Performancing Metrics

امکان عکسبرداری از بافت زنده در کشور فراهم شد | اتاق خبر
کد خبر: 343039
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 19:14
با روش محققان کشور برای افزایش میزان تولید اشعه ایکس
محققان دانشگاه‌های آزاد لاهیجان و علم و صنعت ایران روشی را برای افزایش میزان تولید اشعه ایکس پیشنهاد کردند که این روش امکان عکسبرداری‌ از بافت‌های زنده را فراهم می‌کند.

اتاق خبر - در اثر برخورد پرتو لیزری با هدف فلزی، یک حجم پلاسمایی شامل یون‌ها و الکترون‌ها با دمای بسیار بالا تشکیل می‌شود. این پلاسما از خود اشعه‌ ایکس می‌تاباند که جنبه‌های منحصربه‌فردی داشته و در زمینه‌های متعددی قابل‌ استفاده است.

منابع اشعه‌ ایکس کاربردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف از قبیل لیتوگرافی، میکروسکوپ اشعه‌ ایکس، طیف‌نگاری اشعه‌ ایکس و علم مواد یافته است، از این رو روش‌های متفاوتی به ‌منظور افزایش بازدهی تولید اشعه ایکس معرفی و به کار گرفته شده است.

یکی از این روش‌ها از سوی محققان دانشگاه لاهیجان ارائه شده است. دکتر رضا فاضلی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و از محققان طرح هدف از انجام این طرح را افزایش میزان تولید اشعه‌ ایکس با اعمال تغییرات در اشعه‌ لیزر ورودی و فلز هدف ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: اشعه‌ ایکس ایجاد شده به روش معرفی شده در طرح حاضر، از شدت و کیفیت بالاتری نسبت به اشعه‌ تولیدشده به روش‌های مرسوم برخوردار است؛ ضمن آن که استفاده از این روش، کاهش هزینه تولید اشعه‌ ایکس را نیز به دنبال خواهد داشت.

فاضلی با تاکید بر این که برای دستیابی به بیشترین میزان اشعه‌ ایکس تولیدشده، مراحل فیزیکی مختلف به ‌صورت کامپیوتری و طی مراحل برنامه‌نویسی شبیه‌سازی شد، یادآور شد: این شبیه ‌سازی نشان داده است که استفاده از هدف فلزی شامل یک لایه‌ ضخیم و یک لایه‌ متخلخل با ضخامت نانومتری موجب افزایش میزان اشعه‌ ایکس تولیدشده می‌شود.

به گفته وی، افزایش میزان تخلخل‌ لایه نانویی در هدف فلزی، بازده تولید اشعه‌ ایکس را افزایش می‌دهد.

فاضلی به سایت ستاد توسعه نانو اظهار کرد: نتایج این طرح می‌تواند در حوزه‌ پزشکی به‌ منظور عکسبرداری‌ از بافت‌های زنده به کار رود.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر رضا فاضلی ماسایه، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و محمد حسین مهدیه، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است، در مجله‌ Physics of Plasmas منتشر شده است.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید