه به اوقات فراغت رابطه مستقیمی داشته باشد.

سید مرتضی آوینی در مقاله " زبان،سینما،تلویزیون و اوقات فراغت" اشاره می کند که این نوع از اوقات فراغت که با معنای آن درگذشته تفاوت بسیاری کرده است، نگاهیست ضد پدیده ی " کارو اشتغال ".در واقع زمانی که کار به استثمار کارگران و فرودستان توسط بهره کشان و به عبارت دیگر به یک شر لازم  تبدیل می شود،از آن سو اوقات فراغت نیز به " زمان و وقتی"  اطلاق می گردد که می توان آن را هدر داد و اصلا برای هدر دادن به وجود آمده است.

شاید مصداق بارز آن " مورچگان نیویورکی " باشند که درکتاب "هاروارد مک دونالد" به گوشه ای از زندگی آنها اشاره می شود: " اینجا (نیویورک) شهر ساعت 9 به بعد سوت و کور است و فقط کافه ها ، بارها و رستوران ها، کلوب های شبانه را همراهی می کنند تا بار یک روز دویدن( و جان کندن) را از دوش اهالی شهر بردارند "

از سویی هدر دادن وقت و به اسم اوقات فراغت کارهای غیرمفید و بعضا مضر انجام دادن، بیش از پیش در نسل جوان فعلی دیده می شود که به ایران منحصر نشده و به یک عارضه ی جهانی تبدیل شده است. به نظر می رسد یک علت آن افزایش امکانات سرگرمی ساز و تکنولوژیک است که گوشی همراه تنها یکی از آنها و البته مهمترینشان محسوب می شود.

جوان نسل های قبل "تجربه زیسته" ی کاملا متفاوتی نسبت به جوان فعلی داشته است و برای او همه دانش ها و اندوخته ها و همچنین زمانهای فراغت در یک گوشی خلاصه نمی شد، بلکه دانش همچنان در کتابخانه ها و پای درس اساتید تعریف می شد و اوقات فراغت اغلب به معنای تجدید قوا بود نه صرفا لذت بردن و آسوده بودن. در اینجا قصد، مقایسه نسل ها نیست بلکه مقایسه امکاناتی ست که می توانند اوقات فراغت یک جوان را شکل دهند و به نظر می رسد زمینه های هدر دادن وقت به اسم اوقات فراغت در نسل فعلی به منتهای درجه خود رسیده است.

عده زیادی از جوانان جهان، گوش کردن به موسیقی و کسب لذت را به پرداختن به مسایل جدی اجتماعی ترجیح می دهند تا آنجا که درخانواده های مرفه تر، اوقات فراغت  تمام ساعات جوانان آنها را تشکیل می دهد و زمان کار به حداقل ممکن می رسد.هرچه از گذشته به زمان فعلی نزدیک می شویم به معضلات جوانان اضافه می شود و از روحیه آنها برای حل مشکلات نیز کاسته می شود. آنها اغلب به دنبال یک متولی می گردند که مشکلاتشان را حل کند چه این متولی دولت باشد چه خانواده.

از سویی جوانانی هستند که در این کارزار، سبک زندگی بسیار متفاوتی دارند.زمان کار و زمان عبادت و زمان فراغت هرکدام بر سرجای خود محفوظ است و فراغت نیز برایشان به معنای فارغ شدن ازمسئولیت و درد مردم نیست.

می شود حتی پنجشنبه ها یا جمعه ها در زمان اوقات فراغتشان ،آنها را پای مزار شهدا یا هنگام عیادت ها دید و یا زمان کار بدون مزد در روستاها...

شهید احمدی روشن نمونه جوانی از این نسل با این سبک زندگی ست.البته ایشان یک نمونه استثنایی نیست و در میان نسل جوان فعلی جوانانی را که شبیه به نسل های قبل تر از خود هستند می توان شناسایی کرد، با همان کارها و همان اوقات فراغت ها؛ گاها تا حدی که شکاف در میان یک نسل را به وجود می آورد. یک عده ای با آرمانهای رزمنده های دهه شصت و عده ای با آرزوی رفتن به کشورهای خارجه .

امروز جامعه تشنه فعاليت هايي در حوزه هاي جهادي ،خيريه و عام المنفعه است كاري كه سال ها پيش به عنوان يك هنجار مخاطب پسند و همراه با وجدان انسانهاي آزاده براي خود جايي باز كرد و امروز دنياي مدرن شده ما را از اين ارزش فاصله انداخته است.هدايت جوانان كشور به سمت اين نوع فعاليت ها در حوزه اوقات فراغت مي تواند راهگشاي بسياري از مشكلاتي باشد كه امروز به عنوان ناهنجاري هاي اجتماعي از آن ياد مي كنيم.

و آنچه امروز بیش از پیش از منظریک جوان و در نگاه به نسل جوان آن را بايد مهم بدانيم ، تعریف کردن دوباره ی کلماتی هچون کار، علم ،موفقیت ،خانواده واوقات فراغت است. تعریفی نه بر اساس آنچه که رسانه ها و ماهواره ها نشان می دهند و تبلیغ می کنند، بلکه بر اساس زندگی های موفق نسلهای پیشین و امروزمان.

ضرورت دارد تا سازمان هاي متولي اوقات فراغت جوانان در كشور تعريف و رسالت سنگيني كه براي بخش اعظم جامعه كه همانا جوانان پر شور اين مرز و بوم هستند را بتوانند به نحو احسن انجام دهند.

منبع: مهر

94104

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید