Performancing Metrics

تاکید قدرت‌های بزرگ بر لغو ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی | اتاق خبر
کد خبر: 343317
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 12:01
قدرت‌های غربی و منطقه‌ای روز دوشنبه در وین حمایت کامل خود را از دولت توافق ملی لیبی به ریاست فایز السراج و آمادگی خود برای ارسال کمک‌های لازم به آن اعلام کردند، این در حالی است که نخست وزیر دولت جدید لیبی بر نیاز کشورش به دریافت حمایت‌های بین‌المللی و داخ

اتاق خبر - کشورهای شرکت‌کننده با انتشار بیانیه‌ای مشترک، حمایت خود را از همکاری با دولت توافق ملی و کشورهای همسایه لیبی برای مقابله با خطرات سازمان‌های جنایتکار که در همه اشکال قاچاق از جمله قاچاق انسان دست دارند و منطقه مدیترانه را تهدید می‌کنند، اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: ما طبق تقاضای دولت لیبی آماده آموزش و ارائه تجهیزات به نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای مسلح تایید شده دولتی که در سراسر کشور حضور دارند، هستیم.

قدرت‌های بزرگ اظهار داشتند که لغو ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی را تایید می‌کنند و به منظور مبارزه با تهدید روز افزون داعش آماده ارسال سلاح به دولت توافق ملی هستند.

در بیانیه پایانی این نشست که شامل بیش از 20 هیات بود، آمده است: دولت توافق ملی لیبی عزم خود را برای درخواست لغو ممنوعیت ارسال سلاح به کمیته تحریم‌های سازمان ملل اعلام کرده و ما از این مساله به طور کامل حمایت خواهیم کرد.

در این بیانیه آمده است: ما به مشارکت با دولت توافق ملی لیبی امیدواریم و از دولت جدید می‌خواهیم مقابل اعضای پارلمانی که به آن رای اعتماد می‌دهد ادای سوگند کند.

به موجب این بیانیه، سازمان‌های اصلی به ویژه بانک مرکزی و شرکت نفت باید از دولت جدید تبعیت کنند.

ماه گذشته دولت لیبی هشدار داد، در صورتی که از پیشروی داعش جلوگیری نشود، این گروه افراطی ممکن است مناطق وسیعی از این کشور را تحت تصرف خود درآورد.

در این راستا وزیر امور خارجه‌ ایتالیا و همتای آمریکایی وی و فایز السراج، نخست وزیر جدید لیبی بعد از پایان این نشست در کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند، دولت توافق ملی لیبی می‌تواند برای مقابله با گروه‌های تروریستی درخواست دریافت تسلیحات کند.

این در حالی است که پیش از این، نخست‌وزیر لیبی خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی این کشور با هدف حمایت از ارتش برای مقابله با گروه‌های تروریستی شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ایتالیایی وی اعلام کردند که دولت لیبی می‌تواند درخواست دریافت تسلیحات را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی ارائه دهند.

در همین حال، شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد، آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی آمادگی خود را برای کمک تسلیحاتی به نیروهای دولت تازه لیبی برای مقابله با گروه تروریستی داعش اعلام کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد، گفت که قدرت‌های جهانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه لیبی حمایت می‌کنند.

کری که برای دیدار و گفت‌وگو با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان در مورد تحولات لیبی و سوریه به وین سفر کرده است، گفت که داعش تهدیدی جدیدی علیه لیبی محسوب می‌شود و مقابله با آن امری ضروری است.

کری گفت که دولت توافق ملی تنها نهادی است که می‌تواند همه کشور را متحد و هماهنگی لازم بین نهادها و گروه‌های مسلح را برای شکست داعش ایجاد کند.

کری از پارلمان طبرق خواست به دولت السراج رای اعتماد دهد و در عین حال گفت که جامع جهانی کسانی را که علیه دولت توافق ملی بایستند، مجازات خواهد کرد.

پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت، کمیته‌ی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی امکان صرف‌ نظر کردن از تحریم‌های تسلیحاتی و ارائه‌ی سلاح به دولت توافق ملی لیبی برای مبارزه با تروریسم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وزیر خارجه ایتالیا افزود: نشست وین منعکس کننده حمایت جهانی از شورای ریاستی و دولت فایز السراج است و باید با هدف تامین ارسال کمک‌های انسانی به لیبی با این دولت همکاری شود.

جنتیلونی تاکید که کشورش و جامعه جهانی حمایت لازم را از دولت لیبی به عمل خواهند آورد و به خصوبی تمایل دولت توافق ملی را در زمینه اجتناب از مداخله نظامی خارجی درک می‌کنند.

فایز السراج نیز تصریح کرد که این دیدار بسیار مهم و مثمر ثمر بود به بررسی مسائل سیاسی و اقتصادی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد که از تمامی طرف‌ها می‌خواهد با دولت توافق ملی همکاری کنند چون وضع اقتصادی و اجتماعی لیبی بسیار بد است و تحمل هیچ مانوری را ندارد.

نخست وزیر جدید لیبی تاکید کرد:‌ در این دیدار خواستار لغو ارسال سلاح و تجهیز گارد ریاست جمهوری به سلاح شدم که امری عادی برای مبارزه با داعش است.

فایز السراج تاکید کرد که شورای ریاستی تصمیم گرفته وظایف وزارتخانه‌ها را به وزیران تفویض کند و از پارلمان طبرق خواسته به مسئولیت‌هایش برای دادن رای اعتماد به دولت عمل کند چراکه اوضاع لیبی نیازمند همکاری میان تمامی طرف‌هاست.

وی گفت‌: لیست سلاح‌هایی را که لازم داریم ارائه خواهیم کرد.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید