Performancing Metrics

ساعات آموزش معارف در مدارس کاهش نیافته است | اتاق خبر
کد خبر: 343101
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 21:45
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با رد کاهش زمان آموزش معارف اسلامی در مدارس، توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

به گزارش اتاق خبر، مهدی نوید ادهم  در واکنش به انتشار برخی خبرها مبنی بر کاهش ساعات آموزش دروس دینی و قرآن در مدارس اظهار داشت: تصویب جدول برنامه درسی دوره متوسطه دوم (پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم) و تقویم ساعات درسی معارف اسلامی و قرآن، ابهاماتی را در جامعه ایجاد کرده و باعث برخی قضاوت های شتابزده شده است.

وی افزود: تمام تغییرات کتاب های درسی و محتوای درسی و سایر حوزه ها در آموزش و پرورش، بر اساس مفاد سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش انجام می شود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، یا بر اساس برنامه درسی ملی است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکیدکرد: روح حاکم بر تمام این تغییرات مبتنی بر چند نکته است؛ اول اینکه همه این تغییرات زمینه دستیابی به مراتبی از «حیات طیبه» را بر اساس سند تحول بنیادین فراهم می کند، همچنین رسالت آموزش و پرورش از انحصار در امور آموزشی به فعالیت های آموزشی و تربیتی در ساحت های شش گانه از جمله تربیت بدنی، اجتماعی، سیاسی و هنری تغییر می یابد.

نویدادهم ادامه داد: با رعایت این اصول، جداول دروس باید بازنگری شود؛ بنابراین اگر درس جدیدی با اهداف جدید ایجاد شود، باید از ساعات یک درس کم شده و برای درس جدید برنامه ریزی شود که این کار، یک فرایند تخصصی است که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام می شود.

افزایش ساعات هفتگی تدریس معارف در دوره ابتدایی

وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در ساعات هفتگی تدریس دروس قرآن و معارف اسلامی پس از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: کل ساعات هفتگی آموزش دینی و قرآن در ۱۲ پایه تحصیلی در نظام آموزشی قبلی، ۴۶ ساعت در هفته بوده است که بعد از استقرار نظام جدید آموزشی در سال های اخیر، این ساعات برای رشته های ریاضی و تجربی با یک ساعت کاهش به ۴۵ ساعت در هفته رسیده است، یعنی یک دانش آموز فارغ التحصیل ریاضی یا تجربی،‌ طی ۱۲ سال دوره تحصیل خود، در مجموع هفته ای ۴۵ ساعت معارف اسلامی و قرآن یاد گرفته است. همچنین در حوزه علوم انسانی این زمان به ۵۰ ساعت در هفته افزایش یافته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین کل ساعات آموزشی هفتگی دینی و قرآن در ۵ پایه ابتدایی در نظام آموزشی سابق ۲۲ ساعت در هفته بوده که در حال حاضر و در ۶ پایه تحصیلی، به ۲۷ ساعت افزایش یافته است؛ علت پررنگ شدن آموزش دینی و قرآن در دوره ابتدایی نیز این بوده است که تربیت پذیری دینی در دوره ابتدایی بیشتر اتفاق می افتد. بر عکس دوره متوسطه که افزایش دانش و انتقال آن سریع تر اتفاق می افتد.

نویدادهم با انتقاد از قضاوت های شتابزده در این حوزه گفت: کاهش یک ساعته زمان آموزش دینی و قرآن در یک حوزه باعث نگرانی برخی ها شده، در حالی که این زمان در علوم انسانی ۴ ساعت افزایش داشته است؛ همچنین آموزش زبان عربی نیز بنا به توصیه مقام معظم رهبری به سمت زبان قران سوق داده شده است.

ایجاد دروس جدید با رویکرد تربیت دینی 

وی تصریح کرد: علاوه بر این دروس تغییرات صورت گرفته در سایر دروس نیز در سال های اخیر بر اساس برنامه درسی ملی همراه با بار تربیت دینی بوده که آن هم با توصیه مقام معظم رهبری و متخصصان امر آموزش صورت گرفته است؛ از جمله درس هایی مانند «سبک زندگی» یا «مدیریت خانواده» به جدول برنامه درسی افزوده شده است و در حوزه هایی مانند «سواد رسانه ای» هم برای مواجهه هوشمندانه دانش آموزان با فضای مجازی، محتوای آموزشی تولید شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای درس مدیریت خانواده که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، دو ساعت از مجموع دروس دیگر کم شده است نه فقط از درس دینی؛ بنابراین این نوع تلقی اشتباه است.

نویدادهم با بیان اینکه جدول کلی برنامه های درسی یک بار در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، اظهار داشت: عملیاتی شدن این جدول در قالب برنامه درسی ملی و به تدریج صورت می گیرد.

وی همچنین در پاسخ به موضوع نارضایتی معلمان قرآن و معارف اسلامی از کم شدن ساعات تدریس، گفت: این نارضایتی تنها مختص به معلمان دینی و عربی نیست و برای همه معلمان پیش می آید؛ چرا که ساعات حضور دانش آموز را نمی توان افزایش داد بنابراین متناسب سازی حجم و محتوای دروس با زمان آموزش تنها کاری است که می توان انجام داد و این کار نیز به صورت تخصصی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام می شود.

رسالت آموزش و پرورش ابتدا آموزش عمیق معارف دینی است، سپس پاسخ به شبهات

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره افزایش شبهات و لزوم پاسخگویی معلمان دینی و قران به این شبهات گفت: این مطالبه درست و به جاست، اما نباید فراموش کرد که ماموریت اصلی آموزش و پرورش، آموزش عمیق مفاهیم دینی است، سپس باید سراغ پاسخ به شبهات رفت؛ اگر این فرایند برعکس باشد از هدف اصلی آموزش دور می شویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: راهبرد آموزش و پرورش این است که از ظرفیت همه دروس برای تربیت دینی استفاده شود و این رسالت تنها بر دوش معلمان دینی و عربی نباشد؛ اگر غیر از این باشد و سایر معلمان حرف های خودشان را بزنند به معنای جدایی دین از سایر حوزه ها و ساحت های وجودی انسان خواهد بود.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید