Performancing Metrics

۲۷ اردیبهشت؛ صعود نخستين زن كوهنورد به قله اورست | اتاق خبر
کد خبر: 342958
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 09:24
در ۱۶ می سال ۱۹۷۵ میلادی نخستين زن كوهنورد به نام «جونكو تابی» که زنی ژاپنی بود خود را به قله «اورست» در كشور نپال رساند و نامش در تاريخ ثبت شد تا برای هميشه باقی بماند.

اتاق خبر: قله اورست در رشته‌کوه‌های هيماليا واقع‌شده و از سطح دريا ۸ هزار و ۸۴۸ متر ارتفاع دارد. اين قله که به زبان‌های محلی نام‌های ديگری داشت در سال ۱۸۶۵ میلادی به نام سرهنگ انگليسی، «جورج اورست» که مأمور نقشه‌برداری از هندوستان بود نام‌گذاری شد. سرهنگ اورست که در جولای ۱۷۹۰ به دنيا آمده بود در دسامبر سال ۱۸۶۶ میلادی درگذشت. وی در اصل يک افسر توپخانه ارتش انگلستان بود.

خانم «جون کو تابی» کوهنورد ۳۶ ساله ژاپنی ۱۶ می سال ۱۹۷۵میلادی، ۲۲ سال پس از اولین صعود مردان به اورست، توانست این قله را فتح کند. تاکنون نزدیک به دو هزار نفر از قله اورست صعود کرده‌اند.

جانکو تابی

زنان دنیای کوه‌نوردی

در دنیای کوه‌نوردی، زنان بسیاری تلاش کرده و از بین رفته‌اند ، اما بعضی از آنها تخصص، مهارت و قدرت خود را نشان داده‌اند تا به طور موفقیت‌آمیزی به مرتفع‌ترین کوه‌های جهان صعود کنند.

«واندا روتکیویچ» بهترین کوه نورد زن تا این زمان است، چون سومین زن صعودکننده به اورست و اولین زن صعودکننده به کی دو است. روتکیویچ در سال ۱۹۴۳ در Luthuania متولد و در رشته مهندسی برق فارغ‌التحصیل شد اما او بیشتر مجذوب گنجینه‌های کوه جهان بود. او در سال ۱۹۹۲ در حین تلاش برای صعود به سومین کوه مرتفع جهان، «کانگچن جونگا» کشته شد.

«جونکو تابی» Junko Tabei اولین زن صعودکننده به اورست در ۱۶ می ۱۹۷۵ است. ۴۱ سال از فتح قله اورست توسط «جونکو تابی» می‌گذرد. تابی عضوی از اکسپدیشن کاملا زنانه به اورست بود، و وقتی بهمن با کمپ آنها برخورد کرد و او را در برف مدفون ساخت تقریبا در صعود به قله ناکام ماند. اما با کمک همراهش که او را از برف خارج کرد، به قله رسید تا مدعی این عنوان معتبر شود. تابی که بنیانگذار LCC ژاپن (باشگاه کوه‌نوردی بانوان ژاپن) بود اولین زن صعود کننده به هفت قله (Seven Summit) هم بود.

کوه

«آلیسون هارگریوز» کوه‌نورد انگلیسی و اولین زن صعودکننده به اورست بدون مساعدت دیگران بود. هارگریوز، مادر دو فرزند، عنوان اولین کوه‌نوردی را بدست آورد که به طور انفرادی تمام جبهه‌های بزرگ شمال کوه‌های آلپ را در یک فصل صعود کرد. جاه‌طلبی او برای صعود به سه تا از مرتفع‌ترین قلل جهان بدون مساعدت، با مرگ او به هنگام فرود از قله «کی دو» ناتمام ماند.

«جینت هریسون» کوه‌نورد حرفه‌ای بریتانیایی، اولین و تنها زن صعودکننده به «کانگچن جونگا» در سال ۱۹۹۸ است. هریسون که در پزشکی ارتفاع بلند تخصص داشت، کوه‌نوردی مصمم بود که عهد کرد به تمام هفت قله صعود کند، و این مجموعه را در سال ۱۹۹۵ تکمیل کرد. هریسون در سال ۱۹۹۹ در حال تلاش در دائولاگیری، هفتمین قله مرتفع جهان به علت سقوط بهمن، جان خود را از دست داد.

فهرست کوه‌نوردان زن موفق با علاقمندشدن هر چه بیشتر زنان به این ورزش خطرناک ادامه می‌یابد. این اشتیاق رو به افزایش در زنان قطعا زنان بزرگ بیشتری را پرورش خواهد داد که دوست خواهند داشت به اوج برسند و در اوج بمانند.

در همین روز:

۱. وانتی با قطار راه‌آهن تصادف کرد و ۶ سرنشین آن کشته شدند. (۱۳۴۹ شمسی)

۲. افتتاح تونل كندوان به طول ۱۸۸۳۸۰ متر كه در مدت سه سال عمليات ساختمانی آن ادامه داشت. (۱۳۱۷ شمسی)

۳. الحاق سرزمين هندوراس به دولت اسپانيا (۱۵۰۲ میلادی)

۴. زمين‌لرزه‌ای شديد در ونزوئلا و كلمبيا باعث مرگ ۱۶ هزار تن شد. (۱۸۷۵ میلادی)

۵. تقسيم كشورهای عربی بين انگليس و فرانسه طی قرارداد سايكس - پيكو (۱۹۱۶ میلادی)

۶. وِنِرا ـ ۵، سفينه شوروی بر سطح ونوس فرود آمد. (۱۹۶۹ میلادی)

۷. استان سیکیم پس از انجام رفراندوم به هند پیوست. (۱۹۷۵ میلادی)

۸. روز ارتباطات و روابط عمومی

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید